Nebojme se poctivých kilometrů

Žádný tv pořad se na to nezaměřil, žádný automagazín se o to, za 20 let, řádně nepokusil. Možná mi to uteklo, ale o nikom nevím. A tak je to zase na mně :-). Řeč bude o stavu kilometrů na tachometru.


Češi mají rádi auta. Ale jsme také země, kde se nejméně jezdí. Ve všech okolních zemích se jezdí v průměru 30tkm (tisíc kilometrů) ročně, tedy ZA TŘI ROKY STO TISÍC, jen u nás je to okolo 10tkm. Tedy podle tachometru. Jak to vzniklo a proč?

Po tom co se otevřely hranice a začlo se obchodovat s vším možným, tedy i s auty,  nastala zajímavá situace. Ani ne tak žigulíky, jako naše škodovky, po najetí asi tak 100tkm, tenkrát po deseti, až patnícti letech, potřebovaly velkou generálku. Říkalo se: “Musím udělat hořejšek i spodek, (myšleno hlava a klika). Když udělám jen spodek, odejde mi hořejšek, a obráceně”. Nevím jestli kombinace hliníkového bloku, litinové hlavy, nebo špatnými materiály obecně, o moc víc nevydržely.

A tak, po onom roce, pan Novák, majitel takové pěkné škodovky přišel za “auto hadlířem” Svobodou, aby mu sehnal nějakého krásného golfa, escorta, nebo kadetta. Ano čtete dobře, kupec Novák hledal obchodníka Svobodu. Taková byla doba. Jenže, jak asi tušíte, golf měl najeto 190tkm. Novák se polekal, protože nebyl řádně informován, že tenkrát zahraniční, jednoduchý, karburátorový motor, není třeba generálkovat ve 120, ale, při pravidelném servisu, najede bez problémů 400tkm. Co tedy udělal Svoboda? Začal s osvětou? Začal zdlouhavě vysvětlovat, že golf není škoda? Samozřejmě ne. “Stáhnul tacháč”. Od té doby se v tom vezeme. Je to u nás takový prima sport a mužeme číst v inzercích:

Prodám Škodu Octavii, stáří 11 let, bez koberečků, bez servisky, volant jako zrcadlo, sedadlo řidíče na hadry, počet km 140tkm. A prodá se.

Inzerát o pár řádků níž:

Prodám Škodu Octávii stáří 4roky, pravidelně servisované, doložené pěkně orazítkovanou servisní knížkou, najeto poctivých 170tkm.

Aha? Někde je asi chyba.

Při zamhouření obou očí odpustím obchodníkovi lumpárnu, že kopupí auto, které má najeto opravdových 180tkm a stočí pod magickou hranici 150tkm. Ono to vypadá lépe a lidé chtějí věřit, chtějí být obelháváni, tak to prostě je. Ale co je opravdu podvod (nacházím i horší výrazy), je nákup ojetého auta za babku, s 350tkm a následný prodej s třetinovým počtem kilometrů, s nezájmem o servisní interval oleje, dokonce s nezájmem o servisní interval rozvodového řemene. Jsem přesvědčen, že i podfuk by se měl dělat s rozumem a inteligentně.

Co s tím? Samozřejmě vysoké tresty. Ale především osvěta a informovanost. V době internetu to není nic těžkého. Člověk informovaný, hůře podfouknutelný. Každý politik se toho bojí. Není nic špatného koupit pěkné servisované auto s větším počtem km, ale odpovídající cenou. Brzy zjistíte, že 100tkm není pro auto poločas rozpadu. Sami se ptejte servismanů,  taxikářů a podnikových řidičů, ti to dobře ví. Mnoho zdaru!

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Hajek | neděle 26.6.2011 12:00 | karma článku: 16,66 | přečteno: 1859x
  • Další články autora

Jan Hajek

SEX, ZBRANĚ, DROGY... A AUTOMOBILKY

20.1.2020 v 20:01 | Karma: 7,84

Jan Hajek

Jak bojovat proti terorismu?

20.8.2017 v 19:30 | Karma: 23,49

Jan Hajek

Závody kamiónů na dálnici D5

1.12.2013 v 18:30 | Karma: 26,57