- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Každý nový zákon znamená nové úředníky.
Protože někdo ho prostě musí prosazovat...
Celkem s vámi souhlasím, až na tu občanskou objednávku. Bobtnání státní správy určitě není v důsledku požadavku občanů, na které ostatně státní správa ser... kašle.
_Ale občané (někteří) se domáhají nových zákonů. A žádný zákon se do praxe neprosadí sám od sebe. Vždy jsou na to třeba úředníci.
ze státu je už dávno nejlepší zaměstnavatel - to neplatí pro ty nejlepší, skutečnou špičku, ti si dokážou vydělávat na chleba i jinak; lepší průměr a slabší se choulí pod křídla kvočny státu; což je pro spoustu politiků senzační stav....
On ten problém bude mít trochu rozsáhlejší souvislosti. S tím, jak stoupá produktivita práce v oborech nutných pro fyzickou existenci společnosti (průmysl, zemědělství, energetika, doprava, nezbytně nutné podpůrné služby atd.) klesá počet lidí, kteří musí pracovat, aby společnost přežila. Sekundárně s tím narůstá počet "zbytečných" pracovních sil, které citované obory nepotřebují. Co s nimi? Vytvoříme jim místa ve státní správě, vymyslíme nové činnosti (které žádnou reálnou hodnotu nepřinášejí a v podstatě nejsou volně obchodovatelnou komoditou jako třeba obilí či automobily) a tím je zaměstnáme. Alternativou jsou dávky v nezaměstnanosti (přinejlepším). Politik je volen voliči a mezi nimi i masa těchto "zbytečných" pracovních sil a jejich rodin. Kruh se uzavírá. S rostoucí automatizací a robotizací ubývají pracovní místa ve výrobě, tudíž musí přibývat neproduktivní činnosti ve státní správě. Nakonec podívejme se na počty studentů na vysokých školách (poměr hard technických a přírodních oborů versus soft společenských). A kolo se točí dál. Otázkou, jak dlouho. Je to v podstatě proti základním přírodním zákonům směřujícím k optimalizaci funkce systému s nejmenšími vedlejšími "náklady".
Těch inspektorů a úředníků třeba z KHS anebo HZS anebo IOP ale občas chybí. Je jich tak akorát dost, aby stíhali kontrovat veškeré podniky průběžně párkrát za několik let. Platy mají vzhledem k ostatním evropským státům relativně nízké. EET ale bude nákladným experimentem, který pokud se zadaří, snad v budoucnu přivede k lepší platbě daní. Zatím je ve zkušebním provozu a úspory se objeví možná až za několik let. Takže nechme úředníky úřadovat a čekjeme na výsledky. Lépe mít o 20 úředníků navíc napalujících sankce právoplatné podnikům danícím v zahraničí za nedostatečnou ochranu životní prostředí nežli mít výhledově zničené životní prostředí.
Státní správa je neefektivní ze své podstaty, takže zvýšený počet úředníků nevyřeší vůbec nic. Sankce také nic neřeší, když nejsou použity na likvidaci škod a využívají se pouze k tomu, aby stát měl více peněz na nové úředníky . . . . .