ODS má co říct, ale nemá jak. Babiš má větší dosah

Namísto hesla „Babišova drahota“ se prosadil novinářský mikromanagement. ODS vlastní média nemá a Forum24 pustí ven jen to, co projde filtrem novinářského DOBRA. 

Čemu věnovat poslední předvolební blog? Cítím na svých bedrech ohromnou odpovědnost, protože tyto volby by u nás opravdu mohly obnovit liberální stát a vrátit nás z levicové-oligarchického vykolejení. Jestli zvítězí koalice ODS. Cesta by to nebyla jednoduchá, protože babišovská oligarchie pevně ovládá domácí scénu, a levicově-zelená mediální hydra zase ovládá naše západní okolí. Pokud bychom uspěli, byli bychom izolovaní, protože „Západ“ chce přechod k levicově-zelené theokracii, kde místo občanů rozhodují „stejkholdeři“. (S hovězím stejkem to bohužel nemá nic společného..) Nepřeje si zachování liberálního státu. Měli bychom vlastní korunovou měnu a vlastní stát, kde by místo nevolených neziskovek a veřejnoprávních médií vládly pořád strany odpovědné voličům… Stálo by to za to? Stálo, bylo by to úžasné a skvělé. I kdyby to bylo jen dočasně. Občané západních zemí by nám záviděli, i když by to veřejně nemohli říct.

Rozsah Babišovy reklamy je ohromný

Právě teď to vypadá spíš na utopení České republiky pod reklamní záplavou Babišova marketingu. Ten marketing není nijak chytrý a už vůbec ne původní, je jen strašně rozsáhlý. Vítězí čistě množství, které dává Babišovi dosah, a ten právě schází občanské opozici.

Jen pro srovnání. Babiš má Mafru s dosahem 200 tis čtenářů, kontroluje spřátelené regionální Deníky z nakladatelství Vltava-Labe Press, spřátelené Parlamentní listy, na ruku mu od začátku roku šla veřejnoprávní ČT s dosahem 0,6 – 2 mil diváků, má vlastní pravidelný kanál Čau lidi na youtube, placenou reklamu na sociálních sítích vyráběnou Prchalem, bůhví kolik lidí na něj maká ve výzkumech a v komentářích. Propaguje se i v materiálech VZP, ze státních peněz si kupuje důchodce, státní zaměstnance, což opozice nemůže. Jako „ne-majitel“ Agrofertu má jisté hlasy zaměstnanců, a to není málo. Severozápad Čech je Babišův.

Během voleb zaplavil republiku papírovými letáky posílanými zadarmo do všech domácností. Jen já jsem tento týden dostal jeden Dopis pro občany, pak jsme ve schránce měli leták s Babišem jako ochráncem před Piráty, kterým se nechce makat. To jsou milióny rozeslaných pamfletů. Tři jednoduchá hesla se tak dostala ke všem občanům. Řeči o národních zájmech a boji za energii jsou přitom ukradené z programu ODS. Jeho slova z televizních diskuzí opakují doomrzení stovky (možná placených) šiřitelů spamů v emailech pro důchodce a na facebooku.

Izolovaná ODS

A co má proti tomu ODS? Noviny nemají žádné, televizi taky ne. Mají web ODS, facebooky politiků, twittery. Čtenost blogů a aktualit na jejich webech je tak 85 nebo 158 čtenářů, s videy na youtube tro není lepší. 20 nebo 50 shlédnutí není výjimkou. Na twitteru má Fiala 99,9 tis followerů, na facebooku se počet sledujcících pohybuje kol. 60 tis. Vsadili na billboardy, těch mají hodně. Zde náklady.  

V této kampani si ODS uvědomovala – aspoň z výstupů Vondry a Fialy to soudím – že lidi slyší na téma zdražování. Proto Fiala vytvořil asi koncem srpna výstižné heslo „Babišova drahota“. Namísto toho, aby v závěru kampaně duněla do všech stran „Babišova drahota“, se ale prosadil novinářský mikromanagement, který využil odhalení projektu Pandora Papers a znovu zaplavil média rutinními řečmi o tom, co vše Babiš nakradl. ODS už věděla, že na tohle Babišovi voliči neslyší, novináři z moci úřední rozhodli jinak. Zvítězila jejich pohodlnost, jejich mikormanagement, jejich rutina. Osudový omyl, který trefně pojmenoval šéfredaktor Reflexu Marek Stoniš v posledním čísle. Budiž to důkazem, že někteří novináři nejsou zaslepení. Babišovi voliči se víc zatvrdí, jemu to pomůže utvrdit image pronásledovaného bojovníka „za vaši věc“.

Za dezerci novin od demokratických stran přitom nemůže Babiš, k ní došlo už před ním. Základní chyba se stala v 90. letech, když se demokratické strany vzdaly vlastních novin. Jen KSČM má „sobě blízké“ Haló noviny a ČSSD měla „sobě blízké Právo. Mafra – tedy Mladá fronta Dnes a Lidovky – bývaly sice označovány za pravicové, ale představovaly spíš takový beztvarý novinářský nihilismus.

