Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Další průšvih elektroaut.

Hoří vám elektroauto? Nebo to vidíte? Rychle nohy na ramena a utíkejte pryč! Je to bez nadsázky o život! 

Masivní a ekonomicky neoddůvodnitelná podpora elektromobilů s sebou nese řadu problémů. Ponechám stranou třeba naprosto nedostačující infrastrukturu dobíjecích stanic nebo stamilionové náklady, které s sebou ponese přestavba a vybavení servisních středisek a autoservisů. Pojďme si představit zcela běžnou věc, že v důsledku havárie nebo technické poruchy vůz vzplane. Nevím jak vy, ale já jsem už za život několik aut hořet viděl. Předpokládám, že četnost těchto požárů bude řádově stejná u všech typů aut. To, že nevidíme hořet elektromobily, je způsobeno pouze tím, že jich zatím je statisticky bezvýznamné množství. Ale to se velmi rychle mění. 

3. března u Globusu v Letňanech

Pokud vzplane klasický vůz se spalovacím motorem, tak někdy stačí, aby člověk vzal hasicí přístroj a je po problému. V horších případech přijedou hasiči, stoupnou si kolem, 15 minut hasí, zkontrolují motorový prostor a maximálně pak odklidí vapexem rozlité náplně. Auta "bouchají" jen ve filmech. Vrak se může odtáhnout. 

Pokud chytne elektromobil, tak nic nehaste, ale vezměte rychle nohy na ramena a volejte hasiče. I ti s touto situací budou mít veliký problém. Proč? 

- musí auto zajistit klíny, aby se nerozjelo. Elektromobily to dělají svévolně. Auto může být v tzv. „ready stavu“ připraveno k jízdě. Takže je i problém zaparkovat v dráze hořícího stroje (někdy to ale nejde jinak). A přistupovat k autu zásadně z boku.  
- hrozí jim možný úraz elektrickým proudem. Vozidlo používá vysokonapěťové systémy, může zde být až několik set voltů. Navíc musí dát pozor na rychlý rozvoj požáru v počáteční fázi - explozivní hoření HV baterie s možností jejího roztržení. Během 15 sekund může teplota dosáhnout až 400 stupňů Celsia.
- takže ho musí odpojit od proudu. Pokud se to nepovede, tak se nedá hasit a hasiči se jen můžou koukat na táborák a maximálně tak chránit okolí. Ani špekáčky na tom nejdou opékat.
- složité je i vyprošťování uvízlých osob. Nelze při tom postupovat stylem: tady to přeřízni, dostaneme ho ven. VN napětí totiž není spojeno jen s pohonem. Někde jej využívají i klimatizační a další systémy. Takže pokud hasič vůz nezná, tak mimo toho, že se nadýchá jedovatých zplodin při vyprošťování pasažérů (což je asi prvotní akce) riskuje, že ho kopne pár kilowatt.  
- musí použít dýchací přístroje. Při požáru baterií se uvolňují toxické látky.
- musí vůz nadzvednout (to lze pouze v přesně stanovených místech - u každého auta jsou pochopitelně jinde), aby mohli chladit baterie i zespoda. 
- měli by na voze najít QR kód, který jim třeba poví, kde jsou odpojovače vysokého napětí, příslušná VN pojistka a již zmíněné body na zvedání vozu.
- zkušenosti ukazují, že k tomuto typu zásahu nestačí jedna hasičská jednotka. Ideálních je prý tak 50 hasičů. 
- měli by mít nastudované materiály, jak se který konkrétní vůz hasí. Tesla má třeba různé manuály k hašení různých modelů svých aut. Jednotný postup neexistuje. 
- možná budou mít i problém s dostatkem vody. Údajně na běžný požár elektromobilu je jí zapotřebí až 12 000 litrů.
- použitá voda se pak musí odborně zlikvidovat. Cena této likvidace se podle tyrolského Kronen Zeitung pohybuje kolem 250 eur (asi 6.500 korun) za metr krychlový.
- nehledě na to, že se musí dekontaminovat zemina v okolí požáru, protože je zasažena toxickými prvky. 
- no a normální auto hasí desítky minut, elektromobil hodiny. 
- ihned po likvidaci ohně nesmí být v okolí žádné auto ani jiný hořlavý materiál - hrozí znovuvznícení.
- a když to konečně uhasíte, tak to auto musí minimálně na 24 hodin do karantény. Zpravidla se buď zasype celé pískem nebo ponoří do kontajneru s vodou nebo inertním plynem. Ale zase: jak ho tam dát? To znamená mít ten kontajner + vodu do něj + jeřáb u každého zásahu. 

A pak jsou zde další možné komplikace:
- představte si takto složitý zásah u hromadné havárie ve stylu Kobry 11. Třeba 10 aut v sobě. Jak rychle poznat, co je elektromobil, jak k němu zajet, přistavit kontajner (dva kontajnery?), jak zamezit vzniku sekundárních škod apod.? Neřešitelný problém. 
- a co třeba oheň v podzemních garážích? Jak tam dostanete chladicí kontajner nebo náklaďák s pískem? Kam se tam vsákne to neuvěřitelné množství vody? Tam na to kanalizace není dimenzovaná. A jak tu vodu potom dekontaminujete? 
- a co třeba požár elektromobilu, který je připojen na nabíjecí stanici. Bez klíčků od vozidla jej prostě nelze odpojit od sítě.

Z toho všeho plyne, že elektromobil se asi nějak uhasit dá, ale .... s několikanásobně vyššími náklady a navíc se zpravidla vždy jedná o totální škodu. Auto je prostě na odpis. Máme zde další subjekt, který tyto parametry velmi pečlivě vyhodnocuje a tím jsou pojišťovny. Co myslíte - budou tyto zvýšené náklady krýt ze své marže? Tipuji, že ani omylem.  

