3 a 3/4 Temelínů? Polemika s článkem pana Matyáše
Pro upřesnění ostatním čtenářům jedná se o reakci na tento blog https://mirekmatyas.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=774056
ve kterém se nám autor snaží vsugerovat krásné elektromobilní zítřky. S jeho pohledem zásadně nesouhlasím a pokusím se alespoň ve zkratce nastínit problémy, které zde vidím:
- V blogu autor zhruba píše, že elektřiny je dost, že jí ČR vyváží a že kdyby nevyvážela, tak se může vše vesele dobíjet. Nemyslím si, že to je pravda. ČR není ostrovní energetický systém. Silová elektřina se obchoduje na mezinárodních burzách, ČR nelze odpojit. Zkuste si představit, že Evropa přejde na elektromobilitu a dejte si to do souvislosti s trendem uzavírání jaderných a uhelných elektráren. Elektřiny nebude dost. Logický důsledek bude zvýšené riziko blackoutů a razantní nárůst cen elektrické energie.
- prodej PHM zajišťuje státům příjem v řádu stovek miliard eur ročně. Opravdu si někdo myslí, že jednotlivé vlády tento výpadek připustí? Jasně že ne - co se stane? Další důvod ke zdražení!
- přenosová síť není dimenzována na rychlý přechod k obnovitelným zdrojům a na nárůst nabíjecích míst. Její rekonstrukce bude stát miliardy eur. Kdo to asi tak zaplatí?
- solární energie je zcela nevyužitelná v kontextu elektromobility. 99% lidí bude chtít jaksi nabíjet auta v noci, kdy toho slunečního záření zrovna moc není. A skladovat elektřinu také zatím moc neumíme. Ano, jsou řešení - ale mě se moc nelíbí třeba stav, kdy někdo na dálku bude ovládat můj elektroměr a určovat mi, kolik elektřiny smím odebírat.
- elektromobily jsou podstatně nebezpečnější než klasické vozy v případě požáru. Již dnes existují oblasti, kde zakazují vjezd elektromobilů do podzemních garáží. Důsledek: Bude dražší pojištění. K tématu si najděte můj starší blog zde: https://jandocekal.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=744506
- na výrobu autobaterií a ostatních komponentů je zapotřebí celá plejáda vzácných kovů, které se z 95% těží (značně neekologicky a nezřídka za použití dětské pracovní síly viz třeba zde: https://www.youtube.com/watch?v=JcJ8me22NVs&ab_channel=SkyNews) v Číně a Africe. Opravdu chceme být na těchto regionech životně závislí?
- není vyřešená ekologická likvidace starých baterií. Ano - dělají se z nich občas úložiště. Ale i tam dále klesá jejich kapacita. Nevím nakolik bude ekonomické mít úložiště el. energie s účinností třeba jen okolo 10%. A co s tou baterií potom?
- oproti klasickým autům má elektromobil kratší životnost a je dražší. Dotaženo do důsledků se auto stane pro mnoho lidí nedostupným luxusem. Nebo to snad je záměr?
- přechod na elektromobilitu si vyžádá astronomické částky (výstavba zdrojů, přenosové soustavy až po detaily, že každý autoservis bude muset mít karanténní místa apod.) Otázkou je, zda se jedná o účelně vynaložené náklady.
- argumentace ochranou životního prostředí je zcela lichá. I kdybychom v celé EU okamžitě zastavili veškerou automobilovou dopravu, tak se to na stavu CO2 v zemském obvzduší projeví v řádu promile a to až asi cca za 50 let.
- a to hlavní. Provoz elektromobilů dotujeme ze svých daní všichni. Ty dotace jsou buď přímé (státní pobídky) nebo skryté (zbytečně vyšší cena klasických aut). V současné době navíc doplácíme na provoz elektroaut i "drobnými" třeba tím, že již jednou zvýhodnění ekomaniaci neplatí silniční daň a dálniční známku. I tyto "drobné" pak někde chybí.
