Zápisky z jiného světa III. – Jak navýšit cenu veřejné zakázky?!

Po dvaceti letech v soukromé investiční výstavbě jsem se nechal najmout na řízení nákladů významné stavby veřejného sektoru. V této části ukazuji několik triků, jak jsou navyšovány ceny veřejných zakázek oproti vysoutěženým cenám.

Následující řádky mohou posloužit jako návod, jak zabránit nekontrolovatelnému nárůstu ceny stavebních veřejných zakázek. Způsoby navyšování cen oproti cenám vzešlých z veřejných zakázek jsou v zásadě tří druhů:

  1. Chyby ve Smlouvě o dílo
  2. Chyby v projektové dokumentaci
  3. Dodatečné požadavky Zadavatele

1.Chyby ve smlouvě o dílo umožňují Dodavateli vznášet dodatečné cenové požadavky z důvodu drobných na cenu nemajících vliv kroků Zadavatele. Někdy bývá pro Dodavatele výhodně upravený systém pokut, kdy například Dodavatele není sankcionován za pozdní dodání, čímž následně bývá „legalizována“ vítězná nabídka s nereálným nabídnutým termínem dokončení, pokud termín je hodnotícím kritériem. Specifickou chybou smlouvy o dílo, která mívá zásadní vliv na navýšení ceny celého projektu, je „opomenutí“ dát do smlouvy s Projektantem maximální investiční cenu stavby, byť byla uvedena jako kritérium výběrového řízení na Projektanta1). Po roce čekání na projekt, pak Zadavatel stojí před problémem, jestli někde najít dodatečné zdroje nebo zaplatit Projektantovi podruhé a čekat další rok. Tento trik patří k nejrozšířenějším. 

Řešení? Je třeba důsledně hlídat smlouvu těsně před podpisem.

2.Chyby v projektové dokumentaci jsou opět několikerého druhu. Někdy kalkulant Projektanta zapomene do Výkazu výměr započítat nějakou část, kterou pak již Dodavatel oceňuje v jiném než vysoutěženém cenovém režimu. Další možností jsou nadhodnocené výměry nebo přímo nadhodnocené parametry konstrukcí – procento vyztužení nebo kvalita betonu. Dodavatel pak realizuje projekt podle racionálních výpočtů a Zadavatel tratí. Posledním obvyklým typem navyšování ceny jsou neúměrně nákladné materiály. Viz. Zpráva NKÚ1). Dodavatel zvítězí s nereálnou cenou a poté se domluví na jiném materiálu.

Řešení? Dokumentaci včetně Výkazu výměr musí kontrolovat nezávislý odborník a důležitá je také kontrola ex post. Bohužel zákon zde dal černého Petra do ruky Zadavateli, takže Dodavatel neodpovídá za to, že si zkontroloval zadávací dokumentaci, na rozdíl od soukromé sféry.

3.Dodatečné požadavky Zadavatele nebo uživatelů, což nemusí být vždy stejná osoba nebo organizace, jsou zdrojem neúměrného navyšování ceny veřejných staveb. Často se stává, že nové položky nekorespondují s položkami s nízkou cenou z výběrového řízení a oproti těmto mají i několika násobnou cenovou hladinu. Není také neobvyklé, že se za takzvané vícepráce vydává něco, co je součástí původního rozsahu. Dodatečným změnám nelze nikdy zcela zabránit. Někdy vedou i k zlepšení parametrů projektu.

Řešení? Je nutné dbát na efektivnost změn a předejít zbytečným a opakovaným změnám. Nezávislý odborník musí kontrolovat, zda jsou cenové požadavky Dodavatele opodstatněné co do obsahu, rozsahu a cenové hladiny.

 

Jako červená niť se veřejnými stavebními projekty vine nedůsledná a nedostatečná kontrolní činnost, ať již interní či externí. Kontrola ex post, zpětná, již obvykle neumožňuje napravit finanční škody způsobené veřejným financím. Kontrola ex ante a průběžná kontrola se musí stát nedílnou součástí každého stupně rozhodování. Větší důraz je třeba klást na kontrolu kontrolních mechanizmů.

 

1)      http://www.nku.cz/informace/informace-07-22.pdf

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Jirků | pondělí 8.7.2013 10:10 | karma článku: 14,55 | přečteno: 802x