Doháníte vaše zaměstnance k vyhoření? Přicházíte zbytečně o spoustu peněz!
Poděkování či pochvala nehrozí, občas se zaměstnancům tedy dostane alespoň v té finanční podobě. Naštěstí přibývá i rozumných zaměstnavatelů, kteří se zajímají nejen o výkony a výsledky, ale i o lidi samotné. Vědí, že najít kompetentní náhradu za vyhořelé zaměstnance, zaškolit je a dát jim potřebný čas na zaučení, je velmi drahé. A také si uvědomují, že investice do preventivních opatření se firmě vrátí nejen v dobré pracovní atmosféře, ale i vysoké produktivitě práce vašich zaměstnanců, efektivitě i kreativitě při řešení problémů a neposledně i v loajalitě.
Co může firma v prevenci syndromu vyhoření pro své lidi udělat?
Určitě by měla podávat pravidelný feedback, nejlépe několikrát ročně, aby zaměstnanci netápali a neodhadovali, zda pracují dle očekávání nadřízeného, či je u nich v určitých oblastech potenciál ke zlepšení. Pozor, aby zpětná vazba nebyla jen nutnou roční formalitou bez konkrétních výstupů či jasných plánů na další období, ale a zároveň řádnou kontrolou zrealizovaných cílů.
Také pochvala a poděkování by měly být běžnou součástí firemní kultury. Nejen finanční ocenění, ale i pouhé slovní vyjádření zaměstnance vnitřně motivuje a zvyšuje jejich loajalitu, jakož i pocit spokojenosti a štěstí v práci. Pochvalou a oceněním zaměstnavatel naplní jednu ze základních sociální potřeb člověka – potřebu uznání a tím také zvyšuje jeho pocit důležitosti. Rovnováha mezi požadavky, kompetencemi a odpovídajícími pravomocemi je důležitá.
Co se hodně ve firmách podceňuje, je podávání férových a transparentních informací, aby zaměstnanci věděli, jak se firmě daří a jaké má vyhlídky do budoucna, jaké změny přijdou. Naplňuje se tak další sociální potřeba, a to pocit jistoty a bezpečí, potřeba mozku vědět, jaký je aktuální stav a co se bude dít dále.
Pro zaměstnance je také důležitý pocit partnerství a rovnocennosti, neboť každá pozice ve firmě je pro její chod stejně důležitá. Zdvořilé pozdravení na chodbě, ideálně i s oslovením jménem každého potěší. Umožněte svým pracovníkům spoluúčast na rozhodování, tvorbě pravidel a směrnic, tím dosáhnete větší ochoty pravidla dodržovat a požadovat totéž i po ostatních.
Pokud se chcete vyhnout monotónnosti a snížit chybovost, zorganizujte pravidelnou rotaci. Tím se také lidé naučí další kroky z výrobního procesu a budou se moci vzájemně lépe zastoupit a pochopit problematiku druhého. Můžete také lidem ukázat smysl a přínos jejich práce, aby si lépe dovedli představit, komu svou prací pomohou a ulehčí život (předvést lidem z výroby použití finálního výrobku).
Umožněte svým zaměstnancům využít flexibilní pracovní dobu, home office, sick days. Zkušební období bylo dost dlouhé a mnohde se osvědčilo. Stejně tak důležité je nastavení rozumné míry přesčasů u klíčových osob, nepožadujte po svých zaměstnancích, aby byli neustále k zastižení, v jejich osobním volnu jim umožněte, vypnout a načerpat novou fyzickou i mentální energii pro další výkony.
Zaměstnanci také ocení podporu jejich dalšího vzdělávání a rozvoje, jako jsou kurzy, školení, zajímavé volnočasové benefity jako fitness, plavání, masáže atd. Mají pocit, že s nimi firma do budoucna počítá, že do nich investuje.
V mnoha firmách fungují neformální setkání, která podporují týmovou spolupráci formou sportovních aktivit, výletů se zapojením rodinných příslušníků, (bowling, čajovna, restaurace).
Lidé díky tomu lépe komunikují, řeší konfliktní situace i lépe zvládají i krizové situace.
Jako účinná zpětná vazba s motivačním prvkem se osvědčilo pravidelné provádění anonymních dotazníků spokojenosti. Z nich se dají čerpat dobré nápady či opatření, které by mnohdy zapadly. O jejich výběru a realizaci může rozhodovat komise složená přímo ze zaměstnanců z různých úseků a pozic.
Nechte také své lidi nahlédnout pod pokličku jiných oddělení, mohou například strávit jeden den prací na jiném úseku či oddělení, lidé z kanceláří si vyzkouší na 6 – 8 hodin směnu v provozu. Lépe se poznají a také pochopí, s čím se ostatní denně musí potýkat. Jejich zkušenosti můžete zveřejnit formou článků či fotografií ve firemním časopise.
Dopřejte svým zaměstnancům dovolenou o délce až 14 dní bez přerušení a nutnosti během ní řešit pracovní záležitosti. 14 dni v kuse je minimální doba, za kterou je možné se vypnout a načerpat sílu. Ideální délka dovolené pro tělo i duši jsou 3 týdny nepřerušené dovolené.
A co je opravdu důležité, vnímejte své zaměstnance jako lidi s osobními problémy, nejen jako čísla v docházkovém systému či „lidské zdroje“.
V příštím článku si povíme, jak se může projevovat váš zaměstnanec, který je blízko syndromu vyhoření.
Irena Houdková
Haha. Já a vyhořelá? Hloupost!

