Nejvýše povolená rychlost není rychlost přiměřená
Hned po motorových vozidlech samotných je jejich rychlost druhým celoevropským společenským nepřítelem. Policie nejen naše, ale v celé Evropě povolené rychlosti důsledně kontroluje a jejich překročení tvrdě, fotograficky, kyberneticky automaticky trestá. Hlavním důvodem je to, že nepovolená rychlost je téměř jediný přestupek proti dopravním předpisům, který policie dokáže v běžném provozu efektivně pronásledovat. Většiny těch ostatních se dopátrá až při vyšetřování nehody.
Těch loni policie podle vlastních statistik vyšetřila 98 460, zhruba o tisícovku méně než v roce předcházejícím. Nejčastější příčinou v 69 % případů byl nesprávný způsob jízdy. A z těchto nesprávných způsobů jízdy nejčastěji šlo o nevěnování se řízení vozidla a nesprávné couvání nebo otáčení.
Nepřiměřená rychlost byla příčinou pouze z 15,4 procenta z celkového počtu nehod. Avšak nejvíce lidí, 180, z těchto příčin přišlo o život. I když je to fyzikálně celkem přirozené, vzhledem k té rychlosti, při které se nehody dějí, jistý důraz na kontrolu a trestání rychlosti by to ospravedlňovalo. I když nesprávný způsob jízdy měl loni na svědomí 167 životů, což byl druhý nejvyšší počet a ne zase o tolik nižší, než v případě rychlé jízdy.
Ale je tu ještě jedna podstatná věc. Přiměřená rychlost, která figuruje v policejních statistikách, není totéž, jako nejvyšší povolená rychlost. Například na dálnici je nejvyšší povolená 130 km/h, ale ruku na srdce, kolegové řidiči, skoro všichni víme, že se dá jet i sto šedesát, aniž bychom kohokoliv ohrozili nebo omezili. A naopak, v mlze nebo na sněhu je i osmdesátka nepřiměřeně rychlá. Řetězové dálniční havárie napovídají, že kdosi za ztížených podmínek jel 130 prostě proto, že se to smí, že až tam je limit. Podobně ve městě, kde platí nejvíce padesát, v úzkých uličkách nebo na sídlišti, kde parkují auta po obou stranách vozovky, dovádějí děti a ulici přebíhají psi, může být i třicet příliš. (No, ať mají radost.)
V tom je potíž plošně stanovovaných nejvyšších povolených rychlostí. Kromě nich totiž příslušný zákon obsahuje ještě dlouhou řadu omezení rychlosti. Zkráceně například: před přechodem smí jet řidič jen tak rychle, aby stačil zastavit vozidlo, když na přechod vstoupí chodec. Řidič je povinen přizpůsobit rychlost jízdy stavu vozovky, charakteru provozu, technickému stavu vozidla a svým schopnostem. Případně smí jet jen takovou rychlostí, aby stačil zastavit vozidlo na vzdálenost, na jakou má rozhled. Atd… Institut nejvyšší povolené rychlosti pak prakticky znemožňuje trestání nepřiměřené rychlosti v živém provozu. „Moje rychlost že byla nepřiměřená? Dokažte to!“
O nedodržení nejvyšší povolené rychlosti se v nehodovostních statistikách zkrátka nic nedočtete. Nejtragičtějšími příčinami nehod řidičů motorových vozidel s téměř pětinovým podílem na celkovém počtu zabitých v provozu bylo v roce 2022 nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky. Dále přejetí do protisměru (16,3 % usmrcených osob) a nevěnování se řízení (14,1 % mrtvých).
Jistě lze souhlasit s tím, že místní omezení nejvyšší povolené rychlosti dopravní značkou úzce souvisí s rychlostí přiměřenou. Před zastávkou autobusů s přechodem pro chodce, nebo před vyústěním vedlejší silnice, ze které je mizerný rozhled, do hlavní. Podobně třeba před překážkou v cestě.
Bylo by úplně výborné, kdybychom svá auta dokázali provozovat „přiměřeně“. Ubylo by dopravního značení, mnohde už chaotického, ubylo by policejní šikany a hlavně nehod, zranění a smrťáků. To je ovšem stav ideální, a tedy nedosažitelný.
Na kontrolu rychlosti nejvýše povolené nelze rezignovat. Nesmí se z ní ale stát nábožné tažení. Tlaky na plošná omezování rychlosti nepřiměřeně sílí. Jedno nábožné tažení už mnoho týdnů táhne Prahou, omezuje dopravu na nejrušnější ulici v republice v době dopravní špičky a žádá plošné omezení rychlosti ve městě na 30 kilometrů v hodině. Pražský magistrát ustoupil násilí, když přislíbil s třicítkáři jednání. Že prý také založí společnou odbornou výzkumnou pracovní skupinu, aby požadavek společně posuzovali. Je to ztráta času a vyhozené peníze. Manifestanti prohlásili, že tažení potáhnou až do vítězného konce. To znamená bez ohledu na výsledky práce komise.
Podmínkou k jednání ze strany primátora Bohuslava Svobody bylo zastavení dalších demonstrací. Třicítkáři na to konto uspořádali další, v úterý 25. dubna. Jasný důkaz toho, jak na jakékoliv pokusy o dohodu zvysoka. Rychle to pochopili v Londýně, kde dva aktivisty za ochromení dopravy soud poslal do vězení. Jeden takový, který už dříve za to ve Velké Británii vyfasoval podmínku, utekl do Prahy a založil zde hnutí třicítkářů. Protože tady extremisté dostávají na své akce úřední povolení a policejní ochranu. Teď se chystají do Brna.
Takže nepropadejme iluzím. Komise v Praze vznikne, blokování dopravy neutichne, třicítka plošně bude a přiměřenost … co s ní? Snad zůstane alespoň v zákoně 361/2000 Sb. v platném znění o provozu na pozemních komunikacích. Jako nedosažitelný ideál.
Jan Ferenc
Rychlost je hazard, kterému žádný zákon nezabrání