I letos kopaly velkoplošné noviny do ODS. Lidovky a IDnes.cz vydaly třeba zajímavou reportáž z kampaně Ti, co měli přijít, nepřišli…., autora Petra Kolář. Titulek má zřejmě vrátit Babišovým posměváčkům újmu způsobenou zesměšňováním jeho alibistických řečí „o tom, kdo měl přijít, a nepřišel“. Novinky.cz z impéria seznam a sociální demokracie zase vytvořily rozhovor s Petrem Fialou, kterému daly titulek „Sázím na jednu kartu PirStan“. Proč je ten Fiala tak zaslepený, že? Proč neuvažuje o koalici s ANO, nebo KSČM? Autorkou je Dominika Jeřábková.

Mezitím se změnilo politické hřiště, vstoupily sem politické neziskovky, jejichž jednoduché recepty na DOBRO se novinářům líbí víc, než řeči tradičních stran, které musejí brát ohled na voliče a na realitu. Politické neziskovky na voliče ohled neberou. Jsou to v podstatě nátlakové marketingové agentury, které pro klienta vybudují kampaň za prosazení cíle vůči státu. Voličů se neptají. To, co nabízejí novinám, jsou v podstatě hotové mediální produkty, upravené tak, aby v nich byly konkrétní příběhy, konkrétní lidé, zdánlivě napínavé a zásadní kauzy a hlavně ten „dramatický oblouk“ mezi požadovaným DOBREM a lhostejnou společností, státem, stranami, které tomu brání. Politické neziskovky zabraly v mainstreamových médiích místo volených politických stran. Navíc vystupují i jako mravní hodnotitelé stran.

Forum 24 jako mravní filtr

Ze seznamu výstupů Petra Fialy na jeho webu vyplývá, že jediné velkoplošné médium, které jim je k dispozici, jsou noviny Forum 24. Koupil jsem si předvolební číslo z 7. 10. 2021. co tam najedeme? Rozdělení rubrik dle bývalých Lidovek, což naznačuje, že jde jen o pokračování Mafry jinými prostředky. Politika hodnocená průběžně aktivisty z hlidacipes.org.

Místo zdražování a kritiky Evropské zelené dohody tady dominují články o Babišových podvodech a předčasně jásající nad tím, že Babiš končí. Na str. 8-9 je dokonce propagační rozhovor s německým klimaaktivistou Benjaminem Pohlem, který zde nekriticky opakuje jejich dogmata o tom, že Zelená dohoda bude fungovat, protože zbytek věta se přidá a taky zde najdeme vulgární osočování oponentů. Jen ten, kdo je hloupý anebo zkorumpovaný se prý nepřidá. Jaderné elektrárny jsou prý také minulostí, nejde se k nim prý „vrátit“ (my je ještě nezrušili!), jelikož nedokážou vyrovnávat výkyvy z „obnovitelných zdrojů“, jako to dokážou elektrárny na zemní plyn. Ani slovo o nebezpečí závislosti na Rusku. Má klimatický odvrat nějaké negativní stránky? Prý jen detaily, říká Pohl. Detaily… Pachatelem rozhovoru je Vojtěch Berger z hlidaciPes.org.

Tím nával DOBRA bohužel nekončí, protože na s. 15 máme ještě seznam osobností, kterým by Forum 24 rádo dalo státní vyznamenání. Je tu proromský aktivista Kumar Wishwanata, který inicioval kampaň proti České republice, jež vyústila v proces DH versus Česká republika z roku 2007, který zotročil naše školství… to tu uvedeno samozřejmě není. Je tu navržena zaslepená levicová aktivistka Jiřina Šiklová, jež propagovala Amnesty international i po antisemitském kongresu neziskovek k Durbanu roku 2001..

Forum 24 je jen pokračování Mafry, kde je dovoleno mluvit o morálce jen bývalým chartistům – zde Petru Pithartovi. Uvnitř ještě velký portrét Karla Schwarzenberga, jehož současné výroky bohužel jen zesilují představu o mimoňství demokratické opozice.

Ano, tohle je mravní filtr novinářsky pojatého DOBRA, skrz který se z názorů ODS nedostane na veřejnost nic, co by s ním bylo v rozporu. Na formulování komplexních názorů, třeba i etických, které jsou potřeba k prolomení takových schémat, tady není místo. Taková hodnocení jsou vyhrazena lidem z neziskovek a bývalým chartistům. (Ne Vondrovi, ten píše do Konzervativních novin.) Tak vlastně novináři dávají demokratické opozici vlastní názory, budují jim falešnou identitu a lidé si pak myslí, že politici uvažují stejně jako novináři. Skutečné názory demokratických politiků se k veřejnosti vůbec nedostanou.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivo Cerman | pátek 8.10.2021 15:47 | karma článku: 17,51 | přečteno: 549x