Horror jménem dálnice v ČR

Venušiny kuličky na D1 jsou zárukou stovek orgasmů - doporučuje 9 žen z 10ti. Aneb katastrofa dálnic v ČR. 

Včera byl opět na idnes optimistický rozhovor s ministrem dopravy Ťokem o tom, jak je vše složité a jak on nic, on muzikant. Ale objektivně - není v tom zdaleka sám. Ten problém je dlouhodobý. Jsme zemí, která má snad (mimo Slovenska) nejkratší dálniční síť ze všech okolních států. Když se nad tím zamyslíme, tak skutečně jde o pár kilometrů dálnic, které ještě z dost velké části pochází z období komunismu. 

Taková D1 z Prahy do Brna - to je usmolených 200km, nevede to přes žádné velehory, močály, bažiny, žádný složitý terén, který by vyžadoval tunely, závratná mostní řešení ..... . Z pohledu Německa, Rakouska, Francie apod. to je prostě mrňavý kousek (většinou) dvouproudovky, který by téměř nestál za zmínku. Ale v ČR to je bohužel páteřní komunikace napříč republikou. 

Posledních pár let na té roletě trpím tak 2x do týdne. Kdybych si v Brně koupil litr smetany, tak do Prahy přivezu máslo. Nepamatuji, že by byla (mimo pár zimních měsíců) bez uzavírek, zúžení jízdních pruhů apod. Málokdy je vidět větší než malé množství pracujících dělníků. Bohužel mám srovnání z jiných evropských zemí (Německo, Belgie), jak takové opravy probíhají. Není výjimkou, že práce probíhají 24 hod. denně, celé úseky jsou i v noci osvětlené, viděl jsem kilometry dálnic zastřešené fólií (nevím, zda jako ochrana proti dešti či z jiných technologických důvodů), desítky - možná stovky pracujících, ale určitě desítky bagrů, nakladačů a jiných strojů nonstop v provozu i v nočních hodinách. 

Největší vtip je to, že na tomto tankodromu, kde omezení na 80 km/h není výjimkou, ale spíš pravidlem, platím dálniční známku (potažmo mýto). Není tajemstvím, že přilehlé obce (které s dálnicí nemají vůbec nic společného) s oblibou instalují v omezeních radary úsekového měření a vesele si tím vylepšují rozpočet. 

Zeptejme se na následující otázky:
- jak je možné, že pár let po uvedení do provozu je dálnice u Ostravy zvlněná jak valcha mojí babičky?
- kolik let už trvá stavba napojení na Vídeň?
- kde je dálnice do Karlových Varů? (pominu ty směšné 3 km otevřené nedávno)
- Hradec Králové - opravdu trvá desítky let vyřešit majetkové nároky vlastníků pozemků?
- České Budějovice - další tragédie. 
- Kdo zkonil geologický průzkum u dálnice Praha - UnL, že tam padá na dokončené úseky hlína?

Existují firmy, které se na výstavbu dálnic specializují. Existují stavební deníky, dozory, kontrolní body apod. Ať mi nikdo neříká, že všechny ty vysoutěžené firmy a konsorcia průběžně krachují. 

Kde je problém "vyhodit" firmu, která neplní průběžné ukazatele? 
Kde je problém okamžitě uplatnit sankce? 

Není možná trochu problém v tom, že si stát nezaplatí kvalitní stavební dozor? Že nedokáže pružně reagovat a neustále propadají EIA a další studie? Stavební povolení? Že jediným kritériem výběrovek je cena a nezohledňují se další ukazatele (historie firmy, reference apod.)? 

Neberu jako argument, že na drahé firmy, schopné zajistit práci 24 hod. denně nejsou peníze. Kam potom jdou ty miliardy? Jen z mýtného se vybralo 
Rok           2007   2008   2009   2010   2011   2012   2013   2014   2015   2016
(v mld. Kč)5,56    6,14    5,54     5,57    8,13   8,68    8,55     8,7     9,5      9,8

+ výnos z dálničních známek navíc. Kam ty peníze jdou? A jak to dělá např. Německo, kde se (zatím) dálniční známky neplatí a dálnice tam jsou v úplně jiném stavu? 

