Proč DP Ostrava provozuje smogovou přepravu cestujících „zadarmo“

Od konce roku 2010 vozí DP Ostrava zadarmo lidi v čase vyhlášení smogového nebezpečí, za jeden den této samaritánské činnosti si nechá vyplatit z pokladny města Ostrava milion korun.

 

Co to je za bezva fintu? Vždyť takto „zadarmo“ jezdí lidé, kteří drží permanentky, čili své jízdy mají předplaceny, a jeli by tak jako tak, smog-nesmog. Ostatní, kteří pravidelně cestovat nikam nemusí, jako doporučení před smogovým nebezpečím nemají vycházet ven, tudíž nevycházejí a nikam necestují. Už proto ne, že dýchání je při ataku smogu opravdu obtížné, pálení v nose, dýchacích cestách vůbec i pálení oči je dostatečně varující, aby si člověk uvědomil, že hraje o své zdraví, a pochůzky odložil na jindy.

Ti, kteří jezdí autem, samozřejmě zjistí, že mohli jet zadarmo až po dojetí do zaměstnání a poslechu nebo počtení prvních zpravodajství. I tak by ale narychlo nesháněli spojení do zaměstnání a už vůbec by nestihli vyjet o hodinku dříve, než jsou zvyklí, aby namísto auta použili prostředek MHD a na doběhnutí z bydliště na zastávku a ze zastávky MHD na místo zaměstnání svoje nohy. A to nekalkuluji s tím, že zpátky už pojedou nikoli zadarmo, protože třeba nebezpečí smogu bude odvoláno.

Celá mnou popsaná konstrukce vypadá při nejmenším „na hlavu“, při nejhorším jako vtipně zavedený penězovod z městského rozpočtu. Je těžké představit si, že by to mohlo být něco mezi oběma variantami, ale je také těžké si představit, že odborníci v městském zastupitelstvu jsou „na hlavu“.

O co tedy managementu DP Ostrava jde? Jednoznačně jde o bezva fintu, kdy Dopravnímu podniku město Ostrava odešle na konto asi milion Kč za jeden den takové lidumilné akce, neboť ekonom DPO vyčíslil právě tuto částku jakožto výši odškodnění za vožení občanů zdarma po dobu jednoho dne. O tom, že akce nemá žádný rozumem uznatelný význam, se mluvilo i psalo, ale zastupitelé města Ostravy velkoryse i nadále utrácí peníze, které by bylo možno utratit účelněji a ve jménu širšího obyvatelstva.

Opravdu to nevadí těm, kteří DPMO nevyužívají, ani těm, kteří cestují na permanentky, ani těm, kteří nemají zájem v době smogového nebezpečí prohánět se tramvajemi MHD jen proto, že se svezou zadarmo?

Pro ty, co se ptají po důvodu popsané bezva finty, se nabízí odpověď, že jde o vylepšení rozpočtu jedné organizace z peněz, které jsou určeny na hospodaření města v zájmu všech občanů. Kdo to zosnoval, komu to prospěje? Která politická strana, která se zřejmě nově dostala do zastupitelstva města, za tímto nápadem stojí?

To jsou otázky, nad kterými by se rychle měl zamyslet ten, kdo má na starosti audit hospodaření města, protože až se nad tím bude zamýšlet PČR nebo státní žalobce, případně už soudce, bude situace vyhrocená. Zatím ještě není. Ale dost možná, že až to začne dotčeným vadit výrazněji, nebo až by tohle mohlo být zbraní k boji za výměnu primátora, nebudou se zdržovat vysíláním nějakých kouřových signálů nebo signálů nebezpečí a jednoduše osloví právní kancelář a dají věci do pohybu, neboť všechno zlé může být k něčemu dobré.

DP Ostrava přece také, kulantně řečeno, provozuje smogovou přepravu cestujících „zadarmo“, protože všechno zlé může být k něčemu dobré. Jen stále dokola běháme, totiž vozíme se v kruhu, kdy platí, že co je dobré pro někoho, to je zlé pro druhého. Jenže tentokrát tohle dobré utrácení městských peněz za „přepravování spíše imaginárních cestujících zadarmo“ je po čertech špatné pro většinu obyvatel města Ostravy.

Autor: Jana Šimonová | úterý 8.3.2011 11:04 | karma článku: 0 | přečteno: 1258x