Mimochodem - prostory pro karanténu vozu po nehodě (nebo přijatém do opravy) musí mít i každý servis pro tyto vozy. Musí je mít na sledovaném otevřeném prostranství alespoň 24 hodin a minimálně 15 metrů od dalších objektů. To znamená další stamiliony investic jen v rámci ČR. A to nezmiňuji další problémy, které se týkají např. odtahových služeb. A už vůbec neřeším ekologickou likvidaci těchto vraků. 

..........

Ne - nejsem proti novým technologiím. Ale třeba přechod od koňských potahů k automobilismu byl zcela dobrovolný. Tomáš Garrigue Masaryk nebo František Josef I. rozhodně nenařizovali, že před kočár se v rámci ekologie smí zapřahat maximálně dvojspřeží místo osmispřeží, že se musí snižovat spotřeba ovsa a zavádět ekologické podkovy. A vůbec - v zájmu čistoty veřejných prostranství každý, kdo dobrovolně odvede koně k řezníkovi, dostane dotaci na nový automobil. ..... Nic z toho nebylo nutné. Lidé prostě chtěli něco nového, lepšího, ekonomičtějšího. Přišli na to sami od sebe. Rozhodli se SVOBODNĚ! Prostě to bylo výhodné. Srovnejte s dneškem, kdy nám evropské "elity" násilím nutí něco, co nikdo nechce a přináší to více problémů než užitku. A to jsem v tomto blogu zmínil jen jeden jediný aspekt s tím související. Pojďme se zasadit ZA NEZÁVISLOST v dopravě. Každý ať si sám zvolí jak, čím a za jakých podmínek chce cestovat! 

Zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/tesla-pozar-rakousko-hasici-elektromobil.A191107_104746_zahranicni_knn
https://www.autorevue.cz/jak-uhasit-elektromobil-i-hasici-se-teprve-vzdelavaji
https://www.auto.cz/je-to-spocitane-tesla-model-s-vyprodukuje-vic-oxidu-uhliciteho-nez-mala-benzinova-auta-111148

Autor: Jan Dočekal | středa 5.2.2020 6:17 | karma článku: 43,98 | přečteno: 8074x
  • Další články autora

Jan Dočekal

Umělá inteligence - je vážně inteligentní? Pokud ano, tak vyhubí lidstvo.

Ono je to totiž logické. AI není zatížena předsudky, humanitou, korektností, genderovými a dalšími nesmysly. Sice vidíme snahy ji korigovat, ale budou úspěšné? Nějaké ideály jí totiž absolutně ukradené.

13.6.2023 v 21:49 | Karma: 17,14 | Přečteno: 428x | Diskuse| Osobní

Jan Dočekal

Volební komise není žádná legrace!

Být členem volební komise je náročná práce. Člověk musí být ostražitý, bdělý a připravený na různá překvapení. Pár situací se kterými se může superhrdina ve volební komisi setkat Vám popíšu:

28.1.2023 v 21:18 | Karma: 20,69 | Přečteno: 518x | Diskuse| Politika

Jan Dočekal

Učitelka na Praze 6 lhala žákům a má výpověď

Pohled zastupitele z Prahy 6. Je to opravdu tak černobílé? Zaslouží si "vyhazov"? A neměli by ho dostat teda i jiní? Jsme právní stát? Krátká úvaha.

18.4.2022 v 3:57 | Karma: 36,72 | Přečteno: 2936x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Inflace? Ano - ale co s tím když nemám miliony na účtu?

Inflace žere peníze - víme to všichni. Chytré rady investičních poradců, že máme cpát své úspory do investičních fondů, kupovat byty a zlaté cihly jsou ale pro většinu lidí k ničemu. Co s tím? Jsou jiné možnosti?

25.3.2022 v 0:59 | Karma: 16,71 | Přečteno: 687x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky

Jan Dočekal

Elektromobily? Proč automobilky neprotestují?

Nepromyšlené násilné prosazování elektromobility s sebou nese řadu negativních jevů. Automobilky jsou nuceny dávat miliardy eur do něčeho, co zdánlivě nikdo nechce. Ale je to tak opravdu?

3.2.2022 v 0:01 | Karma: 28,28 | Přečteno: 762x | Diskuse| Politická aréna - pro politiky
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

Počkej na mě! Vyprovodil tátu do války, jeho fotka otevírala peněženky

1. května 2024

Seriál Jeho rozzářená tvář bývala za druhé světové války vystavena v každé třídě a kanadským žáčkům...

Bijec migrantů živoří. Salvini zamrzl v minulosti, spásu hledá v bájném mostu

1. května 2024

Premium Někdejší hvězda italské krajní pravice Matteo Salvini politicky živoří. Jeho strana Liga před...

Strach z problémového nájmu? Majitelé bytů mají získat garanci za nájemníky

1. května 2024

Premium Stát chce motivovat majitele nemovitostí k poskytování bydlení i rizikovým nájemcům. Pronajímatelé...

Dvacet let v Unii řečí čísel. Češi dominují v kaprech, letí také Erasmus

1. května 2024

Dvě dekády po vstupu do Evropské unie je co se týče peněz Česko více než bilion korun v plusu. Z...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

  • Počet článků 70
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2164x
Zajímám se o politiku, auta, jezdec na off road akcích, milovník žen a dobrého vína. Bývalý místopředseda Svobodných a bývalý člen zastupitelstva MČ Praha 6. 

Seznam rubrik