Bojím se časnosti, jež mi bere věčnost. Proto naslouchám...
Stavění jesliček a betlémů přinesly do české země církevní řády – františkáni a jezuité.
V období gotiky se betlémský příběh stává součástí církevních vánočních her, kdy někdy celá Svatá rodina a jindy jen Jezulátko je vytvořeno zručným umělcem jako statický obraz, který je pak v rámci hraného příběhu živými herci rozpohybován.
V období baroka tento příběh přinášejí studentské žákovské hry. A obcházejí se s ním jednotlivé lidské příbytky. Šlo o takzvané vánoční či pastýřské hry. Nakonec to mělo ráz koledy.
Říkalo se tomu chození s betlémem, na Slovensku pak s Hvězdou. Boží stánek, jeho sakrální prostor obsahoval v té době ve své výzdobě hlavní postavy tohoto příběhu, které dosahovaly až životní velikosti. Byly oblečeny v drahé bohatě vyšívané látky, což odpovídalo zdobnosti baroka. K nim se pak přidávaly jen pravé jesle s Ježíškem.
Postupně se ale betlémský příběh otevírá dalším postavám, které v něm vystupují, a tím se celá scéna stává stále větší. A tak se tedy postavy příběhu zmenšují.
Zhruba v 18. století , v období rokoka, se začíná objevovat tento příběh v lidských příbytcích. Dochází tím k miniaturizaci obrazu, jeho scény.
Samozřejmě k rozšíření tohoto zvyku, jeho vnesení do lidských příbytků napomohly pak josefínské reformy po roce 1780, které kromě jiného označily „vystavování betlémů a jesliček v kostelích (zejména v poutních místech) jako obyčej naivní a církve nedůstojný“.
Jakmile betlém vstoupil do domu, tak do něj vstupuje v určitém čase cyklu roku i příběh, který, dá se říci, lidský příbytek proměňuje. A člověk se tak stává součástí tohoto příběhu, jelikož jeho obraz k němu promlouvá a on jej prožívá. Příběh je tak hluboký a silný, že oslovuje. Přidá-li se k němu vizualizace příběhu povstávající skrze lidskou ruku, o to více působí.
Když se našel doma zručný člen domácnosti, kterého příběh oslovil a šlo mu to jaksi od srdce do rukou, tak obraz příběhu začal tvořit. Buď jej vyřezal, nebo jinak zhotovil betlémskou scénu, jednotlivé její figury, stavby...
A příběh, který slyšel z vyprávění, pak dílem svým, lidskou imaginací přetváří v ob- raz, který po určitý čas umisťuje do sednice.
Nad jesličkami pracuje hned, jak je úroda doma a začne doba podzimních plískanic. Ale ví, že je dobré mít už z lesa nasušený mech, aby jím pak scénu mohl dozdobit. Přeci jen barva života nesmí chybět.
A když se mu podaří obraz sestavit, tak na Štědrý den a o svátcích Jezulátku s ce- lou rodinou zpívá koledy. Jelikož zpěv, slovo nesené skrze melodii, jej volá a zpřítomňuje ten příběh.
Rodina se tak sejde pospolu a pole spí, člověk vydechne, je třeba se zastavit, a on vstoupí mezi ně. Aby v pospolitosti, v sednici snad ani čas neubíhal, a oni tak skrze ten příběh nabrali nových sil, kterých není nikdy nazbyt, až se země znovu probudí. Vždyť cyklus roku se uzavírá a nový čas přichází...
Inu stavba betléma nebyl pro jeho tvůrce obyčejný umělecký artefakt, který si žije po vytvoření jaksi svým životem. On se s tím příběhem, tedy s jeho obrazem, který zhmotnil, cyklicky setkává, dotváří jej o nové a nové postavy, stavby, a tak jej znovu prožívá. Zdá se mu, že se na něj stále hlouběji rozpomíná. Dílo na něm tak může probíhat po celý jeho život.
