Slyšel jsem podivný zpěv ráno v lukách
Věnováno všem neznámým pěvcům...
Nedávno jsem otevřel knihu písní a říkadel, které sbíral po kraji Karel Jaromír Erben. Četl jsem si v ní. Jsou z různých míst naší země. Většinu z nich si při putování krajinou zapisoval sám, pomohli mu také jeho přátelé. Díky těm písním se pak objevila i jeho Kytice balad.
Píseň vždy ulevovala lidské duši a povznášela ji k výšinám. Její rytmus uváděl lidské tělo do pohybu. To pak šla práce nejen na polích a lukách jinak od ruky. A člověk tak posílil duši svou, když se třeba setkal s nepříjemnou ranou osudu. Prostě to vyzpíval. Dostal to ze sebe ven. V hlavě mu začala znít melodie a on k ní přidal slova. A ta je pak nesla po kraji. Tak se rodí lidová píseň.
V zeleném háječku / milovali se dva; / padlo na ně dřevo, / zabilo je oba.
Dobře udělalo, / že oba zabilo; / nebudou naříkat, / jeden pro druhého.
(Nápěv z písně Nešťastní milí, z Hradecka, K.J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
Každá krajina, kraj měl svou typickou vůni těchto písní. To záleželo také od toho, co pěvce obklopovalo. Stejně jako se rodí příběh, ornament, zbarvení kroje i výzdoba truhel, skříní a dalšího lidového nábytku, tak se rodí i píseň. Rázovitost určité krajiny i lidí a jejich opakujících se setkání, která promlouvají k jejich duši, se tak otiskly pro další generace.
Na tej naší návsi / vysokej strom: / aby do tej lásky / uhodil hrom!
Uhodil prudce, / rozrazil srdce: / aby nerušilo / lásky více.
Nápěv z písně Proklatá láska, z Budějovicka, K. J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
V písních jde o obrazy uložené našimi předky do slov, vázající se např. k cykličností života, již utváří příroda sama. A naši předci ty oka-mžiky uměli opravdu vyzpívat. Poetičnost obrazů jim pak ulehčovala jejich dílo po celý cyklus znovu se opakujícího žití , tedy od jara do zimy. Sbíráním těchto klenotů slova se nezaobíral jenom Erben, ale i mnozí další. Najdeme zde písně, které popisují běžné strasti a radosti života, ale také ty, které se váží k určitým zlomovým, můžeme říci přechodovým, událostem v lidském žití. Jako např. narození, svatba, smrt... Ty provázejí náš svět od nepaměti.
Co tam děláš za tou horou? / Kolíbečku javorovou“. / Dělej, dělej; až uděláš, / pak si taky zakolíbáš.
(Nápěv z písně Javorová kolíbka, z Berounska, K.J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
A vždy způsobily v lidské komunitě pocit vstupu něčeho posvátného, co je mimo čas, co přichází odněkud shůry, a proto se tak děje. A má to pak odraz v jejich bytí. Takové chvíle byly hodny zastavení. Takové chvíle se musely také patřičně oslavit, sezvat rodinu, své příbuzné a známé na posezení. A vyzpívat ten okamžik. V ně-kterých byl cítit i odlesk pohanských ritů, při kterých se obětovalo, aby slovo bylo vyslyšeno, a projevilo se tak v žití .
Stojí tyčka vprostřed dvoře – / chvála tobě velký Bože, / Bože v nebesích! / Na tej tyčce chmelí roste;
(Nápěv z písně Chmel, z Chrudimska, K. J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
Šlo o rostlinu spojovanou v pohanských ritech s láskou a sexuální magií, stejně jako plody lískové a dubové. V této souvislosti připomeňme velmi starou píseň pocházející snad z počátku 15. století , která v příznačném trochejském rytmu vyzpívává:
Vele, vele, / stojí dubec prostřed dvora.
Slovo, když v jejich čas vstoupilo bezčasí, a promluvilo tak v jejich žití , nevyprávělo jen příběh opisující danou událost, ale skrze něj vstoupilo „ono setkání s ne-vyslovitelným“. Samozřejmě, že slova vyvolala představy vstupující v lidskou mysl a navozující pocit události , která se děje právě teď, a my ji tak plně prožíváme. vysloveném, v onom záblesku, v tom, co se nachází mezi slovy a co ani slovo nemůže uchopit.
Hořela lípa, hořela, / pod ní panenka seděla; / jiskřičky na ní padaly, / mládenci pro ni plakali.
