Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vzdělání: soukromé, nebo veřejné?

Co je hlavní náplní rodičovské výchovy? Odnaučit dítě to, co ho naučili ve škole. No, bohužel to není jen bonmot. Je to holý fakt.

Protože ve všem musíme následovat země, kde zítra již znamená včera, vydali jsme se jejich směrem i ve školství. Hlavně děti nic neučit. Leda to, jak si něco „vyhledat“. Této moderní tuposti se říká „kompetence“. Nic neumět, nic neznat, na vše mít poruce návod. I na utírání zadku.

Jenže to ještě není to nejhorší, jak naznačuje úvodní bonmot. Děti dostávají na školách ideologickou nalejvárnu. Nejúctyhodnější instituce se tak i u nás stala místem, kde se po dětech chce víra v sektářské progresivistické mantry. Je třeba dostat do krve ty správné narativy, abychom vybudovali ikonický, epický a terminální stereotyp. Ten se porušit nesmí. Jinak si ale dítka dělejte, co budete chtít. Můžete při hodině třeba čurat na státní znak, protože tím projevujete své oproštění od středověkých konvencí.

A rodiče? Většinou onu hlavní náplň rodičovské výchovy neplní. Protože neodnaučují. Protože nic netuší. Kdyby otevřeli učebnici zeměpisu, vlastivědy, dějepisu, literatury ba i přírodopisu, našli by cosi na způsob vyznání Svědků Jehovových či Moonistů, Přirozený zdravý rozum se příčí novým fanatismům, a tak je třeba, aby každé dítko absolvovalo důkladné vymývání mozku.

Zodpovědný rodič se ale nespokojí s ledabylou odpovědí na otázku, jak bylo ve škole. Ptá se dál. Zjišťuje si, ověřuje, hledá. Pak se nutně zhrozí – a začne odnaučovat. A první, s čím začne, je fenomén relativizace. Podle dnešní vůdčí ideové vzdělávací doktríny nic není objektivní, nic není ověřitelné, nic není osvědčené a spolehlivé. Slovy nepopulárnějšího českého černokněžníka: jen prchavé věci jsou pevné. Nic není dobré, nic není špatné, nic není morální či amorální. Jak kdy, jak co, jak kde, jak pro koho.

Školství pochopitelně nefunguje ve společenské vzduchoprázdnu. Je odrazem společnosti, společnosti zmítané krizí hodnot. Jestliže je celá společenská pospolitost předmětem eroze, nebo spíše sebedestrukce ve jménu progresivismu, nemohlo to neodnést také školství.

To ovšem má jednu specifikum. Funguje jako magnet pro extremistické ideology. Není náhodou, že ke školským strukturám vždy tíhli zelení revolucionáři, kteří u nás měli několik ministrů školství. A i většina ostatních zastávala v příslušných vládách tu nejkrajnější modernistickou pozici. Tihle sociální inženýři totiž mají čich na místa, kde se tvoří budoucnost. Proto budou vždy usilovat o ovládnutí médií, kultury a školství. Vyplatí se jim to dlouhodobě v horizontu generací, ale i střednědobě. Nejdřív totiž udělají z šestnáctiletých spratky bez zásad, zodpovědnosti, povinností, úcty, pokory a snahy, vybaví je několika základními ideologickými hesly, a pak jim přidělí volební právo.

Jako obvykle i zde funguje v praxi teorie rozptýleného a koncentrovaného zájmu. Jak může menšina převálcovat většinu normální společnosti? Celkem jednoduše. Je na to příměr. Když mi dá každý obyvatel republiky korunu, budu mít 11 milionů. To už mi stojí za nějaké úsilí. A jim ona koruna za obranu nestojí. Nositelé koncentrovaných zájmů jsou vždy daleko motivovanější a organizovanější než pasivní nositelé zájmů rozptýlených. Ti to nakonec vše zaplatí a vyžerou si všechny následky.

Takže je vše marné? Vlastně vůbec ne. On se i ten nejrozptýlenější zájem může stát zájmem koncentrovaným, pokud to jeho nositele začne bolet. A bolí nás stav a perspektivy našeho školství? Zatím moc ne. Ale dopady tohoto stavu se nás začnou velmi brzo dotýkat i v každodenním praktickém životě. A pak budeme připraveni podpořit záchranné kroky.

