- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kresba Kitty Hawk nad MarsemNASA
Marsovský letoun, nazvaný Kitty Hawk stejně jako letadlo bratří Wrightů, měl v rámci mise Mars Airborne Geophysical Explorer (MAGE) zkoumat oblast Valles Marineris. K vývoji stroje se spojily Malin Space Science Systems, NASA Amers Research Center, Naval Research Laboratory a Orbital Science Corporation s cílem získat poznatky ke zjištění, jak kaňony vznikly a jak pokračoval jejich vývoj. Pro tento výzkum mělo být letadlo vybaveno čidly pro sledování gravitačního, magnetického a elektrického pole, infračervený zobrazovací spektrometr, laserový výškoměr a celý let (asi 1800 km) v trvání asi 3 hodiny měl být nahráván na video; pro zdokumentování zkoumaného území byla na letounu situována sestava celkem šesti kamer a fotoaparátů. Přístrojové vybavení připravovala kalifornská firma Malin Space, která už měla zkušenosti z konstrukce jiných meziplanetárních sond. Tříhodinový let je dán množstvím energie pro elektromotor.
Pozorování mělo být dále využito k vytipování místa, z něhož by při následných misích byly získány vzorky půdy, které pak měly být dopraveny na Zem k podrobnému rozboru. Prozkoumat prostor Valles Marineris pozemním vozítkem je nemožné vzhledem ke složitému terénu a hlubokým kaňonům. Marsovský letoun měl získat 20 gigabitů vědeckých dat, která by byla předávána na Zemi prostřednictvím druhé části sondy, z níž se měl letoun v pouzdru uvolnit asi tři dny před příletem k Marsu. Část sondy pro retranslaci dat připravovala firma Orbital Science Corporation.
Vlastní letoun byl projektován v Naval Research Laboratory. Celková hmotnost letadla byla 135 kg, rozpětí křídel bylo 9,75 metru a letadlo mělo vrtuli poháněnou elektromotorem (elektrickou energii dodával agregát pracující na hydrazin) a technologii využívanou v bezpilotních letounech používaných v armádě. Zajímavý byl způsob, jímž se měla ve výšce zhruba 2000 metrů otevírat křídla: letoun se měl po zbrzdění aerodynamickým štítem "vyloupnout" z ochranného pouzdra. Po několika vteřinách se otevírala křídla tak, že byl z trupu letadla vystřelen padák, horní část křídla by klesla do vodorovné polohy (křídla nejsou brzděna padákem) a spodní část křídel by byla tlakem vzduchu zdvižena k horní části a následně by zaklaply zámky.
Důležitou součástí mise MAGE byla rozsáhlá vzdělávací a osvětová činnost, na níž se podílela řadu organizací kosmického a leteckého průmyslu. Prostřednictvím těchto organizací byla o projektu obšírně informována laická i odborná veřejnost, a proto bylo poměrně překvapivé rozhodnutí NASA misi zrušit. Přestože už NASA do projektu vložila přibližně 248 miliónů dolarů, zastavila další práce s odůvodněním, že projekt je technologicky značně riskantní.
Kromě motorového letounu byl pro Mars připravován také kluzák podobný projektu Kitty Hawk. Navrhovala jej pasadenská Jet Propulsion Laboratory ve spolupráci s US Geological Servey. Tento kluzák měl létat v marsovské atmosféře přibližně 20 minut a provádět "letecký" průzkum vybraných oblastí. V závěru letu měl kluzák přistát na vhodné rovné ploše a pokračovat ve vědeckých pozorováních jako stacionární stanice.
Přestože byl letoun pro Mars agenturou NASA odmítnut, stále se v návrzích nových misí jeho využití opakuje. V budoucnu tak není vyloučeno, že letadla budou pracovat i v marsovské atmosféře.
Další články autora |