Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
AM

Zajímavé. Osobně, z pohledu nehistorika, mezi ty "velké" věci, které nás v moderní době zcela jednoznačně zařadily na Západ, považuji průmysl. Češi byli průmyslem okouzleni. Během chvilky se staly nejprůmyslovější částí mocnářství, a pokračovalo to i za Republiky. Ve zlatých časech jsme měli podnikatele světového formátu, třeba Baťu, který dokázal postavit vodní kanály pro zásobování svých fabrik, přitom byl sociálně citlivý. A důvod, proč po nás tak toužil Hitler, byl ten samý. Průmysl.

Pokud jde o umělecké ztvárnění našeho západního statusu, nejraději mám to od Lipského a Brdečky ve filmu Adéla ještě nevečeřela --- slovutný americký detektiv Nick Carter přijíždí do Prahy vyšetřovat zmizení dogy baronky Thule. Přijíždí s představou o rázovitém východním, okrojovaném lidu. Jenže přijíždí moderní vlakovouv soupravou na pražské hlavní nádraží, kde ho vítá komisař Ledvina v konfekčním, ale padnoucím obleku a švihácké buřině.............. :-)

0 0
možnosti
OD

Ale no tak. České okouzlení nevytáhlo Rockfellerovy peníze z vídeňské banky, aby rozjely Ostravu, Kolbenovi můza nevnukla myšlenku, že Praha nemá pořádnou strojírnu, Křižík elektrický proud nevymyslel, ale zavedl..to samé platí o Baťovi.

Všichni využili podmínek - přítomnosti surovin, tereziánsko - jozefinské reformy, která z negramotných nevolníků udělala gramotné dělníky, přítomnosti tří národů, protože průmyslová revoluce v Království Bohemie vznikla dílem Čechů, Boehmů (později "Nemci") a Židů a díky velikosti nejen Monarchie jako trhu, ale zejména velikosti ambice mocnáře, který z nich státními zakázkami udělal boháče.

To vše Češi dostali do kolébky jejich emancipace. Jen , co jí dosáhli, vše svým nacionalistickým triumfalismem zničili. To, co bylo vystavěno v mezinárodní říši na principu občanském (jednotlivec může vybudovat cokoliv založené na jeho talentu a píli a dát tím užitek i společnosti) To vše bylo pozvolna udáveno kolektivistickým myšlením národním a politickým ve století, ve kterém jsme se pokoušeli přenést naší národní ambici ve skutečnost.

Národ je opět jen skupina osob, která nejen mluví stejným jazykem, ale má i stejný názor a kdo ho nemá, je "proti lidem, národu" ve službách cizích mocností. Jak primitivní, jak neproduktivní, jak hloupé je toto myšlení, vidíme v realitě všude okolo.

Proto je smutnou skutečností, že dnes se naše největší talenty prosazují zejména "tam venku ve světě", kam utekli před touhle přízemností.

2 0
možnosti
Foto

Po zániku Le Débat by Kunderova esej Únos Západu nebyla "osiřelá", protože v té době vyšla také v The New Yor Review of Books pod názvem "The Tragedy of Central Europe". Domnívám se, že tento název v kontextu s francouzským vydánim je signifikantní a podle mne nejlépe vystihuje vyústění Kunderovy eseje. Zároveň však toto postrádám ve vašem blogu, jako kdyby se po všech popsaných peripetiích do blogu tato, pro Kunderu stěžejní myšlenka, vám již do rozsahu textu nevešla. Škoda.

1 0
možnosti
Foto

Katolické a protestanské země byli oddělení náboženství, ale nikoliv obchodem . Lidé volně přecházeli mezi zeměmi různého vyznání.

0 0
možnosti
VF

Sepsat dlouhou odbornou historickou povídačku může skutečně jen zapálený historik. A následně si jí začít číst, dočíst a ocenit může asi opět jen asi znalec, jehož koníčkem je zkoumání a hodnocení nekonečných válek a bitev o území, zdroje a moc pod prapory ideologických chimér.

Proto si k tomu dovoluji přičinit jenom malou laickou poznámku, že veřejnosti nejvíc známým omíláním výsledků třicetileté války je mimo jiné, cit.:" Latinský výraz Cuius regio, eius religio (někdy též cuius regio, illius religio a znamená: ‚koho země/panství, toho víra‘,). To je úsloví znamenající, že pán/panovník své země je oprávněn zvolit si náboženské vyznání pro své území. Jedná se o zkrácenou podobu právního principu ukotveného v augšpurském náboženském míru a vestfálském míru." konec cit. Vypadá to, že v současné Evropě se pod bruselskou vládou odehrává stejný princip a řežba o území, zdroje a moc nikdy nekončí.

3 0
možnosti
JK

J50a67n 48K71a59r34a55s51e79k

10. 4. 2023 11:19

... pod bruselskou vládou ...

Porad nam nekdo porouci. Habsburkove, Nemci, Rusove, Brussel ... kdyby vsichni tihle zli venkovni nepratele neexistovali, jak by se asi zilo v teto krasne male zemi s jejim genialnim obyvatelstvem?

Shrnuto: nejsou Vam ty vymluvy uz trochu trapne?

1 2
možnosti
  • Počet článků 277
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2390x
Jsem historik a dělám šlechtu a osvícenství. Nejnověji jsem napsal knihu 1.11.1781. Zrušení nevolnictví (2022). Moje pojetí dějin je vyjádřeno v knize "Habsburkové 1740-1918. Vznikání občanské společnosti." (2016), která ukazuje, že historie našich občanských svobod začíná dlouho před rokem 1918. Od osvícenské, ani liberální Evropy jsme nebyli izolováni.