Nejdřív je ale nutno si problém strukturovat. A k tomu můžeme užít metodu platnou pro všechny obory. Je nutno si odpovědět na otázku, co ze vzdělávacího systému a jeho produktů naplňuje znaky veřejného statku a co z toho je typicky statkem soukromým. Prosakování jednoho do druhého znemožňuje jakoukoli transformaci resortu a je ostatně i zásadní příčinou, proč je školská a vzdělávací soustava tak málo odolná vůči manipulačním snahám progresivistů.

V domě bydlí dvě rodiny. Obě mají houf dětí. Jedna rodina je chudší, rodiče jsou řemeslníci pracující v zemědělství. Jejich děti jsou pilné, ale zájem o vzdělání neměly od koho pochytnout. Dají se na učení a v osmnácti začnou vydělávat. A platit daně. A z těchto daní financují vysokoškolská studia dětí z druhé rodiny. Ony děti doktorských rodičů byly odmala postrkovány k titulům, už proto, aby se pak měly lépe. Je logické a spravedlivé, aby chudší děti byly nuceny vydržovat své bohatší sousedy, aby pak ty vzdělanější děti získaly ještě navíc konkurenční výhodu na trhu práce? No, není. Vysokoškolské vzdělání je statkem soukromým, je to investice do vlastního kapitálu na trhu práce. Ať má vzdělanější konkurenční výhodu, ale za své. Za peníze svých rodičů, ne za peníze svých chudších sousedů.

Vysoké školství má být téměř celé privátní. Kdo bude platit školné, bude se převelice zajímat, za co platí. Pokud má stát nějaký zájem, třeba ve výzkumné oblasti, nechť ho přesně zformuluje, ocení a vypíše soutěž o grant, které se pak zúčastní soukromé vzdělávací instituce.

Co střední školství? To už tak jednoduché není. Jsou střední školy všeobecné i úzce specializované. Většina středoškolských studentů také získává oproti vyučeným jistou konkurenční výhodu a školné tak u nich dává smysl. Stát ale může mít svou vědomou a záměrnou selektivní školskou politiku, což se může projevit dotováním vybraných oborů. Těch, které vykazují známky veřejného statku, tedy takového, u kterého převažují pozitivní externality a u kterého má prospěch nejen primární konzument, ale i širší veřejnost.

A základní? Bez debat veřejný statek. Traduje se, že povinnou školní docházku zavedla Marie Terezie. No, podobné pokusy zde byly opakovaně už daleko dříve. A vždy bylo motivem státní autority poskytnout společnosti základní komunikační a společenskou společnou platformu. Jen tak měli vládci čemu vládnout, jen tak mohla existovat nějaká idea státnosti. Pěstováním společného povědomí. Vzdělanostního, komunikačního, metodického. A pak také – pochopitelně, stát potřeboval lidské zdroje pro armádu či úřednictvo. Bez základní gramotnosti ale není možné s úřady komunikovat a přijímat nějaké pokyny. Státu se péče o základní vzdělanostní platformu vyplatí. A nejen státu. I společnosti. Tato platforma vytváří nutnou podmínku pro společenskou sounáležitost.

Z toho, že základní školství bez pochyb uznáme za veřejný statek, plyne zásadní věc. Stát nařizuje povinnou docházku. Stát přímo či nepřímo celý systém škol financuje. Stát je zadavatelem. A tedy i stát má rozhodovat, co přesně a jak se bude jednotně učit. Nějaká hra na školskou autonomii či na přednostní vliv obcí vede jen k alibismu. Stát objednává, stát platí, stát ať tedy rozhoduje, kontroluje a nese odpovědnost. A rodiče i celá veřejnost vědí, na koho se v přehledné struktuře obracet.

Jestliže bude zřizovatelem školy obec či kraj, ať si to také obec či kraj platí. A rozhoduje, zda u nich bude chodit do školy povinné. A učit se bude všude něco jiného. Stát ale pak nemusí uznávat vysvědčení z takové školy. To by byl dost Kocourkov. To stát musí garantovat osnovy, jednotné srovnávací a závěrečné zkoušky. A my budeme vědět, že máme další důvod jít k volbám.

