"Sejdou se policajt, neonacista a farář" - ale bohužel to není vtip

...nýbrž hodně drsná realita. Kam to spěje, když policajti uvolňují cestu pochodujícím ultrapravičákům tím, že mlátí faráře a dělobuchy rozhánějí bohoslužby? Proč je kolem zásahu v Krupce takové ticho?

Díky těm s rozvahou a odvahou.foto ČT24

Pochody neonacistů, fašistů a dalších podobných zjevení nelze brát na lehkou váhu. Je to vždycky svým způsobem vyhlášení vlivu, síly, schopnosti se zorganizovat. Ale hlavně manifestace toho, že si z nás ti, kteří nám chtějí občanská práva upřít (což je přesně obsah náplně činnosti uskupení jako DSSS a podobně) dělají nepokrytě srandu: "Podívejte, jak je ten váš systém směšný, když ani nejste schopni nás zastavit. A to právě proto, že dodržujete pravidla, kterých my teď využíváme, abychom vám mohli zatnout tipec."

A tak se stalo, že policie na naše poměry velmi drsně zasáhla proti shromáždění lidí, kteří pořádali ekumenickou bohoslužbu - a stáli v cestě pochodujícím "příslušníkům krajní pravice" (nikdy jsem tenhle pojem nechápal, neonacisté totiž podle tradičních politologických ukazatelů stojí ve skutečnosti zcela vlevo; ale budiž).

 

Bohoslužby jako údajná provokace?

Náboženské shromáždění se ze zákona ohlašovat nemusí, nebylo tam tedy nijak "nadbytečné" nebo nepřípustné. V jedné z mála reakcí tisku, ke které jsem se od té doby dobral, byla celá akce postavena jenom "jako" - šlo prý o shromáždění Romů a anarchistů, kteří jenom využili výhod "náboženského shromáždění", aby si pod jeho zástěnou mohli zařídit legální srážku s ohlášeným pochodem ultrapravicových radikálů.

Je to lež. Přítomna byla řada lidí, kteří napatří do žádné ze jmenovaných a přirozeně "angažovaných" skupin, akce se přišli účastnit zkrátka mimo jiné i věřící lidé několika konfesí: Dát najevo, že nechtějí hledat cestu v násilí a že i současné problémy vidí a chtějí řešit pod zorným úhlem Základu, na který se ve víře postavili.

Jistěže tím nechci tvrdit, že šlo výhradně o nějaké zbožné procesí. Ti anarchisté tam byli také (a proč by ne), stejně tak jako Romové - kterých se to samozřejmě nemálo týkalo.

Shromáždění bylo ohlášeno jako bohoslužebné a jako bohoslužba také celou dobu probíhalo. Vedli je kněz Řeckokatolické církve Ludvík Štastný a farář Českobratrské církve evangelické Pavel Šindler, kterého znám dobře z doby společných studií nikoli jako anarchistu nebo provokatéra, ale jako klidného, neobyčejně přímého a rovného člověka, což opět potvrdil; jeho kázání z Krupky si můžete přečíst zde).

(Že nešlo o žádnou vzdoroakci, která by se chtěla jenom převléknout za bohoslužby, o tom svědčí i poměrně jasné reakce představitelů Českobratrské církve evangelické, naší největší protestantské církve, na jejíchž stránkách lze celkově k celé akci najít mnoho informací a můžete si tam přečíst i prohlášení synodního seniora Joela Rumla.)

Ačkoli by policii nedělalo žádný problém náckovský pochod o kousek odklonit a shromáždění obejít - technicky to bylo snadné - přesto bohoslužby rozehnala pomocí těžkooděnců, dělobuchů, které zranily několik lidí, a tradičních obušků - váhu obušku pocítil i už šedovousý řeckokatolický duchovní, kterého policajti povalili na zem.

Zásah jako nesmyslný označil i jeden z tvůrců shromažďovacího zákona.

 

Konfliktní antikonfliktní tým

V akci byl i policejní "antikonfliktní tým" - ten svoji práci vykonával tak, že několik jeho příslušníků aktivně rušilo probíhající bohoslužby - hlasitě mluvili nejen na přítomné, ale i na duchovní a i při jejich modlitbách. To je provokace, která člověka připraví o nervy. Bohoslužby začaly později, protože je policisté zdržovali: Během jednoho kilometru cesty třikrát (!!!) prohledávali jednoho z duchovních, oblečeného už do bohoslužebného roucha. Opravdu je tohle úkolem "antikonfliktního" týmu?

Že celé shromáždění zůstalo pokojné, to je úctyhodná věc.

 

Na čí stranu?

Celé téhle události se až na výjimky dostalo jen málo pozornosti oficiálních médií. Naštěstí v době dnešních technologií si můžete na Youtube během vteřiny vyhledat řadu záběrů z místa děje a přesvědčit se na vlastní oči; facebook a různé weby jsou plny osobních svědectví a informací.

Děsí mě ale nezájem veřejnosti, a nejvíc se na něm hrozím toho, že je snadno vysvětlitelný: Na hubu dostal farář a účastníci bohoslužeb, to je v pořádku, protože flanďáky a pámbíčkáře tu přeci nemáme rádi, a celá ta rozehnaná akce měla podpořit pokojný způsob řešení našeho soužití s tolik nenáviděnými "Cikány": Takže je vlastně dobře, že si neonacisté mohli zapochodovat a jejich "vůdce" pronést další ze svých projevů.

Uvažujete takhle taky? Myslíte, že je to vhodná cesta pro budoucnost? A že z neonacismu, který si může po sobotě připsat další vroubek na pažbu, neplyne žádné nebezpečí ani pro vás? 

Autor: Robert J. Hřebíček | úterý 12.4.2011 9:00 | karma článku: 43,19 | přečteno: 16980x