Je opravdu známkování blbost?
Do školství a vzdělávání jsem velký nadšenec, takže přirozeně sleduji každou novou snahu odborníků z tohoto oboru. Snad s vidinou, že tato už bude ta pravá, která pozvedne naše školství, a škola se konečně stane pro děti zajímavou a oblíbenou přípravou pro život.
Poslední takovou novinkou, kterou jsem zaznamenala, bylo, že odborníci chtějí končit s klasickým známkováním, alespoň v nižších ročnících. Nabízí se známky nahradit počtem zaškrtnutých čtverečků. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/znamky-skola-klasifikace-zaci.A230320_173940_domaci_bur
Ty čtverečky mě zvláště pobavily. Deformována roky zaměření své činnosti na sexuální výchovu jsem si hned vybavila menstruační kalendář. Budou jej snad děti povinně dostávat?
Obrázek pochází z knihy Martincová J. a spolupracovníci: Co se od kamarádek nedozvíš o sexu, líčení i zdraví.
Ale teď vážně.
Nevím, jak vám, ale mně v pozici prvňáčka by ten velký „bič“ přes 10 řádků na vysvědčení vážně chyběl. A ten mohou mít na začátku opravdu všechny děti, vždycky totiž najdete oblast, kde to jde dítěti skvěle.
O čem se u rušení známek nejvíce diskutuje, je psychická neodolnost dnešních dětí. Jedna skupina tvrdí, že děti známky a jejich poměřování se spolužáky psychicky poznamenává na celý život. Což mimochodem nevím, jak by měl přechod na čtverečky vyřešit. Ty si snad poměřovat nebudou? :-) Druzí zase namítají, že už tak jsou dnešní děti „sněhovými vločkami“, které psychicky nic nevydrží, nejsou odolné, mají mnohem větší sklon k sebepoškozování v dospívání než předchozí generace, a tudíž budování psychické odolnosti od první třídy při známkování jim naopak prospěje.
Co za tím vidím já? Kdo mě již zná, ví o mém „out of box thinking“, nebude překvapen opět mým jiným úhlem pohledu.
Za snahou o odstranění známkování vidím zase další možnost s dětmi i rodiči komunikovat ze strany vzdělávacího systému co nejméně.
U známek se děti, či zástupně za ně rodiče, mohli doptávat, mohli s průběžnými výsledky něco dělat, chtít je vylepšit. Podle nového systému by jen dostali hodnocení, které, co si budeme nalhávat, může občas připomínat horoskop, který se dá svou formulací napasovat téměř na každého. Trochu mi to parafrázuje rčení, že „rodič a dítě se nažerou a učitel zůstane celý“, a hlavně nadměrně neobtěžován. Jak dotazy, tak snahou o rozporování hodnocení.
Co takhle zahrnout do hodnocení samotného žáka/žákyni?
Překvapuje mě, že ještě nikoho v dnešním kreativním a stále se měnícím světě nenapadlo dávat vysvědčení v průběhu celého půl roku dohromady přímo s žáky. Pro ně i pro rodiče by to mělo jenom samá pozitiva:
- Dítě by se naučilo komunikovat. Pokud tedy bude mít kvalitní vzor v kantorovi.
- Naučilo by se o sobě přemýšlet, získat pojem o svých silných stránkách i nedostatcích.
- Kantorem by bylo dítě vedeno, že právě ty silné stránky stojí za to rozvíjet, a hendikepy ladit tak, aby nebránily v rozvoji talentů. To je právě největší úskalí našeho školství. Poukazuje pouze na to, co dítěti nejde, ne na rozvíjení talentů. To, co mu nejde, chce biflovat, „lámat přes koleno“, drtit, apod. A právě to přináší dětem největší demotivaci z našeho školství.
- Dítě se naučí systematicky pracovat a hodnotit jednu svou oblast po druhé.
- Účast na hodnocení dítěti nesmírně zvýší sebevědomí. Vůbec pak nebude vnímat nějaké trojky, ale v hlavě mu zůstane to, v čem je perfektní a na co se jednou v životě zaměří. Také, že je normální něco „pustit“, aby mohlo být v něčem jiném naprosto skvělé, ne-li dokonalé.
- Dítě nebude mít problém si vybrat v dospívání správně tu svou vlastní cestu, která jej bude nejen živit, ale hlavně mu bude přinášet uspokojení.