Hazardem je bezohlednost, ne vysoká rychlost. Na ni jsou české dálnice stavěné už mnoho let. To by měl vědět především ministr dálnic a influencer Martin Kupka.
Jan Ferenc
Rusko není partnerem k jednání

Už déle než sto let se ruské dějiny zoufale opakují. Protože už déle než sto let je Rusko největším státem světa. Jednání s ním o čemkoliv je jen potvrzováním jeho velikosti.
Jan Ferenc
WANTED!

HLEDÁ SE: Ježíš Nazaretský řečený Kristus. Je podezřelý z šíření dezinformací, podvratné činnosti proti judskému království a z činnosti pro cizí mocnost s cílem podrývat autoritu Římské unie svobodných národů.
Jan Ferenc
Putin chce celou Ukrajinu

Požadavek demilitarizace Ukrajiny má za cíl dokončit Putinův Blitzkrieg, který se mu nezdařil před třemi lety. Jeho skutečným a neskrývaným cílem je získat Ukrajinu celou.
Jan Ferenc
Zbraněmi se nebohatne

Výdaje na zbrojení jsou čistou národohospodářskou ztrátou. Mohou zvyšovat HDP, jak ukazuje příklad tři roky válčícího Ruska, ale národní bohatství nezvýší. Zbrojení na dluh je jen přerozdělování, ze kterého také nic nového není.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nový poplatek za televizi a rozhlas: kdy se platí poprvé zvýšený a komu vznikne dluh
Od 1. května se zvýšil poplatek za televizi a rozhlas. Pro Českou televizi o 15 korun na 150 korun...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Česko dělá vše, aby zastavilo Rusko, řekl Zelenskyj. Pavel slíbil další podporu
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj je po necelých dvou letech znovu na návštěvě Česka, do...
Nejvyšší soud znovu odmítl dovolání družstva Svatopluk ve sporu o nájemné
Nejvyšší soud (NS) znovu odmítl dovolání Stavebního bytového družstva Svatopluk proti verdiktu, na...
Můžu si na vás dát panáka? Jak se Bartoška v Brně seznámil s Gottem i svou ženou
Děčínskému rodákovi Jiřímu Bartoškovi, herci a dlouholetému řediteli největšího českého filmového...
Trest pro žháře z Liberce platí. Za zranění patnácti hostů baru si odsedí 18 let
Odvolací soud pravomocně potvrdil muži 18 let vězení za obecné ohrožení a za pokus o vraždu při...
Nastartované auto u terminálu zkoumal pyrotechnik, doprava na letiště stála
Nastartované vozidlo bez řidiče komplikovalo v pondělí dopoledne dopravu směrem na pražské Letiště...

Pronájem bytu 2+1 s balkonem na ul. Novosady, Litovel
Novosady, Litovel, okres Olomouc
12 056 Kč/měsíc
- Počet článků 164
- Celková karma 19,08
- Průměrná čtenost 731x