Alternativní historie - jak nám zakázali koně!

Nebýt osvíceného panovníka France Josefa II. bychom do dnešních dob jezdili na koních místo v automobilech. Císařský dvůr nám to totiž musel přikázat. 

Teda on to asi přímo nebyl Starej Procházka - on na to neměl vzdělání a dopravě vůbec nerozuměl. Toho spíš zajímala Kateřina ze Schrattů a sám jezdil lovit výhradně na koních. 

Ale na dvoře byla spousta pucfleků a jiných ouředníků, kteří museli prokázat, že tam nejsou zbytečně. Takže každé ráno nabrousili husí brk a tvořili lejstra. Nejhorší z nich byl nějakej Leopold Berchtold, toho času nikým nevolený předseda Ministerské rady pro společné záležitosti. 

Tomu jednoho dne někdo nakecal, že viděl v ulicích nový vynález - prý se tomu říká automobil - a je to údajně naprosto super. Musíme to všem nařídit! A nejlépe hned!

100x lepší, ekologičtější a rychlejší než koňské šestispřeží

No jo, ono se to řekne nařídit. Ale když lidi si budou vymýšlet nesmysly, že:

- mě kůň vyhovuje, auta jsou pro fandy a teprve čas ukáže, zda mají smysl.
- já si ten vehikl koupím sám a rád až to bude mít nějaký dojezd
- u nás v lékárně se neprodává ten petrolej a já to nebudu tahat až z vedlejší vesnice
- až bude petrolej všude, tak si to koupím, zatím je lepší kůň, protože tráva je všude
- auto je moc drahé, kůň je levnější a co mi to vůbec cpete, když jste zatím nepostavili ani jediný ropovod.
- nechte mě ať se rozhodnu sám. Dneska je lepší kůň, zítra si třeba koupím i to auto. 
- kůň se snadněji řídí, na auto nemám papíry, za auto nepřipojím žebřiňák

 

Tak dali ouřadové hlavy dohromady a vymysleli důvody pro postupný zákaz koní. Třeba:

- kůň je neekologický, dělá koblížky a žere moc trávy, kterou potřebujeme pro králíky.
- auto naproti tomu zasviní zem někde daleko při čerpání nafty, to se nás netýká
- a vůbec, koní je moc, prdí, v ulicích se kvůli nim nedá dýchat
- s autem ušetříte peníze, nemusí mít krytou stáj a nemusíte mu podestýlat.
- automechanik je levnější než veterinář 

No co Vám mám povídat. Najednou se kolem toho motalo tolik lidí, lobby apod., že už to nešlo zastavit. Výsledkem byl manifest, který Franc Josef podepsal. Zněl takto:

Mým národům! 

Koně nejsou ekologičtí, znečišťují města i vesnice a je dokázáno, že jsou naprostým přežitkem. Proto: 

- od 1.1. 1915 je zakázáno zapřahat do kočárů šestispřeží
- od 1.1. 1915 se zavádí ekologický poplatek za každého koně ve výši 5 zlatých ročně
- od 1.1. 1916 je zakázáno zapřahat do kočárů dvojspřeží
- od 1.1. 1916 koně nesmí jezdit do center měst a musí mít ekologickou plaketu
- od 1.1. 1917 můžete kamkoliv zapřahat jen jednoho koně
- od 1.1. 1918 koně se zakazují a můžou je chovat jen milovníci veteránů po zaplacení povolení.

Zároveň:
- každý, kdo dobrovolně odvede koně na jatka, dostane z erární kasy příspěvek 1000 zl. na nákup automobilu
- automobily mohou parkovat v blízkosti Schönbrunnu a okolí zdarma

Nařizuji vám tudíž, abyste přiložený manifest veřejně vyhlásil. V Lázních Išlu, dne 28. července 1914. František Josef v. r.. 

A výsledek? Banda nekompetentních úředníků donutila za každou cenu lidi používat něco, co nechtějí. Ve výsledku nadělali víc škody než užitku. Spousta lidí, co jezdila na koni, musela šlapat pěšky, protože na auto neměli. Auta neměla infrastrukturu a neodvezla oproti žebřiňáku žádný náklad. Celé to stálo ohromné peníze a málem to položilo erární kasu. Zruinovalo to najednou celé velkochovy koní a související služby. Koně se totiž z Rakouska Uherska vyváželi do celého světa a najednou to nešlo. Zvláštní je to, že v ostatních zemích najednou začali na chovech koní neuvěřitelně bohatnout. 

To je konec? Ne .........

Naštěstí se věčné Rakousko Uhersko po čase rozpadlo. Zbyteční ouřadové se museli začít živit jinak  a opět každý se zase mohl sám a svobodně rozhodnout, jestli chce jezdit na koni, na oslu, nebo si koupí sám o své vlastní vůli automobil. A v daleké budoucnosti si může i sám vybrat, jestli chce spalovací motor nebo elektromobil. A nikdo mu do toho nekecá, nikdo nezvýhodňuje osly před koloběžkami, nikdo nezakazuje chov koní. Nebylo by tenkrát lepší necpat do toho cizí peníze, nechat lidi rozhodnout a ponechat pokrok a nové technologie ať se vyvinou samy od sebe?  V okamžiku, kdy by bylo auto výhodnější než kůň, by si jej lidé kupovali rádi sami od sebe. Prostě by rozhodnul trh. 

Autor: Jan Dočekal | neděle 28.3.2021 1:06 | karma článku: 20,89 | přečteno: 516x