Březen 2018 na facebookovém profilu Jiřího Ovčáčka – letmá analýza

Mám oficiální stránku tiskového mluvčího prezidenta ČR(ne, opravdu ne ten fake profil) ve sledovaných a občas mě docela překvapí, co vše je tímto kanálem komunikováno.Proč jsem překvapen?

Protože vycházím z toho, že jsou jen dvě varianty toho, jak by podobný profil – oficiální stránka tiskového mluvčího prezidenta, měl vypadat a fungovat:

  • Je to oficiální pracovní nástroj tiskového mluvčího. Tedy součást náplně práce tiskového mluvčího a ten je za spravování obsahu placen daňovými poplatníky. Stránka by pak měla obsahovat informace o činnosti prezidenta, jeho názorech a stanoviscích, informace související s výkonem funkce hlavy státu nebo jeho mluvčího. Zkrátka měla by obsahovat jen informace přímo související s prezidentem a naopak by neměla obsahovat urážky a útoky, hodnocení něčích názorů, neměla by nikoho zesměšňovat a urážet.
  • Stránka není oficiální pracovní nástroj, je soukromou aktivitou mluvčího.  V tomto případě by tedy pan mluvčí, stejně jako většina z dolních deseti milionů, neměl v rámci pracovní doby Facebook používat pro soukromé aktivity a měl by makat.

Jaká je realita?

Prošel jsem každý jeden status na této stránce za dané období a přišel na následující:

Celkem za 31 dnů března 2018 uveřejnil Jiří Ovčáček na své FB stránce 227 statusů(7,3 statusu na den), což je velice hezké číslo, zvlášť když ho srovnáme třeba se třemi statusy za stejné období, které zveřejnil mluvčí slovenského prezidenta Andreje Kisky Roman Krpelan(a to se, prosím pěkně, v té době na Slovensku vraždili novináři).

Souvisí s prezidentem?

Činnosti a výroků prezidenta republiky se týkalo celkem 110 statusů, to je 48,46% - tedy jen necelá polovina! Většina obsahu stránky tiskového mluvčího prezidenta se tedy v březnu 2018 prezidenta netýkala, zajímavé. Prezidenta se tedy netýkalo 117 statusů ( 51,54% celkového počtu).

Jako příspěvky související s prezidentem jsem hodnotil ty, které se týkaly následujícího: prezident dělal, dělá, plánuje dělat; prezident řekl, říká, řekne; prezidentovo stanovisko k...; oficiální akce Hradu; první dáma. Byl jsem vcelku benevolentní, ačkoliv si nehraju na nějakou objektivitu a jako související s prezidentem byla hodnocena třeba i fotka první dámy na nádvoří, fotka tisku známek(ne už fotka Ovčáčka před tiskem známek), reklamní oznámení o nové knize pana prezidenta. Automaticky do kategorie souvisejících statusů patří příspěvky HRAD.CZ.

Při nejlepší vůli jsem ale nemohl najít souvislost s prezidentem u třech statusů s fotkami květin, fotky Pražského hradu,silnice, velikonočních Ježíšů, ale ani státního znaku a mnoha dalších.

Útočné, urážlivé a zesměšňující statusy

Útočných, urážejících, zesměšňujících nebo negativně hodnotících statusů se v březnu u pana mluvčího objevilo 74 – to je 32,60% z celkového množství statusů. Takže prakticky každým třetím statusem pan Ovčáček někoho zesměšňuje nebo uráží, nebo na někoho útočí.

V březnu byly jeho nejoblíbenějším cílem Česká televize( v 33 statusech – 44,59% z všech útočných statusů) a Miroslav Kalousek a TOP09( v 23 statusech – 31,08% z všech útočných statusů). S velkým odstupem jsou pak zmiňováni účastníci demonstrací, umělci, elity, politici ČR vůbec, pražská kavárna a neobolševici(!).

Tiskový mluvčí jako státní úředník by se jako takový měl zdržet hodnocení názorů a osob ústavních činitelů ČR. Také by neměl ventilovat své osobní politické preference. Ale víme už šestým rokem, jak to ve skutečnosti vypadá. Krásným příkladem útočného statusu je fotka mladého Miroslava Kalouska(doplněno familierním titulováním „Mirek“) v pionýrském kroji, nebo třeba zmiňování České televize jakožto ČST Praha(už neexistující subjekt).

Reklama

Ta by na oficiální stránce mluvčího prezidenta neměla vůbec co dělat, pokud se teda nepletu. Pan mluvčí ale na této stránce propaguje knihu prezidenta( 2 statusy, ale patří i do kategorie „souvisí s prezidentem“), svůj osobní web Svobodný názor( 6 statusů), kauzy Jaromíra Soukupa, a také přidává upoutávky na pořady s panem prezidentem(samotné záznamy a jejich přepisy nejsou vyhodnoceny jako reklama).

Statusy „během pracovní doby“

A jak by vyšel březen na FB Jiřího Ovčáčka, kdybychom zohledňovali jen statusy publikované v pracovní dny mezi 8:00 a 16:30. Během této doby zveřejnil mluvčí prezidenta 108 statusů(5,14 statusu na pracovní den), což je 47,58% z celkového počtu statusů za březen. Tedy necelá polovina a to nejspíš značí, že mnou určená „průměrná pracovní doba“(pro kancelářskou krysu) asi nefunguje, ale budu se jí držet ještě chvilku. V tomto období totiž pan Ovčáček konečně „seká latinu“ a během této doby zveřejnil hned 72 statusů týkajících se prezidenta(66,67% z celkového počtu „v pracovní době“). Útočných statusů také „ubylo“ – je jich „jen“(i jeden je moc) 24(22,22% statusů v pracovní době a 32% ze všech urážlivých statusů).

Závěr, shrnutí atakdále

Když se vrátím k dvěma variantám fungování oficiální stránky mluvčího prezidenta republiky, tak mi vychází, že u varianty, kdy by tato stránka měla být součástí náplně jeho pracovní činnosti, že pan mluvčí dělá svoji práci zle nedobře. Nedaří se mu totiž v nadpoloviční většině případů držet jednoduchého tématu „prezident řekl, prezident udělal“ a naopak každým třetím příspěvkem někoho uráží nebo napadá a také si na pracovní stránce dělá reklamu na osobní web. Tady se pan mluvčí jaksi nesetkává s představou svých chlebodárců – daňových poplatníků, protože ti ho platí jako úředníka a ne jako politika, který má od nich přímý mandát z voleb.

V případě, že tvorba této stránky nespadá do náplně práce mluvčího prezidenta, tak má pan Ovčáček taky docela problém, protože každý pracovní den, během „pracovní doby“ zveřejní průměrně 5 statusů na FB a každý den jeden z těchto statusů na někoho útočí. To by se asi jeho šéfům taky nemuselo moc líbit.

Co z toho plyne? Vůbec nic! Tiskový mluvčí na sociálních médiích operuje v zóně soumraku a jako chytrá Horákyně vystupuje napůl jako mluvčí a napůl jako politik – viceprezident. A je mu to tolerováno a asi i nadále bude.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Matuška | úterý 3.4.2018 17:21 | karma článku: 23,24 | přečteno: 734x