- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
A co učitelé? Nikdo z nich není rozvedený, nikomu z nich dítě nepáchalo sebevraždu? Nikdo z nich pedofilně neuletěl? Nikdo z nich nemá problémy v navazování párových vztahů? Všichni žijí ve spořádaném manželství a se svým partnerem vychovávají šťastné děti?
Nehrajme si na utopii. Učitelé nejsou o nic lepší než zbytek obyvatelstva, a to ani v párových vztazích, ve vztazích ke svým dětem, ani v otázce sexuálních dovedností, vědomostí, vybavenosti psychické či fyzické. V čem se liší, to je pouze a jen pracovní doba 21 hodin týdně oproti 42,5 hodinám týdně v jiných profesích.
Co se týče intimní blízkosti k dětem, jsou nejblíže rodiče, případně staří rodiče, babičky a dědečci. To je důvod, proč něco tak intimního, jako je sexuální výchova, patří do rodiny, nikoli do školy.
Jestliže se ministr školství chce zaštiťovat výukou o sexuálních nemocích, pak by ho měl někdo poučit, že se ve školách učí biologie, kam se tato problematika může bezbolestně, elegantně a se vší úctou k předmětu zahrnout.
A pokud ve škole pan ředitel načapal žáky o přestávce na toaletách dělat nepěkné věci, pak existují tzv. třídnické hodiny, kde se dá probrat i takové téma, pokud se to ovšem vůbec hodí projednávat před celou třídou. Mimochodem – a hodí se puberťáky poučovat ve věcech sexu před celou třídou?
Za dob hluboké totality v českých, moravských a slovenských zemích obcházeli školy lékaři, aby tam šířili osvětu o bezpečném sexuálním chování rozjívené mládeže a zvídavých dětí. Moc nadšeni z toho úkolu nebyli, nicméně alespoň požívali více vážnosti nežli učitelé, a navíc měli vzdělání a praxi v jednání s pacienty v různém stupni součinnosti, vybuzení, schopnosti a ochoty komunikovat v poněkud choulostivé situaci s cizím člověkem.
Proč nesetrvat na pravidelných návštěvách s celou třídou dětí ze ZŠ na zubním oddělení a stejně pravidelných návštěvách sexuologa nebo gynekologa na základních a středních školách? Nebo snad i těmto odborníkům chtějí absolventi pedagogických fakult fušovat do řemesla stejně jako tlumočníkům, matematikům, fyzikům, počítačovým specialistům, chemikům i třeba sportovcům?
Člověk se až musí zamyslet nad tím, na co vše si absolventi pedagogických fakult uzurpují patent. Jako by nestačilo, že za poslední desetiletí školy chrlí žáky i studenty v přílišném počtu neschopné myslet matematicky, ekonomicky, analyticky, vyjadřovat se písemně nebo i mluveným slovem na slušné úrovni.
To snad školy ještě mají produkovat lidi, pro které jejich vlastní intimní cítění má být něco, o čem bude učitel kvákat běžně před celou třídou bez hranic a respektu samotného faktu, že sexuální cítění má být intimní a vyhrazené jen pro intimního partnera? Komu to prospěje? Samotným dětem? Jejich rodičům? Tomu máme věřit?
Argumenty, že dnešní děti ovládají více sexuálních praktik nežli jejich rodiče, proto s nimi o problematice musejí zasvěceně mluvit učitelé ve škole, vyvrátím lehce. Vážený pan ministr a příslušníci jeho pedagogických sborů by se nejprve měli podívat na staré kresby na zdích jeskyní, na ozdobné rytiny na různých starých předmětech, na obrázky z lidové tvořivosti našich prapředků na to téma, a teprve pak se chvástat svojí sexuální vzdělaností, hodnou pedagogů 21. století.
Trochu skromnosti v tom vlastním přeceňování by neškodilo. A také by to chtělo respekt k rodině a vztahu dítě – rodič. Pak už jen zbývá logicky uvážit, že každá rodina je jiná, ctí chování a tradice v různých nuancích, ale proto není správné vykořenění dítěte z rodinných tradic ve jménu všemocného ministerstva. Výsledek úvahy je nasnadě: sexuální výchova je úkolem i posláním rodiny, a ne školy.
Další články autora |
Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...