Svobodné volby pod palbou hybridní války aneb politický boj jako boj reklamních agentur

Pointou hybridního útoku je, že zbraně pro nepřítele připravujeme my sami. Mediální prostor vystavěný na reklamních atacích na občany tady již léta budují globalizované firmy s pomocí sofistikovaných metod reklamních agentur. 

Ti přemýšlivější z mé bubliny, kteří aspoň občas otevřou nějakou historickou knihu, si pamatují, jak ve stínu tanků a kulometů proběhlo referendum o připojení Podkarpatské Rusi k sovětské Ukrajině nebo o něco později referendum o připojení Krymu k Ruské federaci. Jistě jen těžko v těchto případech mluvit o svobodné volbě. Na území Moravy a Čech a Slezska se zatím můžeme svobodně nadechnout, volby tady probíhají opravdu svobodně a u uren nestojí kontrolující vojáci se samopaly. Přesto jsme jako cíle hybridního útoku vystaveni hybridní palbě a ta má na průběh voleb a hlavně na jejich výsledky nemalý vliv. Jak to probíhá a jak to bude zřejmě probíhat i poseldní týden voleb prezidentských?
Asi nejlepším příkladem, jednoduchým a ověřitelným, je během posledních parlamentních voleb vyvolaná účelová kauza těžby lithia v ČR. Ta byla odstartována ruským vlivovým portálem aeronet.cz a díky absenci kontrolních mechanismů vyvolala poprask nejen v médiích (postupně Parlamentní listy, Blesk, MF Dnes a ČTV) ale i v parlamentu, který kvůli ní svolal mimořádnou schůzi. Prokazatelně tato kauza odčerpala ve volbách hlasy vládnoucí ČSSD, což bylo zřejmě i cílem. Po volbách mediální bublina lithia splaskla, žádné obvinění nebylo vzneseno, v klidné diskuzi se prokázalo, že ČSSD nic neukradla a žádné škody státu nezpůsobila.
Co tato kauza ukazuje? Jasně předvádí možnosti hybridního útoku. Nemusíte mít tanky a děla namířené na parlament cizího státu, když jej chcete přinutit, aby vám odsouhlasil například kšefty s ropou, zbraněmi a plynem. Volby se dají ovlivnit jiným střelivem, mnohem sofistikovanějším a pro mnohé neodhalitelným – i když zanechává stopy. Vypustíte dobře mířenou poplašnou zprávu pomlouvající vašeho protivníka a zajistíte její šíření v jistých zpřízněných médiích. K těmto obecně známým skutečnostem si dovolím přidat vlastní poznámku. Pointou hybridního útoku je, že zbraně pro nepřítele připravujeme my sami. Mediální prostor vystavěný na reklamních atacích na občany (denně každý z nás potká několik tisíc reklamních sdělení a je nucen je vyhodnocovat) tady již léta budují globalizované firmy s pomocí sofistikovaných metod reklamních agentur. To jsou ta děla, kterými se střílí. Profesionálně pracující síť těch nejlepších odborníků na ovlivňování lidského rozhodování (Goebbels by jim mohl jen závidět!), navíc dobře placených, je připravena splnit každé zakazníkovo přání. Hradby naší obrany jsme si tedy prolomili sami – umožnili jsme těm, kteří mají peníze, ovlivňovat reklamou a na reklamu napojenými médii masy obyvatel, jejich mínění a emoce. V tomto prostředí pak stačí nepříteli jedno: mít peníze a zadat reklamní agentuře tento útok jako zakázku s jasným cílem. Nemusíte mít tanky, cvičit armádu a kupovat munici, stačí mít síť chytrých agentů, vydíratelných charismatických vůdců a mít jasný cíl. Politický boj se tak dostal do úrovně ne boje idejí nebo schopností, ale boje reklamních agentur a množství peněz. Absurdní v našem případě je skutečnost, že nás nepřítel hybridně ostřeluje za naše peníze – denně Rusku posíláme kolem miliardy korun za ropu a plyn.
Jak to tedy probíhá teď a bude probíhat do soboty? Tady se nabízí možnost přímé hybridní střely. Zemanův protikandidát bude pomluven těsně před vhazováním lístků do uren, senzační zprávu rozšíří již zmíněná hybridní média, budou zapojeni trollové na sítích a mnozí dobrovolníci z řad zamindrákovaných analytiků se přidají s varovnými výkřiky, případně vyjde i několik celostránkových inzerátů. Cílem bude pomluvit protivníka, zdiskreditovat jej alespoň mediálně, důkazy se sice nikdy neobjeví, ale na to se po volbách zapomene. Zemanovce to aktivizuje k velké účasti, odpůrce to znechutí a od účasti ve druhém kole odradí. Výsledek je jasný.
Otázkou pro daňového poplatníka však zůstává, co v této situaci dělá a jak reaguje naše Ministerstvo obrany a vnitra a naše BISka. Nezaspal tady někdo vývoj útočných zbraní a nejde někdo na tanky s Buďonyho jízdou?
Konec zápisu z porady kremelských chlapců, jdu si dát panáka vodky :)

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivo Dokoupil | úterý 23.1.2018 13:37 | karma článku: 15,23 | přečteno: 444x