Orlové morálky a upálené běhny

V souvislosti s Pussy Riot se tu už napsalo ledasco. Dva kusy ovšem ční nade vše. V jednom zapálený komunista horlí proti náboženské nesnášenlivosti a v druhém se na veřejnosti prostě nesouloží. No neberte to!

"Pokleslé činy našich mládežníků" zašly moc daleko (tolik pan Kroupa), takže snad abychom je upálili (dodává pan Petřík).

O holkách z Pussy Riot, které půjdou kvůli výtržnosti, při níž se nic nestalo a nerozbilo, na dva roky do kriminálu, se už toho napsalo dost. Zvláštní pozornosti se však musí podle mého názoru těšit články pana Kroupy a pana Petříka. Při jejich četbě jsem koulel očima a práskal knírama, protože něco takovýho se fakt hned nevidí. Pojďme si říci proč.

Před samotnou polemikou s autory předestřu vlastní stanovisko, aby se neřeklo. Tedy: Na jednu stranu si nemyslím, že bugr v kostele je vhodná forma protestu, chápu, že to mohlo (nejen) věřící naštvat. Sám zajdu do kostela, občas i stojím na kazatelně a podobné rušení v prostoru takřka posvátném by mě asi pěkně naprdnulo.

Na druhou stranu nejsem členem církve, která by už staletí lezla do zadku vládcům jisté východní despocie (takže chápu, že tady šlo o politický protest a za to mám ty holky spíš za hrdinky), dále jsem přesvědčen, že schvalovat dva roky na tvrdo v ruským kriminále pro mladý holky za v podstatě neškodný, byť třeba nevhodný happening, může jenom dobytek. Tolik k vlastnímu názoru a nyní zpět k polemice.

Podle pana Kroupy se na veřejnosti prostě nesouloží, což je nosný prvek článku.

Pokud vím, spočívala výtržnost v tom, že holky v kostele zpívaly protiputinovskou písničku a protestovaly tak proti servilitě pravoslavné církve vůči Putinovi. Docela by mě zajímal životní příběh člověka, který si plete soulož se zpěvem, ale to nechme teď stranou. Jenom bych panu Kroupovi rád připomněl, že alespoň částečně veřejná soulož ani jemu samotnému není cizí, soudě alespoň podle poesie, kterou uveřejnil ZDE. Děj v kostce: „lásky křik“ se v básni nese až k sousedce, která v tom ovšem nespatřuje jen samá pozitiva a dává svou nevoli najevo. Druhý den je za to zamilovaným párem důmyslně potrestána. Poté opět milenci pokračují v hlasitém souložení, protože podle jejich názoru byla uštědřená lekce dostatečná a sousedka už protestovat nebude.

Omlouvám se za vyzrazenou pointu. Pokud mohu mluvit alespoň za sebe, radši bych viděl v kostele každou neděli obcovat kozla s opicí, než tohle muset číst znovu (jakkoli je možné, že si jen opět nerozumíme a básník měl na mysli toliko, že dva zamilovaní prostě hlasitě zpívali), a napadá mne otázka: Proč tedy najednou tolik pohoršení?

Pan Kroupa označil holky za běhny a morální lůzu. Ví na beton, že jejich motivem je jenom snaha se zviditelnit, že „už vůbec“ nejde o politický názor a že se bouří bez jakéhokoli „hlubšího motivu“. Ta zázračná jistota! Vidí lidem do hlavy! Přitom si neuvědomuje, že mluví o zemi, kde se v podstatě všechno tradičně kvalifikuje pod zorným úhlem politiky, kde sami představitelé pravoslavné církve po celá staletí chápou církev jako prodlouženou ruku trůnu a lezou dnes Putinovi pro nás až komickým způsobem do zadku (komické to přestane být tehdy, když o tom zazpíváte písničku a jdete na dva roky sedět).

Někdy jsem se i docela zasmál, to když byla řeč o "pokleslých činech" a "mládežnících", kteří si v dnešních "uvolněných mravech" dělají co chtějí. To se mi hned vybaví Růžena Šlemrová s tím jejím legračním přízvukem a film Paní morálka kráčí městem z roku 1939, fakt bych tyhle obraty nečekal u chlapa roku 2012, nicméně čert to vem, nechci panu Kroupovi upírat právo na lexikální sebeurčení. Občas jsem se ale fakt otřásl odporem: "Rusko je prostě jedním z mála států, kde si ještě nemohou úchylové dělat co se jim zachce." Uf... Takže když mladý baby zazpívají v kostele písničku proti Putinovi, jsou to úchylové a šup s nima do chládku!

