O mostech a lidech

Tak se nám najednou strhla pěkná hysterie kolem Libeňského mostu. O čem, nebo spíš o kom to vypovídá?

Libeňský most je v mizerném stavu. Nedávno musel být dokonce uzavřen a podepřen, aby bylo vůbec bezpečné po něm jezdit a chodit. Teď se politici rozhodují, co s ním dál. Místo toho, aby se vedla racionální diskuse, jakou by si tahle vážná věc zasloužila, tak sledujeme hysterické výkřiky, tanečníky haka a lavinu politického populismu.

Magistrát zveřejnil analýzu odborníků. Pročetl jsem si jí a opravdu nechápu, jak může někdo (konkrétně samozřejmě zelení v čele se Stropnickým a sluníčkáři v čele s Čižinským) tak hystericky křičet, že se má most opravit. Pokud se vám nechce číst celou analýzu, tak jen základní fakta. Most je v takovém stavu, že případná oprava, by byla mnohem víc stavba repliky současného, nezpochybňuji, že architektonicky hodnotného mostu. Tato „oprava“ by trvala hodně dloooouho, protože by se nejprve musela získat veškerá povolení, jako jsou územní rozhodnutí a stavební povolení, musel by se udělat projekt a spousta dalších kroků, které by trvaly roky. Až by byl most „opraven“, tak by jeho životnost byla dle odborníků 15-20 let, přičemž každý rok by se do oprav mostu muselo nasypat až 25 milionů korun. To je za zmíněných 20 let celkově půl miliardy. Most by zřejmě musel být kvůli těmto opravám často zavírán. Za oněch 15-20 let by se navíc stejně musel postavit nejspíš most nový.

Tak o čem se tady kdo hádá? Chápu, že strhnout zajímavý most je sice škoda, ale vzhledem k jeho stavu je to zkrátka nevyhnutelné. Místo této dnes už ruiny se postaví nový most, který bude bezpečný, vydrží dalších 100 let bez nutnosti zásadních a drahých oprav.

Zastánci „opravy“ mostu argumentují třeba tím, že má most turistický potenciál. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale to jsou opravdu bohapusté kecy. Docela často po mostě chodím či jezdím, a nikdy jsem si nevšiml, že ho obdivovaly davy turistů. Ty jsou totiž na Karlově mostě a dalších mostech v historickém centru Prahy.

Libeňský most je zkrátka most, který má sloužit k tomu, aby se chodci, cyklisté, auta a tramvaje mohly dostat z Prahy 8 na Prahu 7, nebo opačně. To je funkce mostu a tu bude mnohem líp plnit nový most. Navíc se ušetří spoustu peněz, které se můžou použít jinde. Vždyť Praha potřebuje dokončit městský okruh, postavit metro D a řadu dalších investic.

Autor: Jan Machač | čtvrtek 26.4.2018 12:27 | karma článku: 16,90 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jan Machač

Zelené pokrytectví jménem CSRD

27.1.2023 v 13:40 | Karma: 20,91

Jan Machač

Lžou Greenpeace za peníze, nebo…?

15.10.2019 v 13:06 | Karma: 39,61