Co třeba dálnice zprivatizovat a nechat jejich majitele, aby se starali o údržbu a výstavbu dalších kilometrů sami? A poměrným způsobem jim pak přerozdělovat jako zisk peníze vybrané z mýta a dálničních známek s tím, že pokud nebude komunikace na 100% průjezdná, tak nedostanou nic? On by si pak každý asi rozmyslel mít každoročně rozkopané desítky kilometrů a nedostávat podíl z vybraných peněz. 

Nenabízím kloudné řešení - nejsem na to odborník. Jen se vztekám při představě, že pozítří má sněžit a já zase budu riskovat, že místo postele v hotelu si budu na Vysočině kousek od Pávova stavět kousek za svodidlama na noc iglů :-)

A vůbec - kašlu na to, jdu si dát něco dobrého: 

 

 

Autor: Jan Dočekal | neděle 6.1.2019 20:06 | karma článku: 20,29 | přečteno: 687x
  • Další články autora

Jan Dočekal

Umělá inteligence - je vážně inteligentní? Pokud ano, tak vyhubí lidstvo.

Ono je to totiž logické. AI není zatížena předsudky, humanitou, korektností, genderovými a dalšími nesmysly. Sice vidíme snahy ji korigovat, ale budou úspěšné? Nějaké ideály jí totiž absolutně ukradené.

13.6.2023 v 21:49 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Osobní

Jan Dočekal

Volební komise není žádná legrace!

Být členem volební komise je náročná práce. Člověk musí být ostražitý, bdělý a připravený na různá překvapení. Pár situací se kterými se může superhrdina ve volební komisi setkat Vám popíšu:

28.1.2023 v 21:18 | Karma: 20,69 | Přečteno: 518x | Diskuse| Politika

Jan Dočekal

Učitelka na Praze 6 lhala žákům a má výpověď

Pohled zastupitele z Prahy 6. Je to opravdu tak černobílé? Zaslouží si "vyhazov"? A neměli by ho dostat teda i jiní? Jsme právní stát? Krátká úvaha.

18.4.2022 v 3:57 | Karma: 36,72 | Přečteno: 2936x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Inflace? Ano - ale co s tím když nemám miliony na účtu?

Inflace žere peníze - víme to všichni. Chytré rady investičních poradců, že máme cpát své úspory do investičních fondů, kupovat byty a zlaté cihly jsou ale pro většinu lidí k ničemu. Co s tím? Jsou jiné možnosti?

25.3.2022 v 0:59 | Karma: 16,71 | Přečteno: 687x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?

Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?

3.2.2022 v 0:01 | Karma: 28,28 | Přečteno: 762x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Ukrajina zasáhla další ruskou rafinérii, okupační armáda zabíjela v Oděse

1. května 2024  9:39,  aktualizováno  12:31

Sledujeme online Ruská protivzdušná obrana v noci na středu sestřelila šest dronů nad čtyřmi regiony, informovalo...

Bitva o Kolumbijskou univerzitu. Policie udeřila na zabarikádované studenty

1. května 2024  7:08,  aktualizováno  12:29

Newyorská policie vyklidila v noci na středu budovu Kolumbijské univerzity, kde se před tím...

Policie v Tbilisi nasadila proti davu plyn i vodní dělo, zadržela 63 lidí

1. května 2024  11:13,  aktualizováno  12:20

Gruzínská policie a demonstranti se v úterý večer střetli v Tbilisi u sídla parlamentu, který v...

VIDEO: Jak vidí EU maturanti? Do Unie se už narodili, cení si cestování

1. května 2024  11:45

Česko ve středu slaví dvacáté výročí vstupu do Evropské unie. Redakce iDNES.cz při této...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2164x
Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Bývalý místopředseda Svobodných a bývalý člen zastupitelstva MČ Praha 6. 

Seznam rubrik