- Rodič přijde k hotovému, nemusí do hodnocení více zasahovat.
Ale ani učitel nepřijde zkrátka. Bude mít najednou třídu plnou motivovaných dětí, které již od počátku budou pracovat na svém seberozvoji. I kantor se bude zdokonalovat v pozitivním přístupu, kdy se nebude „babrat“ v nedostatcích jednotlivých dětí, ale bude nadšen z jejich talentů. Ve třídě vybuduje úplně jinou atmosféru.
Není na čase změnit to historické dogma, že učitel je místní pán Bůh, který rozhoduje a hodnotí? Nyní pouze známky nahradí řádky textu, ale výsledek bude stále stejný. „Čím více řádků, tím více Adidas,“ chtělo by se říci.
Nechme konečně hodnocení kromě skutečného pána Boha na samotných dětech, zvýší jim to povědomí o svých schopnostech, sebevědomí, naopak ubude toho sebepoškozování v pubertě, budou mít jasný směr, naučí se pracovat se svým potenciálem.
Z čísel jedna až tři rozhodně nebudou trpět depresí, ani se vytahovat nad spolužáky, ale budou vědět, na co mají potenciál, kam dále svůj život směřovat. Nebudou se marně vrhat do něčeho, co jim nejde, ale rozvíjet své skutečné talenty, díky čemuž je ta škola bude bavit a budou ji brát jako opravdovou přípravu pro život.
Jana Martincová
Podobnost řízení epidemie a ADHD dítěte
Nevím, nakolik jste znalí problematiky ADHD, tedy dětské hyperaktivity. Pokud si myslíte, že je to takové to dítě, které se v dětství málo řezalo, tak bude lepší, když kliknete jinam.
Jana Martincová
Kam povede nošení roušek na školních chodbách?
Možná k vyšší nemocnosti. I když mám lékařské vzdělání, nejsem epidemiolog, ani imunolog, ani infektolog, ani pneumolog, tedy profese, které se mohou k situaci asi nejfundovaněji vyjadřovat.
Jana Martincová
Proč by nemohla paní Schillerová přiznat, že byla u kadeřníka?
Pokud byla paní Schillerová u kadeřníka, musela mu i zaplatit, ne? Nebo ministři to mají někde zdarma?
Jana Martincová
Koronavirus:Po chemoterapii bychom již mohli začít s cílenou biologickou léčbou,co říkáte?
Na úvod musím znovu konstatovat, že si dosud vláda v čele se zdravotními experty počínala v této nepředložené situaci velmi dobře.
Jana Martincová
Babiš nebo Johnson? Kdo má boj s koronavirem vymyšlen lépe?
Zatímco evropské státy zavádějí karanténu a zavírají hranice (navzdory kritice EU, naštěstí :-)), Boris Johnson zvolil zprvu trochu odlišnou strategii.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Škody půjdou do miliard. V zaplavených oblastech se chystá očkování
Aktualizujeme Povodňová situace se po třech katastrofických dnech uklidňuje. Extrémní nebezpečí už nikde nehrozí....
Vlna vzala lavice i nářadí, hřiště zmizelo. Ředitel ukázal, co zbylo z jeho školy
Povodeň o víkendu zničila Základní školu Česká Ves na Jesenicku. Voda proudila chodbami do výšky...
Opilec nahlásil pád dívek do řeky. Po třech hodinách pátrání přiznal, že lhal
Přes tři hodiny zbytečně pátraly desítky členů složek IZS i psovod se psem či posádka vrtulníku po...
Pojištěné škody z povodní dosáhnou 17 miliard, odhadla asociace
Pojištěné škody z letošních povodní dosáhnou podle prvních odhadů asociace pojišťoven 17 miliard...
- Počet článků 25
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2633x
Nadšenkyně lékařského vzdělávání veřejnosti, komplexní péče o zdraví a anti-aging medicíny.
Díky péči o děti, zvláště ADHD syna, se vzdala kariéry, aby si našla novou. Nedostatek kvalitních informací v péči o dítě ji vedl k založení odborně garantovaného rodičovského portálu Babyonline.cz, vysoké nároky na všeobecné vzdělání k vydávání knížek v edici Pro chytré hlavičky, včetně předškolní přípravy a sexuální výchovy. Touha po komplexním přístupu v životě i medicíně přispěla ke spuštění portálu ZdravéOmlazení.cz, pro aktivní lidi, zvláště ženy 40+.