Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Hned po motorových vozidlech samotných je jejich rychlost druhým celoevropským společenským nepřítelem. Policie nejen naše, ale v celé Evropě povolené rychlosti důsledně kontroluje a jejich překročení tvrdě, fotograficky, kyberneticky automaticky trestá. Hlavním důvodem je to, že nepovolená rychlost je téměř jediný přestupek proti dopravním předpisům, který policie dokáže v běžném provozu efektivně pronásledovat. Většiny těch ostatních se dopátrá až při vyšetřování nehody.
Těch loni policie podle vlastních statistik vyšetřila 98 460, zhruba o tisícovku méně než v roce předcházejícím. Nejčastější příčinou v 69 % případů byl nesprávný způsob jízdy. A z těchto nesprávných způsobů jízdy nejčastěji šlo o nevěnování se řízení vozidla a nesprávné couvání nebo otáčení.
Nepřiměřená rychlost byla příčinou pouze z 15,4 procenta z celkového počtu nehod. Avšak nejvíce lidí, 180, z těchto příčin přišlo o život. I když je to fyzikálně celkem přirozené, vzhledem k té rychlosti, při které se nehody dějí, jistý důraz na kontrolu a trestání rychlosti by to ospravedlňovalo. I když nesprávný způsob jízdy měl loni na svědomí 167 životů, což byl druhý nejvyšší počet a ne zase o tolik nižší, než v případě rychlé jízdy.
Ale je tu ještě jedna podstatná věc. Přiměřená rychlost, která figuruje v policejních statistikách, není totéž, jako nejvyšší povolená rychlost. Například na dálnici je nejvyšší povolená 130 km/h, ale ruku na srdce, kolegové řidiči, skoro všichni víme, že se dá jet i sto šedesát, aniž bychom kohokoliv ohrozili nebo omezili. A naopak, v mlze nebo na sněhu je i osmdesátka nepřiměřeně rychlá. Řetězové dálniční havárie napovídají, že kdosi za ztížených podmínek jel 130 prostě proto, že se to smí, že až tam je limit. Podobně ve městě, kde platí nejvíce padesát, v úzkých uličkách nebo na sídlišti, kde parkují auta po obou stranách vozovky, dovádějí děti a ulici přebíhají psi, může být i třicet příliš. (No, ať mají radost.)
V tom je potíž plošně stanovovaných nejvyšších povolených rychlostí. Kromě nich totiž příslušný zákon obsahuje ještě dlouhou řadu omezení rychlosti. Zkráceně například: před přechodem smí jet řidič jen tak rychle, aby stačil zastavit vozidlo, když na přechod vstoupí chodec. Řidič je povinen přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky, charakteru provozu, technickému stavu vozidla a svým schopnostem. Případně smí jet jen takovou rychlostí, aby stačil zastavit vozidlo na vzdálenost, na jakou má rozhled. Atd… Institut nejvyšší povolené rychlosti pak prakticky znemožňuje trestání nepřiměřené rychlosti v živém provozu. „Moje rychlost že byla nepřiměřená? Dokažte to!“
O nedodržení nejvyšší povolené rychlosti se v nehodovostních statistikách zkrátka nic nedočtete. Nejtragičtějšími příčinami nehod řidičů motorových vozidel s téměř pětinovým podílem na celkovém počtu zabitých v provozu bylo v roce 2022 nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Dále přejetí do protisměru (16,3 % usmrcených osob) a nevěnování se řízení (14,1 % mrtvých).
Jistě lze souhlasit s tím, že místní omezení nejvyšší povolené rychlosti dopravní značkou úzce souvisí s rychlostí přiměřenou. Před zastávkou autobusů s přechodem pro chodce, nebo před vyústěním vedlejší silnice, ze které je mizerný rozhled, do hlavní. Podobně třeba před překážkou v cestě.
Bylo by úplně výborné, kdybychom svá auta dokázali provozovat „přiměřeně“. Ubylo by dopravního značení, mnohde už chaotického, ubylo by policejní šikany a hlavně nehod, zranění a smrťáků. To je ovšem stav ideální, a tedy nedosažitelný.
