Přepadení v poušti

Afrika je divoký kontinent. Náročná je samozřejmě hlavně příroda: poušť, horko, divoká zvířata, ale narazit se dá i na ozbrojené rebely nebo loupežníky. A právě na ně jsme v roce 1998 v Mauretánii narazili my.

Bylo 9. ledna 1998 a jela se jedna z nejtěžších etap celého Dakaru. Mauretánská poušť z El Mreiti do Taoudenni. Přes 500 kilometrů v nekonečných dunách je hodně náročný terén na projetí i na navigaci. Navíc je to maratónská etapa, tedy bez všech doprovodů, mechaniků, novinářů. Ti s napětím čekali v Gau.

Pro spoustu závodníků byla tahle etapa doslova pohřebištěm nadějí. Míjeli jsme spousty zoufalých motocyklistů, kteří buď v hlubokém písku uštvali stroje, nebo prostě už nemohli dál. Viděli jsme spoustu aut zapadlých po nápravy a posádky, které se je s lopatami snažili dostat ven. Do cíle etapy a do bivaku se přijíždělo pozdě večer, za tmy. Pro naši Tatru to zatím bylo dobré – Karel řídil famózně, etapu jsme vyhráli a až za námi byli Rusové na Kamazu a Japonci s Hinem.

Zato nás trápilo, kde jsou naše dva další stroje. Po nějaké době jsme dostali informaci z ředitelství, a byl to pořádný šok. Naše další dvě Tatry přepadli těsně před cílem etapy pouštní banditi. Prý se střílelo se a na místo jeli vojáci a auta organizátorů. Teprve po hodinách čekání přijela jedna naše prostřílená Tatra, druhou banditi prostě ukradli se vším, co na ní bylo.

Nechtěným hrdinou byl Jarda Lamač, který nám pak vyprávěl, co se vlastně tehdy stalo.

Tatra č. 414

Přepadení se odehrálo před desátou hodinou večer, do cíle zbývalo asi 15 kilometrů. Kluci přejeli poslední duny a šplhali se kamenitou pistou do kopce na planinu. Jak vyjížděli svah, uviděli lampičku, ale nevěnovali jí pozornost – obvykle totiž znamenala uvízlé auto a těch byla spousta.

Najednou se vynořili zahalení muži se samopaly. Kluci měli nejdřív za to, že jsou to vojáci, jenže začali po nich střílet a házet kamení. A stříleli i na kabinu, alespoň to tak vypadalo. Tatry zastavily a lupiči přiběhli a křičeli, ať všichni hned vystoupí. Pořád ještě si přitom posádka zčásti myslela, že jsou to nějací pomatení vojáci, co provádí nějakou kontrolu.

Jenže banditi okamžitě naskočili do kamionu a odvezli ho asi sto metrů mimo pistu. Posádku tlačili ke skalám, aby je nebylo z cesty vidět, ale celé to vypadalo tak, že je vzápětí chtějí postřílet. Natahovali samopaly a jeden z nich vystřelil do vzduchu. V té chvíli Jardu Lamače napadlo, že chtějí opravdu všechny zastřelit a jediná šance je, jednoho z nich chytit za krk a držet ho jako štít před sebou. A to taky udělal a shodou okolností si vybral zrovna šéfa celé tlupy.

Odtáhnul ho k druhému našemu autu, které mezitím taky přepadli a donutil ho, aby ho dovedl za druhou posádkou. Kluci seděli na zemi a banditi mezitím rabovali naše auto. Věci překládali na Béďovu Tatru, protože ta druhá měla prostřílená kola a nedalo by se s ní jet daleko. Celou palubní desku, všechny přístroje a navigaci rozbili pažbami samopalů.

Zajímavé bylo, že s těmi kamiony jezdili opravdu obratně, jako by byly jejich. Sami tam měli dvě terénní auta, jeden pick-up a jednu Toyotu Land Cruiser. Celkem jich bylo deset, takže se docela pohodlně vešli.

I když na kluky mířili banditi Kalašnikovy, už to bylo klidnější. Hlavní boss (kterého Jarda pořád držel) řekl, že jim nechtějí ublížit, jen si chtějí vzít kamion. Dali posádce vodu a řekli jim, ať si do bivaku dojdou pěšky nebo ať si zkusí zastavit nějaký soutěžní vůz cestou. Už se chystali odjet, když kolem projelo závodní auto a banditi na něj spustili palbu – trefili mu blatník a kapotu. Řidič naštěstí dal plný plyn, ujel a hned jak dojel k bivaku, dal všem vědět, že se v dunách střílí. Lupiči pak v rychlosti obrali posádku téměř o všechno, naházeli to na pojízdnou Tatru a zmizeli. O půl hodinu později pak na místo dorazili vojáci a organizátoři závodu, pomohli klukům opravit kola na Tatře, která zůstala na místě. Někdy v půlce noci tak mohli konečně dojet do bivaku.

Druhý den se jela dlouhá spojovací etapa do Gaa, kde byl den volna. Tři z našich tam vzalo letadlo. Na místě už čekala spousta novinářů – všichni chtěli o tom přepadení slyšet a zpráva o něm obletěla svět.

My jsme sice přišli o jednu Tatru, ale to nás tolik netrápilo. Hlavní bylo, že byli všichni živí a zdraví. 

Už v bezpečí

 

Autor: Jan Čermák | úterý 4.5.2021 11:17 | karma článku: 21,16 | přečteno: 670x

Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 516x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,88 | Přečteno: 692x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 523x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 953x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 405x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu

4. července 2025  12:11,  aktualizováno  21:48

Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

6. července 2025  14:16

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

7. července 2025  9:35

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...

OBRAZEM: Stano odhalil Bartoškův poslední portrét. Dakota si napravila reputaci

7. července 2025  1:17

Jak naposledy zvěčnil renomovaný fotograf Tono Stano Jiřího Bartošku, se můžete jít podívat do...

Kanadští extremisté chtěli násilím převzít část Québecu, dva jsou aktivní vojáci

9. července 2025  18:23

Kanadská policie rozmetala extremistickou buňku, která se násilím chtěla zmocnit pozemků kolem...

Trump oznámil nová cla pro šest zemí, Evropská unie mezi nimi není

9. července 2025  18:23

Americký prezident Donald Trump oznámil nová dovozní cla pro šest dalších zemí. Evropská unie mezi...

Šéfka sítě X odstoupí z funkce. Muskovi jsem nesmírně vděčná, uvedla

9. července 2025  17:20,  aktualizováno  18:05

Generální ředitelka sociální sítě X Linda Yaccarinová odstupuje z funkce. Informovala o tom...

Číňané mají smůlu. Trump jim chce ztížit vlastnictví zemědělské půdy

9. července 2025

Administrativa prezidenta Donalda Trumpa se rozhodla zasáhnout proti čínskému vlastnictví...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 487x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.