- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já zákonný text o zipu chápu spíš v souvislosti se sbíháním dvou pruhů do jednoho. A myslím že ne sám.
Ale na druhou stranu, s autorovým pojetím v souvislosti s křižovatkami souhlasím - jen s tou výhradou, že podle mě zákon na tohle téma mlčí.
V Náchodě si kolon užíváme docela dost (mmch - nechcete do Polska jezdit radši přes Trutnov nebo přes Moravu?), a zip tam funguje docela dobře právě na první "T" křižovatce, kde se dvě dlouhé kolony nenásilně slévají v jednu, auto po autě, podle zipu, bez nějakého blikání a mávání, bez ohledu na oficiální přednost.
Blikání a mávání funguje tam, kde se do dlouhé kolony připojují ojedinělá auta nebo malé skupinky aut.
Ale na soutoku dvou hlavních kolon nám běhá zip precizně, automaticky, a bez nutnosti podrobné komunikace. Teda aspoň podle mých zkušeností.
než rozebírat něco bez něho. V článku mě spíše vyplývá, že je tu pokus o nějakou další domluvu řidičů doplňující zákon. Třeba když je ZIP, tak pokud mě tam leze víc než jeden, je to porušení zákona.
Na ZIP mám podle zákona nárok, ale nadřazeno je to, že nesmím toho ohrozit druhého v průběžném pruhu, můžu ho pouze udat. P.P.
Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají
v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v
levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.
Při souběžné jízdě umožní řidiči
vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu
přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla
jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po
jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.
Pokusím se vnést trochu logiky do argumentace. Samozřejmě se jedná o hlavní situaci, kdy se 2 pruhy zužují do 1. Čeští řidiči správně cítí, že auta, která se zařadí do průběžného pruhu daleko předem, projedou zúžením rychleji, než když 2 pruhy dojedou na doraz, oba víceméně zastaví a budou vyhodnocovat, jestli se navzájem pustí nebo ne. Přitom levý pruh lze ponechat volný pro sanitky, autobusy, hasiče a.p.
Aby se zipem doprava nezpomalila, museli by řidiči nechávat hodně velké mezery a hlavně! projíždět zúžením 2x rychleji, než jedou před ním, takže z logiky věci to ani fungovat nemůže! Takže si nenechte valit klíny do hlavy!
Aplikace Bernouliovy rovnice na dopravu poněkud pokulhává. Stačí, když původní rozestupy ve dvou řadách budou 2x délka auta, a po splynutí se zmenší na (délka auta)/2. Pak mohou auta v pohodě pokračovat stejnou rychlostí i za zúžením.
Já si nejsem jistý, jestli to, co v článku popisujete, je typický příklad zipu. Za zip považuji situaci, kterou popisuje Ekofob, čili zúžení dvou rovnocených pruhů do jednoho. Je pravda, že když jsem dělal autoškolu, stálo ve vyhlášce, že přednost má ten, jehož pruh pokračuje přímo. Nevím, co je tam dneska, ale nebyla by to jediná kravina, která v téhle vyhlášce je.
To, co popisujete vy, je situace, kterou jeden kolega nazývá "sociální zip". Totiž pokud je auto na vedlejší, nemá už vůbec žádný nárok vjet na hlavní. Je ovšem hezké jedno auto tam pustit, stejně jako v normálním "zipu".
Pokud jde o ZIP, vynechal jste jeho další využití: Přechod z dvouproudé silnice do jednoho proudu, ev. do dočasného zúžení na jeden proud. Tam se projevuje česká povaha v takové míře, že se stydím.
Nejméně polovina řidičů se "pro jistotu" přeřadí do pravého proudu půl až jeden kilometr předem. Potom v místě zůžení jednají podle pravidla: "Ten syčák mně/nás nedovolenou rychlostí předjel levým proudem, tak já ho just nepustím!"
Ne, já nejezdím ani zásadně vlevo ani zásadně vpravo a překračování povolené rychlosti také nefandím. Ale kdysi mi kdosi zkušený a zodpovědný vysvětlil o co při zúžení jde:
Potřebujeme co nejméně omezit kapacitní průjezdnost komunikace! Jediná správná cesta je využít oba proudy až do posledního rozumného místa a tam se potom plynule ZIPem zařazovat. Cokoliv jiného má okamžitě za následek výrazné snižování průjezdnosti, štrůdly a zdržování všech - levý pruh, pravý pruh, slušný, neslušný, všechno jedno.
Ale proboha, zkuste tohle vysvětlit českým řidičům.
...jezdí jak hovada boží. Já možná někdy taky - ale ono se nedá jezdit nějak zásadně jinak než je běžný průměr - to si hned koledujete o průšvih.
Mnohem větší pohoda na silnici panuje kdekoliv v sousedních státech! Tedy nejezdím nikam moc na východ, tam to neznám.
Někdy si myslím, že by k autoškole měla taky patřit povinná jízda v některém sousedním státě. Nejsou všude všichni ideální, ale to co u nás s e tam prostě neděje. Ale to by bylo moc dlouhé povídání.
Pokud si myslíte, že je podobnými články ovlivníte k lepšímu, tak vám samozřejmě fandím.
pokračování...