Návod na použití introvertů na pracovišti

Máte ve svém týmu introverta? Blahopřeji! Introverti mají řadu silných stránek, které určitě oceníte. Umějí například rozlišit podstatné od méně důležitého, jsou pracovití a důslední, svědomití, umějí naslouchat, jsou schopni vnášet do situací klid a strukturu, jsou kreativní. Často ale nejsou vidět a v kolektivu se na rozdíl od  extrovertů většinou moc neprojevují, což může vyvolávat dojem, že jsou méně přínosní než ti, kteří se umějí prodat. Byla by ale škoda přijít o jejich dary a nevyužít je ve prospěch celého týmu či firmy.Jak s nimi tedy zacházet?   

1. Zajistěte introvertovi dostatečné soukromí.
Introverti obecně hůře snášejí vyšší hladinu hluku a neustálý kontakt s druhými je vyčerpává. Sedět ve středu velké open space kanceláře pro ně může být opravdovým peklem. Pokud ale mají klidné pracovní místo, kde se mohou nerušeně soustředit a vyjít mezi lidi, jen když to potřebují, dokáží odvést neskutečné množství práce. Je-li to tedy možné, nabídněte introvertům menší uzavřenou kancelář. V případě, že nic jiného než open space nemáte k dispozici, posaďte je co nejdále od komunikačních cest, tak, aby byli okolím co nejméně rušeni. Velmi to podpoří produktivitu jejich práce a určitě Vám za klidné pracoviště budou vděční. Samota a klid navíc podporují kreativitu. Většina velkých vynálezů vznikla o samotě. Přidělením pracovního místa v soukromí tak možná podpoříte nového Newtona, Einsteina či Wozniaka.
2. Dávejte introvertům dostatek času na rozmyšlenou.
Extroverti nejdříve mluví a pak myslí. Introverti to mají naopak. Mají-li se k něčemu kompetentně vyjádřit, potřebují si to promyslet. Většinou tedy nedokáží hned reagovat na nečekané dotazy nebo okamžitě vyřešit nějaký problém. Dejte jim čas. Pošlete jim materiály k poradě alespoň den předem, ať mají možnost se připravit. Budete možná překvapeni, s jak originálním a efektivním řešením přijdou.
3. Nechte introverty komunikovat písemně.
Introverti preferují písemnou komunikaci. Souvisí to mimo jiné s bodem 2 – v písemné komunikaci je většinou čas si text lépe promyslet. V přímé komunikaci to dost dobře nejde, což platí samozřejmě i pro telefonování, které introverti opravdu nemusí... Druhým důvodem je také již zmíněný energetický výdej při osobním kontaktu s jinými lidmi. Introverti prostě nepotřebují tolik vzruchu a tolik kontaktů jako extroverti, není jim to příjemné. A proto, zejména v rušném pracovním prostředí, volí energeticky nejúspornější způsob komunikace – písemné vyjádření. V práci s textem jsou dokonce velmi dobří. Dokáží vybrat podstatné, nezatěžují čtenáře zbytečnými informacemi. Také nikdy nezapomenou na to nejdůležitější, co má být napsáno. Pokud introverta požádáte, aby napsal pozvánku na nějakou akci, můžete se spolehnout, že v pozvánce uvede účel schůzky, čas i místo jejího konání a že pozvánku dostanou skutečně všichni, kdo ji mají dostat.
4. Přidělujte introvertům samostatnou práci.
Introverti milují samostatnou práci. Nejraději udělají vše od A až do Z sami. Dávejte jim tedy samostatné úkoly. Potřebujete-li něco naplánovat, zvážit rizika nového projektu, analyzovat složitý problém či vymyslet novou strukturu, přidělte tuto práci introvertům. Můžete si být jisti, že vše pečlivě promyslí a nebudou Vás obtěžovat spoustou otázek. Přijdou za Vámi, až budou mít hotové to nejlepší řešení.
5. Ptejte se introvertů.
Možná to vypadá jako práce navíc, ale určitě se Vám vyplatí. Zapojujte introverty do diskusí, ptejte se na jejich názor. Často se mezi hlučnějšími extroverty ani nedostanou ke slovu. Můžete tak přijít o jejich nápady, které bývají smysluplné, kvalitní, originální a pečlivě promyšlené. Introverti například nepřehlédnou různá rizika. Umí vyhmátnout to podstatné a drží se vždy tématu.
 
6. Zaměřte pozornost introvertů na jejich úspěchy.
Vězte, že introverti jsou k sobě velmi kritičtí a často si své silné stránky ani neuvědomují. To, v čem vynikají, berou jako samozřejmost a nechlubí se tím. Pokud je občas pochválíte za to, co se jim podařilo, a pokud budete zdůrazňovat to, v čem jsou dobří, pomůžete jim rozkvést a zároveň obohatíte o jejich dary celý tým.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Ivana Balková | pondělí 26.5.2014 17:35 | karma článku: 27,75 | přečteno: 2512x