„Ještě tam musí bejt tohle a tamto. To přeci musí bejt, jinak to nejde,“ jak mi říkal kdysi jeden betlémář ze zdejšího podhůří.A tak se betlémská scéna stále rozrůstá. A její tvůrce v ni vnáší obrazy svých blízkých, místa i krajiny, a tím jeho příběh o to více promlouvá.
Celé postavení betlémské scény má určitá pravidla, je to svým způsobem určitý rituál.
Když přicházejí Tři králové, tak ze scény mizí pastýři s ovečkami. Ti, kteří vedeni citem, tápajíce přicházeli, ponořeni v naslouchání k místu Jeho zrození, své místo opouštějí.
A na scénu vchází bohatý průvod z Orientu. Tři králové – tři mágové, kteří uslyšeli a uviděli hvězdu, a proto se rozhodli jít.
To znamení, ta zpráva je oslovila, proto šli...
Tvůrce takového betléma je v jakési povznesené náladě, vnitřně usebrán, vždyť on to je, kdo předává ten velký příběh ostatním.
Dá se říci, že jim ho svým umem otevírá, zvěstuje, a vnáší tak božství, to, co jej převyšuje, do své „svatyně“, do svého domova.
Boží syn, Král králů vchází mezi prostý lid a ten Svaté rodině přináší dary. Od toho také název figurek dotvářejících betlémskou scénu, tzv. daráků. Jeden nese husu, druhý vánočku, třetí starý kožíšek...
Lidé mají pocit, jako by se ta scéna právě odehrávala v jejich domě, v jejich krajině. A ona se doopravdy odehrává. Aspoň tak to na ně působí. Není jistě náhodou, že se lidé kdysi obdarovávali právě u betléma.
Stávalo se, že pokud takový tvůrce ze svého obrazu a paměti krajiny vystoupil,
přestěhoval se jinam, tak přestože betlémskou scénu vzal s sebou sebou, tak přestal tvořit. Snad jej nejen to místo, odkud pocházel, k tomu vedlo, ale také lidé, kteří ho obklopovali.
A z čeho, že se betlémská scéna vytvářela?
Především z toho, co dával zdejší kraj. Ze dřeva lipového, jinde smrkového, ale také z hlíny, ale třeba i ze starého chleba a uhlí. Později také z papíru, skla a čokolády.
Některé betlémy byly kolorované, ale většina z nich zůstává v barvě přirozeného materiálu, z kterého povstaly.
Vzpomínám si na jeden příběh ze za kopce z Krkonošských mudrlantů, z kterých mi můj děda četl. Ten zachycuje proměnu jednoho ze základních zvyků dotvářejících období vánočních svátků. Je psán krkonošským nářečím, které tato krajina v sobě nesla. Inu kdysi měla každá krajina svou mluvu.
Vánoční stromek se u nás vžíval po německým uzoru před až vosumdesáti lety. Dřiu byly jen jesličky.
Strejček Józef Kovářu z Roztok zpomíná, že za svý mládí jenom jennou pamatuje, že mu jeho štyry svobodný sestry jako nejmladčímu vystrojily vo vánocích stromek. Pouěsily na něj pár jabliček, vořechu a zázvorek. Měl z něj náramnou radost, až mu bylo do breče. Ale po večeři přišli za holkama amanti a sestry se jenna za druhou točily kolem Józefa a šeptaly mu, aby se někam scverk.
A tak si ulez milej Józef na pec. Zachumlal se tam do starejch hadru a usnul. Dyž se ráno zbudil – byl už stromek holej, jak v háji vyrost. Amanti Pepikoj ušecko snělli. No, a to nebylo jen tam.
Dyž ty stromky v rodinách začaly, vochmelily je děti hnedka po večeři a ráno už byl smerček zas na mraze pod voknem.
Jaromír Horáček, Krkonošský muderlanti, Krajské nakladatelství Liberec, 1958
Tak vám přeji, ať vám ten stromeček o svátcích dlouho vydrží, a hlavně zdraví a klid duše.