- a na okraj, jak se srovnáte s tím, že třeba v Holandsku, kde je elektromobilita masivně podporována, poklesly za poslední rok prodeje nových aut o 3/4? A naopak razantně stoupl obchod s ojetinami? Jestli ono to nebude tím, že ty elektroauta lidé prostě nechtějí, že ......
- s tou úsporou nákladů na servis elektroaut to asi také nebude tak slavné https://www.autoforum.cz/zajimavosti/posledni-zbytky-iluze-o-vyhodnosti-provozu-elektromobilu-jsou-pryc-bylo-naivni-cekat-opak/
Nemám absolutně nic proti elektromobilitě. Vážně ne. Kdyby šla přirozenou nedotovanou cestou na základě poptávky na trhu. Současné ekošílenství ale správná cesta není.
Pokud někomu elektromobil vyhovuje, tak proč ne. Sice mi vadí, že mu na něj přispívám, ale budiž. Já zatím zůstávám u nafty a benzínu. Mám rád, když si mohu zastavit kdy chci a kde chci a ne, abych cestu k moři musel plánovat jako bojovku na táboře.
Zcela Vás pane Matyáši chápu, radost nad novou hračkou je jistě fajn a věřím že Vy i Vaši známí se odpůrcům eletromobility s chutí zasmějete. Možná by to ale chtělo trochu povystrčit hlavu z Vašeho (jistě skvělého a dotovaného) elektrovozu a vidět věci v širších souvislostech. Kam si mám dojít pro lahev? :-) Přijedu si svým benzínovým šestiválcem 2,5 lt. z roku 1988, který stále bezchybně jezdí. Dokáže to po 33 letech i Váš elektrozázrak? Nebo se pro Vás mezitím "ekologicky" vyrobí 4 - 6 nových elektroaut?
Jan Dočekal
Dostavba jaderných elektráren v ČR
Většinově se shodneme, že elektřina je drahá a je jí málo. Co s tím? Malé zamyšlení nad dostavbou JE v ČR a politickými tlaky, které s tím souvisí.
Jan Dočekal
Proč je drahý benzín, elektřina - a vůbec všechno.
O inflaci, proč dovážíme uhlí z Austrálie, proč existují novodobé odpustky jménem Emisní povolenky, k čemu je Green Deal, atd. Mírně zmatený blog o tom, co se mi honí hlavou. Prostě o krásné budoucnosti.
Jan Dočekal
Vidím VELKÝ ŠPATNÝ! Asi jsem Nostradamus křížený s Jolandou.
Reakce na článek ve kterém se píše o zdražení benzínu v Německu o 18,- Kč. V článku je obsažen i vtip dne:"Česko zatím o ničem takovém neuvažuje" Tomu někdo snad věří? Jen politik - blázen by něco takového přiznal před volbami.
Jan Dočekal
Na podzim budou volby - víme podle čeho a jak se rozhodnout?
Ono se říká, že jeden hlas nic neovlivní, ale nemyslím si, že to je pravda. Pokud se na to "vybodnu", tak o to méně hlasů stačí ostatním na to, aby rozhodovali o mém, Tvém osudu, o tom co platíme. V peněžence to pocítíte i VY!
Jan Dočekal
Proč jsou drahé stavebniny? A proč se bude zdražovat vše?
Odpověď není úplně jednoduchá, ale jsem přesvědčený o tom, že se na současném stavu podepsaly následující faktory.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě
Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...
Dvacet let dotací z EU. Přinesly zločiny, ale i vlaky, techniku a splavné řeky
Premium Lázně, které nevznikly a je z nich night club nebo zdvihací most, který se nikdy nezdvihl. Česko...
Rus má imperialistické myšlenky. Ukrajinou nekončí, říká velitel v Donbasu
Premium Doněcká oblast (od zpravodajů iDNES.cz) Vymlácená okna, ale i celé domy srovnané se zemí. Tak vypadá Doněck a celý průmyslový Donbas....
Zelenskyj odvolal šéfa kybernetické špionáže kvůli skandálu s bytem manželky
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj odvolal šéfa kybernetického oddělení tajné služby SBU...
- Počet článků 70
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2164x