(Nápěv z písně Upálená, z Chrudimska, K.J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
V tom napětí mezi nimi, které nám slovo jako nosič posvátna přináší. V tichu a mlčení, které zní a o to více promlouvá. To nezachytíš rozumem ani představivosti . To prostě je. V tom se naše duše znovurodí. To je to podstatné. Ta prázdnota zní bez konce a prostupuje naše celé bytí. Z ní je nesena slovem a zase se do ní vrací... A my jsme tak unášeni v čirém jasu a stáváme se celosti samou. Aspoň na okamžik, pro potěchu duše své.
Proto také ty písně, které to v sobě mají, nevymizely, ale o to více zněly krajinou. Ty rozezněly duši a dostaly ji do stavu kontemplativního chvění, abychom tak pocítili přítomnost toho, co nás přesahuje. A člověk, i když šel, tak si zpíval, aby se mu šlo lehčeji a nohy nebolely a aby mu cesta pěkně ubíhala.
Má žena se na mě hněvá / nemluví: / bude-li to dlouho trvat, / oněmí.
(Nápěv z písně Ženský hněv, z Hradecka, K.J. Erben, Prostonárodní české písně a říkadla. 1937)
To se pak prostor i čas proměňují. Nějak to rychleji ubíhá a vzdálenosti se zmenšují, jaksi mizí. Snad jako by ten zpěv přenesl poutníka přes hory, černý les i údolí. Rytmicita písně pomůže rytmicitě jeho těla, jeho kroků. A když se obával samoty kdesi v krajině, tak si zpíval.
Slyšel jsem ještě zpěv na horách a v jejich podhůří, když jsem jako student procházel českou a slovenskou krajinou. Bylo ho málo, ale ještě slyšet byl. Zpíval si můj děda, když jsem s ním vyrážel jako dítě do krajiny. Zprvu jsem se trochu styděl, ale pak jsem se přidal, a jak se nám šlo. A někdy, když nás uslyšeli v nějakém stavení, tak bylo mlíko a nějaká ta buchta. Snad jako odměna za to naše halekání.
Za ranního kuropění se údolím mezi horami nesla melodie díla. To ženci svou písní louku kosili..
Ivo Chocholáč
My nejsme nic, co hledáme, je všechno...
Každý obraz, který má mytický dosah, tedy dosah velkého příběhu, je absolutní... A právě díky tomu nás některé umělecké dílo osloví.
Ivo Chocholáč
Dílo Vojty Suchardy s přihlédnutím ke Svatovítskému chrámu
Z pravého břehu východu putuješ Královskou cestou na levý břeh západu. Překročíš onen práh a stoupáš k posvátnému pahorku Žiži, kam nositel světla kdysi umístil boží stánek.
Ivo Chocholáč
Přemítání nad jedním filmovým obrazem...
Obraz krajiny a její příběhy, které v ní prodlévají, a vytvářejí tak mnohovrstevnaté dílo, k nám promlouvá. A je jen na nás, jestli jsme schopni jí naslouchat, a zachytit tak její řeč. Vstoupit s ní v dialog.
Ivo Chocholáč
BÁSNÍK TICHA, KLUK Z RADOTÍNA...
každý ráno bychom se měli očišťovat každou noc bychom se měli milovat každou vteřinu bychom měli bejt připravený na konec (...) Pavel Zajíček, Očišťování, 1974
Ivo Chocholáč
Umění hrát si posiluje lidskou duši
Stavět se tedy ke skutečnosti jako ke hře, rozšířit prostor velkorysého herního chování, které dokáže zaplašit skrblictví, chtivost a zlobu, znamená pracovat na díle civilizace. R. Caillois
Další články autora |
Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec
Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...
Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo
Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...
Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci
Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení...
Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě
Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...
Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední
Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...
Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028
Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých...
Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce
Premium Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata...
Bořitel a dobyvatel. Írán poslal na Izrael to nejlepší, co má. A příště může být hůř
Premium Íránci zkusili na Izrael fintu, když složili útočnou vlnu svých 180 raket ze čtyř typů. Dva byly...
Pozor, migrace syslů. Dopravních značek je příliš, místy ohrožují bezpečnost
Premium Začátek stezky pro cyklisty a chodce. Konec. Začátek. Konec. Tak vypadá 200 metrů dlouhý úsek...
Asistent/ka pedagoga
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
- Počet článků 22
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 321x