Abych se přiznal, ani při nejlepší snaze jsem výpad pana Kroupy nepochopil. Možná holkám závidí, že je mají za hrdiny, protože se dokázaly ozvat, což mnozí jiní nedokázali nikdy - a tak na ně musí naplivat. Račte odpustit, pane Kroupo, jiný důvod si nedovedu představit. Tak vám aspoň opravím zjevně nesmysly:

"Co se týká Putina, tak ten už dávno pochopil, že není dobré mít pravoslavnou církev za nepřítele, ale že je naopak dobré mít ji jako spojence." Vedle jak ta jedle, je to naopak. Ruští despotové se církve nikdy nebáli, to pravoslavná církev už kdysi pochopila, že její úloha je věrně stát po jejich boku. Jde o rozvinutí byzantského dědictví v méně kultivované formě. Tohle taky bylo příčinou, proč šly Pussy Riot řádit do kostela.

"Holčiny si prostě naběhly. Zkuste se prosím zamyslet nad tím, co by se stalo, kdyby podobné vystoupení podnikl někdo v chrámu například v Salt Like City…" - Věru nešťastný příklad. Zrovna chrámy v Salt Lake City (nikoli Salt Like City; nejde o "Město jako sůl", ale o město u solného jezera), tedy chrámy mormonské, fungují trochu jinak, než je tomu jinde zvykem, a nebylo by to technicky možné. Navíc v Utahu nevládne Putin, takže proč podobné vystoupení podnikat? Zkuste příště hledat příměry raději za humny, je to jistější.

Hotovo dvacet. Pojďme dál.

To daleko srozumitelnější je pan Petřík. Ten to pojal jinak a tvrdí, že udělat totéž holky ve středověku, byly by upáleny jako čarodějnice.

Nechám stranou záhadnou až tajuplnou stránku celé věci, tj. jak něco podobného může pronést zapálený zastánce bolševismu, který by byl ve zmíněném středověku jako první nakrájen na kousky a předhozen psům, a soustředím se na moment, který má jeho článek společný s počinem pana Kroupy. Je to zase ta zázračná jistota, s jakou mluví o něčem, co se odehrává v cizích hlavách.

Výtržnost byla podle autora jasně „motivovaná náboženskou nesnášenlivostí“, a ty drzé bestie se k tomu nejenom že nepřiznaly, ale dokonce se u soudu netvářily zkroušeně. No toto! Uznejte, že dva roky života je ještě málo za takový přečin. Autor sice s urputností hodnou věcí lepších každou chvilku brání ideologii, která náboženskou nesnášenlivostí proslula, ale najednou stojí náboženská nesnášenlivost (navíc projevená písničkou a nikoli žádným násilným aktem) za dva roky kriminálu. Ano, přijde-li vám to jako jasné pokrytectví, máte pravdu.

Jak je už zvykem, ani tady nezapomněl pan Petřík nastavit zrcadlo západnímu imperialismu a NATO, navážet se do Havla, dostat se až do Srbska a Ossetie, zkrátka vidět to tak nějak v širším, politickém kontextu. Čili úplně stejně jako ti, kteří ty čarodějnice do krimu poslali. Že se nad tím pozastavuju... Ostatně stačí číst o "znesvěcování ruských chrámů včetně ruského prezidenta." Všechny ruské chrámy včetně Putina musejí být autorovi vděčné.

K samotnému příměru: Ve středověku se čarodějnice skoro, až na pár vzácných výjimek, neupalovaly. To by mohl historik vědět. Hranice plály hlavně v 17. a 18. století. Jinak představit si lze ve středověku ledasco - když Milíč z Kroměříže označil v horlivém kázání za Antikrista císaře Karla IV. přímo v jeho přítomnosti, dostal domácí vězení na několik neděl. Našly se v tom temném středověku i světlejší momenty, než je dnešní cárputinovský soud s Pussy Riot. Ale nechci zpochybňovat autorovu uměleckou licenci, když vidím, s jakým gustem a radostí vylíčil představu holek na mučidlech (zabralo to nejméně čtvrtinu blogu). Někdo rád holky, jiný vdolky, a jiný si zase rád představuje holky na mučidlech, takový už je ten podivuhodný svět lidí, pestrý jako louka na jaře.

Tak, a takto tolerantně a mírumilovně se rozlučme. Nebude to na dlouho, zítra či pozítří si povíme něco o sexuální výchově dětí homosexuálními páry. Aby těch kontroverzních témat nebylo málo.

 

Autor: Robert J. Hřebíček | úterý 21.8.2012 19:06 | karma článku: 26,21 | přečteno: 2049x