Postřehy hladového piráta silnic

Ročně najedu cca 70.000 km. Co mě vytáčí na českých silnicích, kdo je "pirát" a kdo ne, pár postřehů z praxe a jeden recept jako bonus.

V autě trávím většinu pracovního dne. Zpravidla 2x týdně přežiju tankodrom jménem D1 Praha - Brno, občas jedu do Německa, v létě Chorvatsko. Kamarádi a známí si ze mě dělají legraci, že jsem jak středně vytíženej kamioňák. Na cestách se setkávám se spoustou věcí, které mě štvou - zkusím je v jednotlivých bodech popsat:

1/ Semafory
Najít ve městech seřízenou "zelenou vlnu" je totální utopie. Další oblíbenou kratochvílí je například to, že třeba ve 23.00 na rušné křižovatce semafor nejde, ale o pár metrů dál (kde je vjezd pouze na parkoviště obchodního centra, které má otevírací dobu do 22.00 - tudíž tam ve 23.00 neodbočuje vůbec nic) je naprosto zbytečně semafor v provozu. Příklad: zažil jsem Praha Vypich a následná odbočka ke Kauflandu. Ale takových míst je spousta. 

2/ Měření rychlosti
Všimli jste si někdy, jak na úsekovém měření řidiči ukázněně zpomalí na 50km/h, aby vzápětí zrychlili na obvyklých 60 - 70 km/h? Kuriozní situace je třeba měření na dvouproudovce Patočkova Praha 6, kde by byla bezpečná s nadsázkou stovka, měření skončí a hned je škola (ale tam to pochopitelně už neměří). Fajn jsou také radary na místech, kde je kvůli škole 30 km/h, ale ten radar to snímá i ve 3 ráno. V tu dobu tam určitě proudí zástupy školáků. 

3/ Mlhovky
Spousta lidí nesmyslně používá mlhovky i v případech, kdy je na obzoru obláček. Všimli jste si, jak je nepříjemné koukat do zbytečně rozsvícené mlhovky auta před vámi, když za ním jedete třeba 10 km? Je to ostré nepříjemné světlo, které navíc připomíná brzdovky.

4/ Denní svícení
Hodně lidí si neuvědomuje, že mají osvětlený pouze předek auta. Jakmile se setmí, je mlha nebo cokoliv jiného, tak prostě zapomenou rozsvítit i zadek vozu, který pak není vidět.

5/ Jízda v pravém pruhu
Někdy si myslím, že dělat třetí pruh na dálnicích jsou vyhozené peníze. Kdejaký mamlas si asi myslí, že "ten pruh vpravo" je pouze pro kamiony nebo co a jede si uprostřed ať se děje, co se děje. Výsledek je, že auta se mačkají a předjíždějí ve dvou levých pruzích a napravo je prázdno. 

6/ Pomalá jízda
Každou chvíli potkám někoho, kdo se táhne na dálnici cca 80km/h, ve městě 30 km/h a na okresce 40km/h. Možná si ten dotyčný(á) myslí, že jede "opatrně". Ale na 90% ten člověk buď telefonuje, nebo je to blondýna, co si upravuje rtěnkou pusu, nebo důchodce (nic proti nim - sám se tomu věku blížím). Ale když si chci zavolat, namalovat se, sníst bagetu apod., tak snad mohu na chvíli někde zastavit, ne? Pomalá jízda je snad nebezpečnější než příliš rychlá.

7/ Lepiči na zadek
Tohle fakt nesnáším. Na dálnici auto nalepené těsně za mnou, ideálně dává blinkr doleva nebo mne problikává. Přitom vidí, že předjíždím někoho v pravém pruhu. Na D1 a D2 to je typicky auto s RZ ze Slovenska. Na D1 (ostravsko) a D48 zase poláci. Stejně tak nerespektují omezení rychlosti. Asi dobře ví, že ze zahraničí se z ČR pokuty nevymáhají. 

8/ Opravy dálnic
Zajímavé je, že udržet 200 km dálnice v provozuschopném stavu např. v Německu není problém. Mezi Prahou a Brnem nepamatuji, kdy byla dálnice bez uzavírek. Navíc kdybych si v Brně koupil kafe s mlíkem, tak do Prahy díky zvlnění povrchu přivezu kapučíno. V zahraničí jsem viděl opravovat dálnici i v noci (opravované místo v délce pár km zastřešené plachtou - nevím proč, možná z technologických důvodů).
Na D1 to vypadá asi následovně - s rozestupem 1 km vidíte: dělník opřený o lopatu - bagr se spícím bagristou - psycholog a masér - další dělník vykonává potřebu sedíc na svodidle - velitel s blikající oktávkou - svačící dělník - naskládaný materiál - opuštěný bagr - atd. Výjimkou je současná oprava D48, kde jsem poprvé v ČR viděl davy pracujících s technikou v akci. 

9/ Zapomenuté značky
Fajn, chápu, že u silnice je smutný smajlík s nápisem "Musíme to opravit" a omezení třeba na 60km/h. Ale proboha proč, když je oprava hotová, to omezení někdo nezruší a ono tam zůstane o měsíc, dva déle?? (letošní léto - Přerov). Proč zůstane zákaz odbočení do opravované silnice ještě půl roku po skončení opravy (Přívoz - Ostrava, ulici si z hlavy už nepamatuji)?? 

10/ Předjíždění kamionů
Je mi jasné, že se nikdo nechce za někým jen tak táhnout. Ale proč sakra musí kamion jedoucí rychlostí 90km/h začít předjíždět jiný kamion, který jede 88km/h?? Ta operace trvá 3 km a mezitím za sebou vytvoří kolonu osobáků. To by opravdu byl problém počkat do úseku, kde jsou 3 pruhy? Kolik času tím ušetří?

... ale těch věcí by se našlo mnohem víc. 

A dvě glosy na závěr:

- na dálnici je ideální nastavit tempomat cca na 146km/h. Při měření se odečítají 3% z rychlosti, cca 5km je odchylka tachometru a kvůli překročení o 5km/h se snad nepokutuje. 

- postřeh z praxe: před 20 lety byli postrachem silnic lidé, kteří přesedli z Trabantů a Š120 do ojetých BMW a Audin, dnes když vidím nějakého "joudu", tak na 70% řídí Hyundai. 

 

Přeji hodně kilometrů bez nehody a buďte prosím ohleduplní k ostatním. No a když dobře dojedete, tak si dejte něco dobrého na zub: 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Jan Dočekal | sobota 8.12.2018 3:08 | karma článku: 27,78 | přečteno: 1286x