Stop pro Daniela Landu v Divadle Kalich?

Řada evangelíků by ráda vystavila zákaz vjezdu do divadla Kalich pro tvorbu Daniela Landy. Divadlo funguje v budově, která patří Českobratrské církvi evangelické, a tam projevy antisemitismu a šovinismu nepatří.

tý jo!

Někteří evangeličtí faráři se - s podporou řady věřících - obracejí na svůj nejvyšší církevní orgán - tzv. Synod, aby jednal s nájemcem Divadla Kalich o (ne)vhodnosti uvádění Landovy tvorby na prknech Divadla Kalich. Tahle prkna totiž jsou sice v nájmu, ale koneckonců stále ještě leží na půdě ČCE, vlastníka Kalicha a naší největší protestantské církve, a pokud nesou militantní, rasistický či antisemitský obsah, nemělo by to jejím představitelům ani řadovým členům být jedno.

Tak se zeptejme - je to opravdu s Landou tak zlé?

Chvilku jsem dumal nad tím, jak bych odpověděl sám. Vybavily se mi nejprve začátky v první polovině devadesátých let, Orlík a jeho nejznámější kousky... Nejsem žádný multikulti, přesto jsem si jist, že tady by snad nikdo nebyl schopen rasismus a xenofobii kapele a jejím představitelům upřít. Ostatně po letech se tím sami nějak extra netajili, spíš se tvářili jako hoši, co už jsou dospělí a polepšení a hříšky mládí už by rádi nechali stranou.

Tu dospělost ovšem minimálně Daniel Landa předstírá marně. Dospělí lidé si nehrají na Vonty, nepobíhají s plackou na klopě a v legračních hábitech nepořádají obskurní obřady jakéhosi klukovského klubu "Ordo Lumen Templi". Za mimořádně bizarní považuji to, že se s plackou po Parlamentu producíroval i zastydlý pubescent Vidím, toho času poslanec ODS - takový úkaz bychom asi v kulturnějších krajinách marně hledali. Pobavila mě taky tenkrát oduševnělá idea Daniela Landy uspořádat sbírku a "postavit katedrálu" - nikde totiž neřekl, kde vezme biskupa, protože bez něj by měl katedrálu asi těžko (katheda = biskupský stolec). Co jsem tak zaznamenal, Řád dopadl jako všechny podobné klukovské kluby - hoši se rozhádali a rozešli. Co k tomu in memoriam říci? Pominout můžeme, že z hlediska latinské gramatiky je OLT nesmysl, ale mělo by nás zarazit, že celý ten spolek a jeho symbolika vykazují řadu shod s jistým náckovským uskupením (Lumen Club "novotemplářského řádu" Ordo Novi Templi).

Landa se z jakéhokoli nařčení vymlouval, řadu shod označoval za náhodu: symboly, slovní obraty, texty - to vše vykládal "jinak". Jenomže shodu můžete náhodou vysvětlit jednou či dvakrát. U Landy je toho v celé tvorbě prostě tolik, že už mu to nebaštím. Když mu tudíž na límečku na proslulé "známce" Československo 2008 tour čtete jakési runy, nevystačíte si Pánem prstenů jako oblíbenou četbou, ale zajímá vás smysl. A kuk! - je to odkaz na Merkur. A teď jak tomu rozumět. Je to skrytá reklama na stejnojmenný prací prášek? Nostalgická vzpomínka z dětských let na oblíbenou stavebnici? Nebo odkaz na Merkur, nácky oblíbenou planetu,

která má tu smůlu, že Slunce oběhne za 88 dní (symboliku tohoto čísla snad už není potřeba vysvětlovat)? Asi to není těžké rozhodování.

Landovi se zkrátka nějaké polepšení věřit nedá. Ostatně doba tomu nazrála a on sám už asi nemá potřebu tvářit se jako nějaký polepšenec - jeho listopadová tour "Vozová hradba" už svým názvem vrací zpět k Orlíku, z jehož repertoáru si pár kousků Landa také opět vystřihl. Třeba v Brně 9.11., ve výroční den Křišťálové noci.

Texty a projevy v rámci Landovy tvorby, kde je "jenom" hlasitá touha po militantním řádu a vládě pevné ruky, se mísí s díly, která už mají konkrétnější zabarvení. Tak třeba "Krysař", který byl z různých stran a dosti přesvědčivě označen jako antisemitský. Krysař se hrál nejprve v Divadle Ta Fantastika, dostal sodovku od kritiků jako nacpaný průhledným antisemitismem a touhou po násilí. Shodli se na tom kritici, kteří přitom mají do nějaké levicové multikulti dost daleko. Chudák Viktor Dyk. Pokud po "Krysařovi" toužíte i dnes, můžete si na něj vyrazit - do Divadla Kalich.

Ano, s Landou je to zlé - tak bych nakonec odpověděl na otázku z úvodu. Žil jsem v přesvědčení, že Landovy kousky nemohou být nebezpečné, protože musí být každému jasné, že je to jenom taková kašpařina - nikdo soudný neběhá ve čtyřiceti v bílém županu a nehraje si na rytíře. Ale zjevně je to horší, než jsem si maloval. Podobné hračičky lidi žerou, a to nevěstí nic dobrého - život není hra a jednoduchoučká řešení, očekávaná ve hře, v životě neplatí. V životě naopak vedou ke katastrofě. A stejně každou chvilku čtu, jak je Landa se svým divadýlkem působivý - je to "vlastenec", "nebojí se říct pravdu" a podobně.

Během turné pronesl řadu proslovů. Jejich studium pro převelikou hlubokost myšlenek vřele doporučuji, "respektivě" - dle výslovnosti bardovy - v první řadě závěrečný zlatý hřeb z pražského vystoupení. V jednom z projevů najdeme i tvrzení, že "historie není tramvaj bez volantu". Nechtěl tím říct (ač to tak na první pohled vypadá), že je historie tramvaj s volantem; chtěl tím říci, že "jsou doby, kdy se nám historie tak nějak přihodí, zatímco jindy se najdou lidé, kteří ji píší a tvoří."

S tím bych mimořádně souhlasil. Jenom nesouhlasím s tím, aby tu historii psali a tvořili lidi jako Landa. Jejich řešení už tu byla a buďme rádi, že jsme je přežili. Mám rád svou vlast, jsem hrdý, že jsem Čech, jenomže narozdíl od Landy v tom nevidím velkohubé žvanění, hraní na vojáky a hledání nepřátel. Vlastenectví nenosí na límečku odkaz na Hitlera. Věřím v Boha, ale jsem nerad, když se s ním ohání puberťák a dělá si z něj další hračku (Landovo jurodivé náboženské blouznění by vydalo na celou kapitolu) a kyj na ostatní.

Iniciativu farářů z Českobratrské církve evangelické, kteří se ohradili proti mravní ambivalenci a chtějí, aby naší největší protestantské církvi nebylo jedno, kdo se producíruje na její půdě, proto podporuji jako evangelík i občan této země a jsem zvědav, jak jednání dopadnou. Ano, jsou zde různé obchodní vztahy, nájemní smlouvy, příjmy z toho - ale jsou zde i věci důležitější a právě o ty jde.

Autor: Robert J. Hřebíček | úterý 29.11.2011 9:00 | karma článku: 29,32 | přečteno: 12639x