- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Řemeslník nebude řemeslo třeba kvůli zdraví dělat celý život. A bez maturity nemá šanci najít práci.
Nepopírám nutnost vzdělání - je potřebné. JIstěže řezník nemůže dělat lékaře a natěrač v lékárně vydávat podobné piksle, nebo pixle ? Pro úředníka pak vstupenka do státního úřadu. Každopádně největší maturitou je pak život samotný. U učebních oborů, pak maturita asi jako statistika pro vzdělanost populace. Ze života konstatuji - Nevím, jak je posilován prvek samostatné odvahy - postavit se na vlastní nohu, OSVČ ? Zcela pak absentují prvky mini psychologie - práce se zákazníkem - podobně jak vést kolektiv. Podobně minima vedení účetnictví a právních základů. Nezapomenu, jak jsem se kdysi postavil do čela asi 60 žen v textilce. Jedna přišla a oznámila, že odchází s dítětem k lékaři. Já byl doslova v šoku, zda vlbec může výrobu opustit ? Dala mi k podpisu nějaký papír - já čuměl jako puk, co mám vlastně vyplnit ? Zase jsem uměl skvěle popsat činnost negativního regulátoru tkalcovského stavu - zejména tu rohatku se západkou. To, že od toho je zde seřizovač, výuka neřešila. Dnes, by tedy měl i dokonce maturitu a ovládal i rozbor větný ! Ta propast teorie - praxe ...
Dovolte mně Vás citovat. Ó paní , jak mně mluvíte z duše. Pochopitelně karma . Jenom jako bonus : Už jsem to jednou popsal , ale je to pěkné :
Na jedné nejmenované "rodinné" škole na Olomoucku odpověděla jedna bodrá hanácká dívka zoufalému přísedícímu u maturity z MATEMATIKY na záchrannou otázku : Popište prosím kužel takto , neortodoxně :
Mnóóó , to je takovéééé , dole to má kolečko a nahoře takovóóo ́špičku....
Doufám , že děva nepokračovala na MFF.....
Ozajstná pakáreň," říkali Slováci na vojně, když jim něco lezlo na nervy. Prošel jsem v 70.letech tehdejším gymnáziem - nahustili do mě dost informací - naučili mě rusky, německy, trochu anglicky a asi 7 dalších předmětů. vybral jsem si špatně vysokou a šel jsem do praxe - v účtárně v plynárně - pracoval jsem asi půl hodiny denně, jaký účet mám ke které faktuře napsat mi bylo řečeno vedoucí účtárny. Na to jsem chodil do škol 9+4= 13 let. - Šel jsem radši na dva roky do vj.základní služby. Najednou jsem potkával kluky, kterým bylo -18-20 a už žili naplno normální život: byli zedníci, řidiči apodobně, už byli ženatí, některý stihli jedno dítě, někdo dokonce 2! A tak by to mělo být: všiml jsem si, že někteří mladí chlapi jsou za volantem náklaďáku jako doma, s krumpáčem v ruce šťastni, mě bavilo číst a psát - a tak mi nezbylo než si najít zbytečné, depresivní zaměstnání - stal jsem se nejprve knihovníkem a později novinářem. Všechno, co jsem uměl, mě naučili na ZDŠ a na gymplu. Maturitu jsem našprtal, věděl jsem, že je to na nic, jen formální záležitost. Profesoři se na to dívali taky tak - věděli, že jsme se 4 roky učili a že maturita je pitomost, ale zažitá.
"Nepředpokládám, že student bude sám a dobrovolně pátrat po možných povolených variantách.."
A to je právě špatně. Testy nemají být o dojmologii a nějakých předpokladech, proč student odpověděl, jak odpověděl. Můžeme ke každé odpovědi žádat písemné zdůvodnění, ale nemůžeme předpokládat a tvářit se, že je to rovné a spravedlivé.
Abych řekl pravdu, vůbec jsem nepochopil, co vlastně chcete říci...