Na kontrolu rychlosti nejvýše povolené nelze rezignovat. Nesmí se z ní ale stát nábožné tažení. Tlaky na plošná omezování rychlosti nepřiměřeně sílí. Jedno nábožné tažení už mnoho týdnů táhne Prahou, omezuje dopravu na nejrušnější ulici v republice v době dopravní špičky a žádá plošné omezení rychlosti ve městě na 30 kilometrů v hodině. Pražský magistrát ustoupil násilí, když přislíbil s třicítkáři jednání. Že prý také založí společnou odbornou výzkumnou pracovní skupinu, aby požadavek společně posuzovali. Je to ztráta času a vyhozené peníze. Manifestanti prohlásili, že tažení potáhnou až do vítězného konce. To znamená bez ohledu na výsledky práce komise.
Podmínkou k jednání ze strany primátora Bohuslava Svobody bylo zastavení dalších demonstrací. Třicítkáři na to konto uspořádali další, v úterý 25. dubna. Jasný důkaz toho, jak na jakékoliv pokusy o dohodu zvysoka. Rychle to pochopili v Londýně, kde dva aktivisty za ochromení dopravy soud poslal do vězení. Jeden takový, který už dříve za to ve Velké Británii vyfasoval podmínku, utekl do Prahy a založil zde hnutí třicítkářů. Protože tady extremisté dostávají na své akce úřední povolení a policejní ochranu. Teď se chystají do Brna.
Takže nepropadejme iluzím. Komise v Praze vznikne, blokování dopravy neutichne, třicítka plošně bude a přiměřenost … co s ní? Snad zůstane alespoň v zákoně 361/2000 Sb. v platném znění o provozu na pozemních komunikacích. Jako nedosažitelný ideál.
Jan Ferenc
Bezva finta
Za první čtvrtletí tohoto roku se přihlásilo 21 000 lidí, kyberneticky okradených dohromady o 357 milionů korun. Odborníci radí: nereagovat, ověřit si odesílatele. Je to asi tak užitečná rada, jako prostudovat si složení potravin.
Jan Ferenc
O Kuřeti a o tom, jak by dneska skončil Vodník
Před lety dávnými se na jednom pionýrském táboře vyskytovala tábornice zvaná Kuře. Někdo ji oslovoval rodem středním (vzor kuře), někdo ženském (vzor nůše). Ale nebylo to dáno tím, jak se Kuře ten den samo cítilo/a.
Jan Ferenc
O Kuřeti a o tom, jak by dneska skončil Vodník
Na jednom pionýrském táboře se před lety dávnými odehrála scénka, která byla tehdy k pousmání. Dnes by možná pana vedoucího stála existenci.
Jan Ferenc
Náměstek primátora Zdeněk Hřib rozdává z cizího, hlavně sobě
Zdeněk Hřib, náměstek primátora hlavního města Prahy pro dopravu a Pirát, přitlačil ve své kampani proti automobilismu. Přitlačil i v hlouposti svých argumentů. No, argumentů... jsou to spíše taková jen hesla.
Jan Ferenc
Den, kdy defíni začali testovat vědce
Systém generování obrázků Google Gemini, údajně s citem pro ohleduplnost a politickou korektnost, vytvořil několik obrázků černochů a jiných neárijských lidských ras v historických uniformách německých nacistů.
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Rozpočet je neodpovědnost vlády i opozice, říká Miloš Zeman
Premium Miloš Zeman v rozhovoru pro MF DNES komentuje dění na domácí politické scéně a tvrdí, že jediným...
Kvůli riziku záplav se mimořádně schází Ústřední povodňová komise
Sledujeme online Déšť neustává, hladiny řek v České republice stoupají a míst s nejvyšším stupněm povodňové aktivity...
Kvůli povodním se evakuuje vesnice v Polsku, připravují se i Dolní Rakousy
Extrémní počasí zasáhlo kromě Česka i část střední Evropy. Z polské vesnice Glucholazy, blízko...
Labe ve Špindlu je na třetím povodňovém stupni, ve Dvoře fasují pytle s pískem
Hradecký kraj se chystá na velkou vodu, hasiči rozvážejí stovky pytlů s pískem. Stoupá hladina Labe...
- Počet článků 150
- Celková karma 18,68
- Průměrná čtenost 751x