- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Právní úprava důvodů ukončení předškolního vzdělávání je taxativní, tudíž se od ní nelze libovolně odchýlit. Mateřská škola a dítě nejsou při rozhodování o ukončení předškolního vzdělávání v rovném postavení. Ze strany mateřské školy pak rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání dítěte lze považovat za autoritativní.
Dítě nemá možnost ani prostřednictvím rodičů sjednat si s MŠ jakékoliv podmínky pro takové rozhodnutí. Jinými slovy rozhodnutí MŠ nevyplývá ze soukromoprávní dohody mezi MŠ a dítětem, a tedy ani nemůže být předmětem nějaké smlouvy.
I předškolní vzdělávání garantuje ústava, když hovoří o zaručeném právu na vzdělání. Proti nezákonnému zásahu do tohoto práva lze bránit se soudně. Nejvyšší správní soud dospěl k závěru, že správní soudy musí lidem poskytnout ochranu proti nezákonnému zásahu do práva na vzdělání, garantovaného ústavou.
Pro soudní přezkum aktů správních orgánů je nutné splnění tří podmínek - ve sporu musí jít o orgán moci výkonné, tento orgán musí rozhodovat o právech a povinnostech fyzických a právnických osob a rozhodování se musí týkat oblasti veřejné správy. Rozhodnutí o ukončení předškolního vzdělávání je rozhodnutím o právech a povinnostech dítěte jakožto fyzické osoby.
Mimochodem přijetím dítěte do MŠ má být dítěti garantován přístup ke vzdělávání v souladu se školským zákonem a se školním vzdělávacím programem, vydaným ředitelem mateřské školy. Tento program musí být v souladu s rámcovým vzdělávacím programem, vydávaným příslušným ministerstvem.
Rozhodování o ukončení předškolního vzdělávání nemůže být jednostranným aktem pouze ze strany ředitele MŠ. Jednak je upravují veřejnoprávní normy školského zákona, jednak jednotná úprava práv a povinností škol bez ohledu na zřizovatele
Rozhodování o ukončení předškolního vzdělávání navíc upravují veřejnoprávní normy školského zákona. Existuje také jednotná úprava práv a povinností škol bez ohledu na zřizovatele, čili ředitel jakékoliv MŠ se pohybuje v oblasti veřejné správy, a to i kdyby školku zřídila církev, či jiný soukromý subjekt, firma, zaměstnávající rodiče, apod.
To je ovšem teorie. V praxi žádný rodič nebude riskovat duševní zdraví svého dítěte tím, že ho nechá navštěvovat mateřskou školu, s jejíž ředitelkou se bude soudit. To by totiž soudy musely postupovat daleko rychleji a transparentněji, než se tomu v ČR děje. Takhle by dítě dříve skončilo v péči psychiatra, než by ředitelčino jednání zkorigoval rozsudek sporu. A tak tedy i z tohoto důvodu jsou práva dětí v ČR chráněna jen hypoteticky.
Tento článek najdete i na mém blogu: http://simonova.blog.cz/
Další články autora |
Přebalit, vykoupat, umýt hlavu, pořádně promazat celé tělíčko... Skvělým parťákem pro takový večerní rituál je sebamed Baby. Sháníte-li jednoho...