Jedním z největších mýtů o vyhoření je přesvědčení, že pokud milujeme svou práci, jsme v bezpečí. Opak je pravdou.
Irena Houdková
Aby mě stres nesrazil na kolena!

Jak se psychicky udržuju fit? Jednoduše – pravidelně a dobrovolně si stres dávkuju. Ano, slyšíte správně. Vystavuju se stresu záměrně, abych se ho naučila zvládat lépe.
Irena Houdková
Každý čtvrtý člověk vyhoří. Kolik, je vás v kanceláři?

Dle odborníků Psychiatrické kliniky 1. Lékařské fakulty Univerzity Karlovy, kteří syndrom vyhoření v ČR mapují do r. 2014, se vyhoření týká kolem 20 - 27% populace. Vyhořením si tedy projde nebo jím je ohrožen každý čtvrtý Čech.
Irena Houdková
Mají vaši blízcí depku? Hrozí jim vyhoření? Kdy zpozornět?

Žijeme v době, kdy se na nás valí hromady úkolů, zažíváme každodenní stres. Každý zažil situaci, kdy toho na něj bylo prostě moc. Možná jste si všimli, že někteří vaši blízcí nebo kolegové takovým obdobím prochází. Jak pomoci?
Irena Houdková
Zbavte se negativních myšlenek! Mozek je mistr v psaní hororových scénářů!

Přepadají Vás černé myšlenky? Jste smutní, nerudní, vystresovaní, ubrečení? Máte pocit, že se Vám v životě nic nedaří? Vaše myšlenky se dokola točí kolem toho, co vše by se mohlo stát, sužuje Vás úzkost a obavy?
Další články autora |
Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou
O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...
Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni
Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...
VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot
Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...
Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije
Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....
Marketér prodělal miliony a splácí je miliardáři Janečkovi. Nebylo to krypto, tvrdí
Sedm let bude muset splácet marketingový expert Jakub Horák svůj dluh vůči miliardářovi Karlu...
Izraelský nálet zabil nejméně 36 Palestinců ve stanovém táboře v pásmu Gazy
Izraelský nálet zabil nejméně 36 Palestinců ve stanovém táboře pro vysídlené rodiny v Chán Júnisu...
Schillerová řekla, kdy ANO zahájí kampaň. Potetujte si celé tělo, zaútočil Skopeček
Bývalá ministryně financí za ANO Alena Schillerová v pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima...
Manévry na motokrosu u Olešné. Jezdce po nárazu do stromu zachraňoval vrtulník
Složitou práci měli záchranáři přivolaní v sobotu odpoledne k nehodě motokrosového jezdce u vodní...
Berlín vyloučil ebolu u muže z Bulovky, hygienici zrušili 26 lidem karanténu
Nákaza virem ebola ani jinými původci krvácivých horeček se u pacienta na Bulovce nepotvrdila,...
- Počet článků 229
- Celková karma 8,01
- Průměrná čtenost 536x
Ráda přivádím čtenáře k zamyšlení, provokuji, zpochybňuji zažité ,,pravdy“ a stereotypy v myšlení a jednání, které jsou mnohdy brzdou na cestě k úspěchu, změnám, vnitřnímu klidu, kvalitnímu spánku i spokojenosti.
Jsem opora mých klientů v náročných životních i profesních situacích, jakou je např. syndrom vyhoření. https://houdkova-profikouc.cz/