- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
To je výsledek vzdělávací politiky, u nás zavedené koncem 70. let minulého století po vzoru tehdejšího SSSR.
Zpočátku platilo: nejméně 70% obyvatel musí mít středoškolské vzdělání, což je vzhledem ke Gaussově křivce naprosto nesmyslné. Nově zaváděné učební obory s maturitou produkovaly maturanty s neodpovídající kvalitou SŠ vzdělání a navíc se takovým absolventům většinou pak nechtělo manuálně pracovat - mají přece maturitu...
Na SŠ byli od konce 80. let a hlavně pak v 1. polovině 90. let přijímáni žáci s průměrným a - nikoli výjimečně! - i s podprůměrným prospěchem, což se záhy odrazilo na prudkém snížení celkové kvality středoškolského vzdělání, kdy maturant se svými znalostmi by se ještě cca v roce 1990 nedostal na žádnou kvalitní VŠ.
Na VŠ pak byli přijímáni studenti, kteří taktak prolezli střední školou (spíše za docházku), pro něž už na na ZŠ nebyl problém mít spoustu trojek, a dokonce i čtyřky.
Shrnuto a podtrženo: pokud se do škol všech typů, od ZŠ počínaje přes učební obory, střední školy až po vysoké, nevrátí dřívější kvalita vzdělávání namísto kvantity, bude situace stejná, nebo ještě horší. S distanční výukou, která dle mého ještě zdaleka nemá odzvoněno, raději ani nepomyslet.
Co pro to udělá Trikolóra? Co jiné strany? Obávám se, že nic.
"70 procent obyvatel musí mít středoškoské vzdělání, což ja...naprosto nesmyslné." To ale není jen u vás v Čs. Zde v Kanadě a i v USA se nemůžete vyučit ani zedníkem či komeníkem bez diplomu z T.Zv. High school, což je equivalent vašeho gymnazia.
Kdo děti vychovává a má ně na největší vliv? Opravdu si myslíte, že za dnešní stav mohou progesivisté z filozofických fakult?
To si určitě nemyslí, když sama vystudovala filozofickou fakultu.
Taky se pohybuju ve stavebnictví a několikrát za rok mám co činit na nějakém tom učňáku, SOŠ a SOU.
Ujišťuji Vás, že nikdo Vám (ani nám) tady nic neukrad.
Prostory sice z předchozí epochy, ale jsou přiměřeně udržované, kantorů se tam pohybuje docela dost - a patří jim můj dík a obdiv za to, co a jak tam pro "ty mladé" dělají - je to opravdu z přesvědčení a ne pro peníze.
Na straně učňostudentů však často vidím velký nezájem o vědomosti a um, nabízené na stříbrném podnosu, a o připravenost pro vlastní úspěšnou a spokojenou práci. Ale obecná kázeň uvnitř budovy bývá obvykle vzorná a tvrdě vyžadována (oblečení, nekouření, zdravení starších a cizích, dodržování přesunových tras a časů...)
Zeťák si založil elektrikářskou živnost. Jen na povinných poplatcích státu, za různá kulatá razítka, povinná školení a povinné vybavení narval do toho molocha přes 30 000kč a to ještě ani nezačal.
Takže u tohoto bych tak nějak začal. U té přebyrokratičnosti a nenažranosti státu. Můj syn si chce otevřít autoservis. Už přes deset let se připravuje praxí a šetří na vybavení (prostory má). atd.
Byrokracie, slovíčkaření, šikana ze strany úřadů, kontrol, hledání marginálních pochybení a v neposlední řadě i EET za výkřiků, že všichni živnostníci jsou zloději. A pak se nedivme, že je pohodlnější být ajťákem a šmelit s repasovanými PC.
Možná, že kdyby se živnosti daly rozjet snadněji a bez těch klacků pod nohy ze strany státu, že by se víc lidí chytlo a šli jiným příkladem.
Nesmite zapominat, ze vsechno to narizuje zla EU.
No ale Vy taky máte smůlu, paní plácalová.
Pokud říkáte, že má řemeslo zlaté dno, proč se tím neřídíte? Na co je Vám ta Filozofická fakulta? Pominu to, že ne každý řemeslník je kvalitní a ne každý řemeslník na to zlaté dno dosáhne.
Kdybyste snad chtěla obrátit, co jsem vystudoval já a k čemu mi to je, tak prosím. Moje vzdělání mi umožňuje vykonávat svoji profesi. I kdyby mě snad někdo tehdy donutil jít nejdříve na učiliště, kde bych se vyučil nějakému řemeslu, přesto bych ho nevykonával, protože upřímně přiznám, že na řemeslo talent nemám. Určitě byste mě nechtěla jako instalatéra nebo strojního zámečníka. K čemu by to pak bylo? I přesto bych šel na střední školu a vystudoval univerzitu, čili bych se dopracoval ke stejnému výsledku jako dnes, jenže mnohem později.
Jestli máte děti, tak doufám, že je do těch řemesel budete sama tlačit a dostojíte tak svému přání.
Tak vidím, že i vy potřebujete osvětu, stejně jako p. Konrád. Pokud dětem učení jde, měly by studovat. Pokud jim učení nejde a jsou zručné, měly by se vyučit a stát by měl toto učení nějak podporovat, abysme tady měli i do budoucna řemeslníky, kteří dovedou opravovat, vyrábět, stavět...
Pokud dětem nejde ani učení, ani nejsou zručné, měly by jít studovat Vysoké školy rovných příležitostí.
Autorko Jano Marková: ideální řešení by bylo zvýšit řemeslníkům výdělky v zaručených mzdách. Ty, které tam jsou teď jsou velmi směšné. Když tak všichni tvrdí, že řemeslo má zlaté dno, tak proč jsou úředníci lépe placeni než řemeslníci?
No já nevím, mně naopak připadá, že jsou řemeslníci placeni dobře.
A kdo - jmenovitě - nám ty učební obory ukradl?
K té situaci přispěla výrazně i EU: státy musí splňovat určitá kritéria vzdělanosti, tj. kolik % populace a do kdy mělo mít středoškolské a vysokoškolské vzdělání. Počet středních a hlavně vysokých škol vzrostl, uroveň vzdělání šla (až na výjimky )dramaticky dolů, vzniklo mnoho nových studijních programů, které šly/jdou často ruku v ruce s politikou EU. Umocněno dotacemi z evropských fondů.
Vy jste spřízněná duše, paní Krištofíková.
A co s děti bude na školy přidělovat nějaká komise?
Nebo jak je tam chcete dostat?
Paní autorka by taky mohla makat rukama.
Třeba uklizeček se rovněž nedostává.
Když chce být užitečná...
Karle, vy mne vždycky tak pobavíte, že mám hned lepší den.