- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Karma , pěkný článek, možná doporčme ČT aby přidali pictogram , historicky nepravda, nebo FAKE NEWS. :-)
Ani svobodní zednáři nebyli v této době žádnými ateisty, ani nepřáteli náboženství. Vždyť se považovali za nástupce zednických mistrů, kteří stavěli jeruzalémský chrám. Také pečovali o svou křesťanskou zbožnost.
Zdroj: https://ivocerman.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=742185
Zednářství roku 1738 papež Klement XII. prohlásil za kacířství. A křesťanská zbožnost u židovských zednářů mi připadá docela úsměvná
Jde o dvě roviny:historie a filmova fikce. To je celý.
Problém ovšem je, když si jedno hraje na druhé... a naopak...
naprosto souhlasím s Vaším rozhořčením a nechápu, že něco takového ČT dopustila.
Považuji to za zcela neprofesionální přístup. Umělecké dílo, které se tváří jako historické, by nemělo být v rozporu s historickými fakty v dnešní době známými..Krásné kostýmy, prostředí i výkony herců - ale seriálová ubohá schémata mě urážejí , reálný život té doby by byl zajímavější..
Ještě připojím jeden kiks - po smrti své sestry MT neporodila dceru, ale syna.
Ad k diskuzi o přesnosti. Byl jsem jako šachista pozván jednou k natáčení hry Otakara Batličky, abych jim nějak sepsal šachovou partii, kterou hrdinové hrají před diváky. Naštěstí jsem našel v šachové učebnici jednu, která vyhovovala požadavkům. Z té partie byly vyobrazeny tak tři pozice. Nikdo z těch natáčejících ani neuměl šachovou notaci, takže si vždy velmi pečlivě namalovali danou pozici na papír. Když jsem se zajímal, proč tak usilují o věrnost, tak mi bylo sděleno, že mají vítr z diváků, že by jim volali, kdyby tam našli nějaký zádrhel. Psal se počátek normalizace.
Proto já také nevěřím, že Žena za pultem a další normalizační seriály neodrážejí skutečnost, co se týče třeba nabídky produktů. Navíc moje tetička byla prodavačkou v lahůdkách, takže vím, co tam prodávala. Tehdejší diváci by uklovali Zelenku a Dietla, kdyby v těch seriálech našli něco, co by neodpovídalo jejich zkušenostem.
Nejde o historický dokument, a podle toho je to třeba brát. Historicky je to pochopitelně paskvil, jako třeba Sissi, Vávrova Trilogie, Statečné srdce, a z nedávné doby Habbermanův mlýn. Ale koukat na to celkem jde.
Ale Habbermanův mlýn je opravdu opravdu hodně mimo historické skutečnosti, ale herecké výkony
Víte, jsem asi jeden z mála, který má rád historické přesnosti, ale v tomto případě jsem strašně moc rád za nepřesnosti. Marie Terezie byla vynikající a silná žena, ale pořád žena. A tento seriál ji tak ukazuje. Jako historik víte, že kdyby to mělo být přesně podle historických skutečností, tak by se lidé unudili. Protože to nebyly plesy a pletky, ale převážně administrativa, diplomacie atd. atd. Co mi vadilo, že některé postavy jako Evžen Savojský byly vykreslené jako padouši.
To jste asi nedodíval druhý díl první série. Tam si teprve MT po řadě trochu naivních rozhodnutí postupně uvědomí chytrost a prozíravost Evžena Savojského.
Jinak plesů bylo dost i ve skutečnosti, MT měla ráda divadlo a (oproti filmu) i karban a kostky, jinak i v sérii je ukázáno, že jinak opravdu trávila dlouhé hodiny nad dokumenty.Spíš mi vadí snad až moc postav, řadu scén by nahradil jeden dobře napsaný dialog. Ale beru na vědomí, že se autoři snažili udělat celou sérii co nejefektnější, na mě možná až moc.
Pane Czermane, Vy jste historik. Historik žijící v roce 2020. Pokud byste žil i v roce 2200,nestačil byste se divit, jak se historie "zpřesnila".
Omyl, historie se nezpřesňuje. Existuje pouze jiný pohled na historii a historické události. Příkladem budiž Římské impérium. Pro většinu lidí symbol obdivu a vyspělosti. Jenže na druhou stranu se Římané chovali krutě a mnohdy by si mohli podat ruku s katy nacismu a komunismu.
Budoucnost, stejně jako přítomnost si bude z hlubin vybírat to podstatné. A po pravdě, kdo si dnes při vzpomínce na slávu Říma vzpomene na genocidu Galů, vyvraždění Jeruzaléma a vyhnání Židů ze své domoviny? A to je jen drobek z toho.
Až teď se sám sobě divím, proč se mi seriál líbil. Nebo je to tak, že scénáristka Zlatníková fušovala do do historické vědy a historik Cerman zase fušuje do umění, jak napsat scénář historického dramatu.
Víte, kdyby postavu nazval třeba Anna Rezie, tak ať si to napíše jak chce. Pokud jde o historická fakta, tak s těmi nehnete.