Bezejmenní hrdinové

Mechanici. Tihle chlapi jsou nedílnou součástí závodů a soutěží, bez nich by ani největší hvězda nevyhrála. Na nich hodně záleží, jestli bude úspěch nebo nebude. Zvlášť na Dakaru.

V Africe mechanici buď mezi bivaky létali, nebo jezdili s asistenčními auty. Krás Afriky si moc neužili. Měli speciální režim: ráno přílet, výběr místa a označení páskou, postavit stan a jít se vyspat. Odpoledne probuzení a čekání na jezdce. U motorek to bylo jednodušší, protože přijížděly mezi prvními a taky na nich nebylo tolik práce jako na autech nebo kamionech, takže kolem večeře byli hotoví. U kamionů to bylo dost jiné. Ty dojížděly v noci a práce tak trvala běžně až do rána.

My jsme měli mechaniky letecké, dva pro kamiony a pro motocykly. Naštěstí naše Tatry byly skvěle připravené a měly zkušené jezdce, tak s námi nebylo tolik starostí. Vyfoukat filtry, zkontrolovat spoje, tlumiče a brzdy, provozní kapaliny a případně je vyměnit. A taky vyčistit kabinu, aby se tam dalo další den vydržet. Kluci od motorek dělali také většinou jen běžnou údržbu. Pravidelně se měnily hlavně filtry, řetězy, ozubená kola, technické kapaliny a brzdové desky.

Mechanici v akci

Naši kluci byli šikovní a vyhlášení. Každý večer za nimi přišlo několik motorkářů „od konkurence“ s prosbou to či ono zavařit. Hned po první nebo druhé africké etapě se za námi přijel podívat Heinz Kinigadner, manažer továrního týmu KTM a naříkal, že jim praskají boční nádrže. Míra Kosec, Zlochův mechanik, už měl hotovo a tak se zvedl a jen konstatoval, že se jde na to podívat. Za hodinu, dvě se s úsměvem vrátil. Prý měli ty boční nádrže přišroubované k rámu „natvrdo“. Tak nastříhal z gumového pásu čtverečky, u všech továrních speciálů takto boční nádrže vylepšil a až do Dakaru jim ani jedna nepraskla.

Na afrických Dakarech platilo „co nejdál od Kamazů“. Ruští kluci byli moc fajn, ale svojí technice dávali hodně zabrat. Jejich mechanici pak skoro pokaždé celou noc dávali modrobílé kamiony dohromady. A vedle toho děsného hluku se pak nedalo spát.

Na Dakaru bývají jako speciality tzv. maratónské etapy. Jsou těžké, dlouhé, a hlavně na konci jsou všichni bez mechaniků. Na strojích smí pracovat jen posádka a musí vystačit jen s tím, co mají u sebe. Zkouška šikovnosti a i nervů. V tomhle měl vždy nejlepší přípravu tým Mitsubishi. Ti zvládli hravě výměnu tlumiče, brzdových desek nebo kotoučů, výměny provozních kapalin…. My jsme si to samozřejmě také nacvičovali, ale i tak to bylo pěkných pár hodin dřiny.

Mechanici jsou pro mě důkaz, že tým nikdy nejsou jen ti, co jsou pak vidět na fotkách na stupních vítězů. Je tam spousta dalších důležitých lidí, co nejsou tolik vidět, ale bez kterých žádný úspěch ve sportu, v životě ani v byznysu neuděláte.

Autor: Jan Čermák | středa 16.6.2021 11:16 | karma článku: 9,16 | přečteno: 287x

Další články autora

Jan Čermák

Stojí Island opravdu za to?

Pokud máte rádi přírodu, tak je odpověď jedno velké ANO! Hory, jezera, termální prameny, aktivní sopky a k tomu Atlantik plný roztodivných tvorů.

