Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

JP

J45i83ř70í 15P65l16í24v68a

18. 12. 2013 12:01

Nejsem tak sečtělý, ale mám dojem, že hledání jakýchsi všeobecných lidských práv není nadějná cesta k demokratické a  spravedlivé společnosti - protože tu chybí abych tak řekl sociálně psychologické hledisko, které říká, že vše je vázáno na poměry v konkrétní skupině - především na to, co lidé považují za spravedlivé jednání. Stručně a zjednodušeně: každý je účásten v mnoha skupinách a v těchto skupinách platí  buď psaná  či nepsaná pravidla. Je pochopitelně možné zabývat se hledáním průniku - společných pravidel pro všechny skupiny, ale proč to dělat?

  Skupiny, ve kterých jsem účasten, jsou ty, ke kterým se nějak vztahuji - vztažné skupiny - a nemusí ani obsahovat žijící osoby - například tam může být Locke či Jefferson a tak podobně - to jen na okraj.

0 0
možnosti
JC

Máte v zásadě pravdu.

Jen podotýkám, že jak americká Deklarace, tak všechny Listiny lidských práv jsou dokumenty právní, nikoli filosofické. Proto podléhají deontické logice a zkoumány musí být v rámci dějin práva, nikoli dějin filosofie.

Mimochodem: první "listinu" lidských práv vydal král králů Kýros Veliký (nebyla to listina, ale tabulka, tedy v originálu tiskací váleček). A stojí za to si ji přečíst (motivy byly politické [chtěl být králem osvoboditelem, nikoli králem dobyvatelem] a náboženské [byl přesvědčen, že bohům se to bude líbit, ať už jich je kolik chce a ať se jmenují jak chtějí]).

Další různé listiny lidských práv bývaly výsledkem revolucí, ať už šlo o Magnu chartu libertatum či Prohlášení práv člověka a občana nebo naši Listinu základních práv a svobod č. 23/1991 Sb. z 9. ledna 1991. Všechno jsou to právní dokumenty vydané z politických důvodů. Deklarace lidských práv OSN nebyla výsledkem revoluce, ale vojenského vítězství, podobně jako ta první Kýrova.

Pouze ta divná eurosvazová Listina základních práv se tomu vymyká - ta byla vydána bez revoluce, bez války, bez veřejné poptávky... není divu, že ji pan emeritní president Klaus tak zuřivě odmítal. Mně také smrdí.

0 0
možnosti
IC

I52v47o 27C32e89r70m91a61n

18. 12. 2013 12:18

souhalsím s tím, že to patří do právní filozofie, na to se zapomíná. Na druhou stranu ta myšlenka zpočátku vznikla tak nějak mezi morálkou a právem.

Ten válec Kýra Velikého je takový mýtus, přišli s tím na konferenci OSN o lidských právech v Teheránu v roce 1968, od té doby se to drží, jako jeden z důkazů, že lidská práva nevymysleli pyšní Evropané. U nás ten mýtus o perském počátku a Kýrově válci zastává třeba postkomunistický politolog Oskar Krejčí.

0 0
možnosti
Foto

O94t60t25o 67Č17e56r54n52ý

18. 12. 2013 11:46

S lidskými právy je to tak trochu, bohužel, jako s okřídlenou a zneužívanou větou: "boj za mír".

0 0
možnosti
IC

I92v39o 78C37e22r26m95a18n

18. 12. 2013 10:12

Jelikož se mě ta polemika kolem nešťastného článku o Patočkovi osobně dotkla, budu se účastnit i diskuze pod tímto článkem. Rád bych poprosil příp. diskutující, aby komentovali či kritizovali slušně, ne jako M. Bednář .

0 0
možnosti
Foto

Netuším, lze-li vůbec dohledat  všechny prameny mezinárodní úmluvy o lidských právech. Skoro bych řekl, že takový dokument je kompilací vědomostí, zkušeností a přemítání.

0 0
možnosti
  • Počet článků 281
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2364x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni. 
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.