Že je to z deště pod okap? Že náš současný stát a naše současná vláda (a mnohé předchozí) neumí řídit nic, a tedy ani školství? Pak řešením není problém obcházet přes jiné struktury, ale jít té rybě po její smradlavé hlavě.

psáno pro časopis TO

Autor: Ladislav Jakl | pondělí 9.9.2024 18:52 | karma článku: 32,03 | přečteno: 846x
  • Další články autora

Ladislav Jakl

Společnost jako kompračik

Stavebnictví u nás už několik let neroste. To je divné, když všude slyšíme, že prý je nedostatek bytů. Pak by se přece měla kumulovat roky neuspokojená poptávka a developerům by se tak válely peníze po zemi, když jí nejdou vstříc.

3.10.2024 v 17:20 | Karma: 32,17 | Přečteno: 743x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Koaliční tance: útěk od odpovědnosti

Piráti odcházejí z vlády. Dalo se to čekat. Vláda je u veřejnosti velice nepopulární, určitě uvnitř koaličních stran (kromě ODS) už dlouho probíhá debata.

26.9.2024 v 18:41 | Karma: 33,87 | Přečteno: 798x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Budou příště volby bez volby?

Budou volby. Už zase. Posledních 35 let jsme je chtěli vnímat jako svátek demokracie. Pořád je tak ještě někdo vnímá? A lze to vůbec?

19.9.2024 v 15:33 | Karma: 32,64 | Přečteno: 880x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Americká realita zblízka

Zpráva z cesty. Tři týdny po USA. Z Východu na Západ a zpět, proti směru hodinových ručiček. Navštíveno 21 států, najeto 12800 km. Fakt skoro třináct tisíc. Asi jako z Prahy na Čukotku.

12.9.2024 v 16:43 | Karma: 36,81 | Přečteno: 1250x | Diskuse | Ostatní

Ladislav Jakl

Milí olympijští čtenáři, tedy čtenářstvo

Když se Jára Cimrman ve svém posledním známém působišti (bylo to nejspíš ve Ferdinandově u Hejnic) loučil se svými žáky při odchodu z veřejného života, vštěpoval drobotině zásady fair play. „A těm nejmenším počítejte pomaleji.“

15.8.2024 v 21:16 | Karma: 27,23 | Přečteno: 443x | Diskuse | Ostatní
  • Nejčtenější

Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média

6. října 2024

Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

3. října 2024

Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...

Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu

2. října 2024  11:16

Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...

Za zpackanou digitalizaci mimořádné odměny. Bral je i obviněný z Dozimetru

4. října 2024

Premium Ministerstvo pro místní rozvoj zaplatilo za digitalizaci stavebního řízení k 9. září letošního roku...

Česko bude znovu členem Rady OSN pro lidská práva, rozhodlo Valné shromáždění

9. října 2024  18:08,  aktualizováno  18:32

Česko bude v příštích třech letech znovu členem Rady OSN pro lidská práva (UNHRC). Ta monitoruje...

S digitalizací by měl vládě pomoct nestranný odborník, prohlásil Pavel v Brně

9. října 2024,  aktualizováno  18:20

Pro prosperitu Česka jsou důležité inovace, na kterých se shodnou představitelé koalice i opozice,...

Brněnské nádraží řeší problém s trakčním vedením, vlaky nejezdí nebo mají zpoždění

9. října 2024  12:44,  aktualizováno  18:01

Kvůli problémům s trakčním vedením na nádraží v brněnských Židenicích je ochromený provoz na...

Už žádné popíjení na ulici, známá tokijská čtvrť omezuje alkohol

9. října 2024

Popíjení alkoholu na veřejnosti v nočních hodinách v tokijské nákupní a zábavní čtvrti Šibuja...

  • Počet článků 471
  • Celková karma 32,58
  • Průměrná čtenost 3904x
Novinář, muzikant, politický analytik a pivovarnický expert. 

Seznam rubrik