11.9.2023 v 10:54 | Karma: 18,54 | Přečteno: 516x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Na skok v Ázerbajdžánu

Pokud jste ještě nebyli v Ázerbájdžánu, měli byste to napravit. Je to země, jejíž návštěva určitě stojí za to. Krásné hory, moderní velkoměsta, fantastické jídlo a milí, srdeční lidé.

26.9.2022 v 9:26 | Karma: 20,88 | Přečteno: 692x | Diskuse | Cestování

Jan Čermák

Moje vzpomínka na Karla Lopraise

Když mi včera ráno zavolal Karlův syn Leoš, že Puma nedojela 7. etapu, tak jsem jen stěží zadržoval slzy.

31.12.2021 v 9:58 | Karma: 21,74 | Přečteno: 523x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

O zneužité Sněhurce

Holky to fakt nemají jednoduché, obtěžování je víc, než se zdá. Vím to. Protože jsem to zažil. Na vlastní ... kůži.

15.11.2021 v 8:38 | Karma: 23,50 | Přečteno: 953x | Diskuse | Společnost

Jan Čermák

Z Bíteše až do Pekingu

Občas se mě lidi ptají, jak jsem se dostal k závodění v autech na Dakaru. Obvykle si myslí, že je člověk prostě odmala blázen do aut, pak jezdí motokáry, potom nějaké lokální závody a po spoustě let a zkušeností vyrazí na extrémní

27.8.2021 v 13:30 | Karma: 10,65 | Přečteno: 405x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Obří výpadek elektřiny ochromil velkou část Česka. Energetici řekli příčinu

4. července 2025  12:11,  aktualizováno  21:48

Sledujeme online Velkou část Česka včetně Prahy a dalších velkých měst postihl masivní výpadek proudu. Bez elektřiny...

A modré přilby jen přihlížely... Fotka ze Srebrenice dodnes straší Nizozemsko

9. července 2025

Seriál Nizozemští vojáci sedí na střeše obrněného vozidla, vedle sebe modré přilby. Pod nimi stojí tisíce...

Plovoucí bary a „nepřevratitelný“ raft. Na Vltavě kvete zvláštní vodácký byznys

6. července 2025  14:16

Je deset hodin ráno a na jezu v Herbertově, dva kilometry po Vltavě od Vyššího Brodu na jihu Čech a...

Proslavily ji šaty z minerálky. Topmodelka z ikonické reklamy se vrátila do Varů

7. července 2025  9:35

Michael Douglas, Dakota Johnson, Peter Sarsgaard. Celá řada hvězd a celebrit ozdobila letošní...

Drát, který odpojil polovinu Čech. ČEPS zveřejnil snímky poškozeného vedení

10. července 2025  14:06

Provozovatel přenosové soustavy ČEPS zveřejnil ve čtvrtek poprvé i snímky poškozeného vedení V411....

VE VARU S MIRKOU: Záhadná postava v úboru jeptišky byla konečně odhalena

12. července 2025

Premium Až v závěru festivalu se podařilo odhalit totožnost záhadné postavy, celebrity z Los Angeles, která...

Šampaňské orgie deset kilometrů nad zemí. Emirates lákají na degustační menu

12. července 2025

Letecká společnost Emirates poprvé vytvořila pro pasažéry palubní menu spárované se šampaňským. Na...

Rusko zastavilo opravy své jediné letadlové lodi, hrozí jí, že půjde do šrotu

12. července 2025  8:38

Jediné ruské letadlové lodi Admirál Kuzněcov hrozí, že skončí ve šrotu, upozornil ruský list...

Lavrov dorazil na návštěvu KLDR. Přistál poblíž Kimova nového resortu

12. července 2025  8:27

Ruský ministr zahraničí Sergej Lavrov přistál ve Wonsanu v Severní Koreji. Šéf ruské diplomacie tak...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 12
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 487x
Jsem manažer z Brna. Kdysi v 90. letech jsem jezdil jako automobilový závodník - navigátor, hlavně na rallye Paříž-Dakar. Teď už závody přenechávám mladším, ale pořád mne to celé baví sledovat.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.