- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Text je zajímavý, ale myslím že hlavně pro toho, kdo má trochu přehled. pro ostatní může působit trochu zmatečně. Například tento díl - popisuje, kdy byl Hus zatčen a jakou měl celu, ale nevysvětluje, proč. Nebo odkaz na "komisi pro víru" kostnického koncilu - proč zrovna tato, čili chybí vysvětlení, z čeho byl Hus vlastně v Kostnici obžalován. A potom ta spousta omáčky jako "Hus v prostředí prelátů", co už je ubohost na úrovni Vávrových agitek.
Já mám pocit, že jsme všichni chodili do školy a v podstatě podrobnosti lidé znají.
diky za krasne cteni a za pripomenuti, jaka velka osobnost Mistr Jan Hus byl.
jsem si právě dnes na Mistra Jana taky vzpomněl. Když jsem se kdysi oprostil od těch věcí, které mi vtloukali do hlavy a začal se zajímat o skutečné poznání historie, dostal jsem i k tomu chlápkovi, který byl (velmi) obézní a dnes by nám připadal snad až legrační, ale hlavně k - frajerovi. Zeptal jsem se sám sebe - dokázal bych umřít pro pravdu? Ne, a 99 procent lidí ne. Jsou takoví, kteří ho líčí jako fanatika, ale to popírá jeden z jeho dopisů, kde píše, že se bojí, že má strach. Že ví, co ho čeká a bojí se bolesti a má strach. Žádný fanatik. Frajer, který věřil svému přesvědčení (mimochodem správnému, jen předběhl dobu). S husitským hnutím nemá nic společného, jiná kapitola, ale překonat všechny strasti, kterým byl vystaven ve vězení v Kostnici, překonat mučení a překonat strach - alespoň pro mě je to obrovská inspirace.
No, přečtěte si přesně záznamy ze slyšení z koncilů. On dost velkej Husův problém byl v tom, že Václavovejma reformama šla úroveň KU hrozně dolu (v podstatě všechny zahraniční kapacity odešly). Což se dosti stalo Husovi osudným: on byl opravdu kapacita, co se týče úrovně KU. Problém byl, že nikoli, co se týče tehdejší světové špičky, co se sešla na koncilu.
Jeho přesvědčení, co se týče některých morálních aspektů, bylo správné. Ale on bohužel nezůstal pouze na poli morálním, ale dosti jeho tezí bylo z oblasti systematické teologie. A tady rozhodně pravdu neměl, koncil mu (na to, jak to bylo v podstatě vedlejší nedůležité téma) vcelku dal prostor, aby svoje učení obhájil (byť ne tolik, kolik Hus chtěl). To se mu ale nepovedlo ne proto, že by koncil nechtěl uznat pravdu, ale proto, že Husovo učení bylo opravdu odlišné od učení katolické církve.
Do půlnoci jsem nevydržel a tak si tento díl čtu až teď ráno a už se těším na další.