Odcizování, zpředmětňování sama sebe lze vrátit skrze něco, co mne přesahuje. A k tomu mohu dojít skrze prožitek, tedy i příběh, při němž se setkávám s posvát-ným.
Neslyšeli jsme hlas, neviděli plamen a přesto jsme „šli nad sebe...“
Sváteční čas v Suchardově domě v Nové Pace, kde si můžete prohlédnout podkrkonošské betlémy potrvá až do 5.1. 2025. Tak až půjdete kolem nebo pojedete „k nám na hora“, tak nezapomeňte.
Ivo Chocholáč
Panna Maria Divotvůrkyně
V dobách smutných se pro zklidnění duše obracím k ní... Zázračné sošky či obrazy umístěné v poutních chrámech jsou rozprostřeny v české krajině po celé zemi.
Ivo Chocholáč
Mlčet nelze, mluvit je obtížné
Krajina, člověk a jedna kniha. (Výstup na horu za jednoho sychravého podzimního dne krajinou Podkrkonoší).
Ivo Chocholáč
My nejsme nic, co hledáme, je všechno...
Každý obraz, který má mytický dosah, tedy dosah velkého příběhu, je absolutní... A právě díky tomu nás některé umělecké dílo osloví.
Ivo Chocholáč
Dílo Vojty Suchardy s přihlédnutím ke Svatovítskému chrámu
Z pravého břehu východu putuješ Královskou cestou na levý břeh západu. Překročíš onen práh a stoupáš k posvátnému pahorku Žiži, kam nositel světla kdysi umístil boží stánek.
Ivo Chocholáč
Slyšel jsem podivný zpěv ráno v lukách
Zdálo se mi to snad? Ohlédl jsem se. Ranní opar se převaloval po rozkvetlé horské stráni. Až nahoře na mezi seděly dvě dívky a vily věnce. Jejich zpěv se nesl údolím. Hlavu v oblacích, těla v letních květech slunce.
Další články autora |
Ohnivé peklo v lyžařském centru. Lidé skákali z oken, mrtvých je přes sedmdesát
Při nočním požáru v tureckém lyžařském středisku Kartalkaya zemřelo nejméně 76 lidí a 51 utrpělo...
V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla
Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí...
Havárie historické bojové techniky na jihu Čech: dva mrtví, osm zraněných
Při ukázkách historické bojové techniky u Horního Dvořiště na jihu Čech došlo k tragické nehodě....
Proti Ficovi bouřilo 30 slovenských měst. Bratislavu burcoval Bolek Polívka
V téměř třiceti slovenských městech se v pátek konaly demonstrace za proevropské směřování země....
Zelenskyj si řekl o 200 tisíc evropských vojáků. Britové jsou pro
Jen co v Bílém domě usedl Donald Trump, vyzval Volodymyr Zelenskyj evropské státy, aby převzaly...
Třikrát ukradl ve stejném obchodě nejdražší mobil a utekl. Muže hledá policie
Policie hledá muže, který třikrát během tří týdnů ukradl ze stejného obchodu v Praze mobilní...
Utrácejte! Čína prodlužuje svátky kolem nového roku, aby podpořila spotřebu
Číňané s velkými kufry s dárky a s krabicemi s ovocem v rukou zahltili nádraží, aby se vydali na...
Studená sprcha pro Dánsko. Trump zavolal, že to s Grónskem myslí vážně
Ještě před začátkem svého druhého prezidentského mandátu se Donald Trump vyjadřoval až překvapivě...
Na Proseku hořel bytový dům, jeden člověk zemřel. Hasiči evakuovali 26 lidí
Při sobotním požáru bytového domu na pražském Proseku zemřel člověk. Policisté před příjezdem...
Prodej bytu 2+kk, 44 m2, Hodonice
Panská, Hodonice, okres Znojmo
3 272 000 Kč
- Počet článků 25
- Celková karma 9,93
- Průměrná čtenost 312x