- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Já sice nejsem katolík, ale pokud v nějaké katolické osobnosti vidím reformní potenciál, pak je to právě Dominik Duka.
Rétorický styl Vašeho článku nelze považovat za pouhou kritiku, protože obsahuje řadu prvků osobního útoku a urážek. Pokud si myslíte, že urážlivými invektivy dodáte svým textům na přesvědčivosti, tak se mýlíte. Každý v této zemi má právo žalovat kohokoli, kdo k tomu zavdá příčinu – a je na soudech, aby tu žalobu označili za důvodnou nebo nedůvodnou. Připadá mně zcela logické, že se proti nechutné frašce Olivera Frljiče ohrazuje právě křesťanský kněz. Kdo jiný než křesťanský kněz by se měl zastat takového dobráka, jakým je Kristus?
Ve zdejší diskusi píšete například toto, cituji: "Zde v diskuzích se islám a Mohamed uráží dnes a denně".
Zkusil jste někdy kriticky porovnat obě osobnosti – tedy osobnost Muhammada a osobnost Ježíše? Ježíš se i na kříži modlil za své katy, zdůrazňuje věrnost, přátelství a lásku považuje za nejvyšší ctnosti. Muhammad pořádal hromadné popravy, bral si každou ženu, které se mu zachtělo, žil z kořisti, svým druhům vyhrožoval peklem, pokud se budou vyhýbat boji, a jeho zvěst v podobě Koránu obsahuje výčet lidí, s nimiž by se muslim neměl přátelit, pokud nechce propadnout peklu. Pokud nejste schopen rozpoznat kvalitu obou těchto osobností, pak se nedivím, že jste schopen relativizovat urážku Proroka Muhammada a Ježíše Krista.
Mně nezajímá, že vrah, násilník, mučitel a lupič ze sebe udělal svatého Proroka, nezajímá mne, že ho za svatého považuje půl druhá miliarda lidí. Jeho činy hovoří naprosto jasně. Připravil o život nespočet lidí, nechával lidi mučit, aby z nich vymámil, kde ukrývají ženy a majetek, jeho zvěst ničí celé národy. Ten, kdo Proroka Muhammada uznává, směřuje k jeho napodobování. To názorně vidíme v celém islámském světě.
Vy zřejmě nevidíte rozdíl mezi urážkou Proroka a urážkou Ježíše. Měl byste se zamyslet, co z toho plyne právě pro VÁS, nikoli pro společnost, pro diskutéry nebo pro Dominka Duku.
Je jasně příznačné, že váš obsáhlý spravedlivý příspěvek také neobsahuje slovo bosňák nebo trpící evropský muslim. To je vskutku v kontextu urážky JK naprosto nevýznamné. Klidně mě nadále znemožňujte ve všem, co jsem údajně nepochopil, ale vy jste nepochopil něco závažně důsažnějšího než nějaké pocity věčně ukřivděných křesťanů.
Daleko horsi, nez s krestanstvim, je to s islamismem. Ajatola vyda "trest smrti" na kritika Mohameda a ze "zapdnich" vudcu se nikdo neozve, Proti ateistum se vystupuje, nabozenske vymysly jsou nejen tolerovany, ale ve skutecnosti podporovany.
Zkouším si představit, jak přijedou do nějaké islámské země divadelníci s kusem, v němž "symbol Mohameda" znásilňuje nějakou křesťanku. To by byl cvrkot!
Kardinál Duka učinil donkichotský pokus - právně možná nezvítězí, ale poukázal na jistý druh svévolného zacházení s postavami a symboly, které by alespoň v morální sféře nemělo být zcela tolerováno. Odeslala už jsečm článek, více to rozebírat zde nebudu.
Ostatně, první podala žalobu paní Wagnerová - na Slušné lidi. Jak správně připomněl prof. Osolsobě - i Cyrano z Bergeracu zrušil představení, které se mu nelíbilo. A nikdo na něj žalobu nepodal
Tak hlavně, že není cvrkot, ale všechno je v nejlepším pořádku.
Prohlasit o tomto clanku .. ubohost .. neni urazkou, lec prostym faktem, rekl jeden agnostik.
Váš text je postaven na logických nesmyslech.
To ale jako ateista nemůžete chápat.
Aspoň, že to chápete Vy, a to není zase tak málo
Uvádítě o sobě, že jste absolvent HTF, proto předpokládám, že jste absolvoval i nějakou teologii. U Ježíše Krista se od počátku vše točí kolem jeho božství. Z toho co říká, zvláště v Janově evangeliu, je zřejmé, že se považoval za Boha a další knihy NZ to jen potvcrzují. Z tohoto podledu je tedy jasné, že Ježíš byl buď Bůh, nebo blázen či podvodník.Pokud tvrdíte, že muslimové uznávají Ježíše jako proroka, pak z něj dělají blázna nebo podvodníka.
Ježíš je jen jeden. Není český Ježíš ani srbsko-chorvatský Ježíš. Pokud ale věříte tomu, že je takto možné nakládat s postavami jednotlivých náboženství, tak zkuste říci muslimům, že Mohamed nebyl proro. Můžete přitom tvrdit, že mluvíte o makedonském Mohamedovi, nebo saudsko-arabském Mohamedovi. Nejlépe uděláte, když o tom napíšete divadelní hru a pak s ní zajedete do SA.
To je zajímavé, jak se hned chcete srovnávat se SA. Přitom jste přesvědčen o své pravé nadřazenosti a kulturnosti, přímo civilizovanosti. A všimněte si i sám sebe. Ani slovo o utrpení Bosňáků, potřebujete to vytěsnit, nemluvit o tom, popřít to, zatajit. Jim se skutečně představa znásilňujícího hodného křesťana vylíhla ze skutečnosti a ne z nějaké náboženské nenávisti. Zde v diskuzích se islám a Mohamed uráží dnes a denně. Nicméně, co je k diskuzi, že se ozýváte? V čem se můžeme společně posunout k nějakému rozumnému mírovému vidění světa? Mluvím tu vůbec s křesťany? Mám dojem, že tu všichni jen zaříkáváte a drmolíte dokola cosi idealizovaného, ale ve skutečnosti nemáte ani milimetr soucitu a uznání práva jinověrců.
Nejvíce si cením reakce na Frljičovu hru od Dana Drápala, pár výňatků:
Upřímně řečeno, ta hra je nesporně kravina. Líčit Ježíše tak, jak ho líčí Frljić, mu jistě přinese slávu a divadlu plné hlediště. Já ale doporučuji nad tím mávnout rukou, povzdechnout si – a věnovat se tomu, čemu se věnovat máme. ... Chápu všechny protestující. To, co Frljić sepsal, je nechutnost, a on to věděl. Jeden křesťan mi řekl: „Jestli se neozvat teď, tak kdy?“ Rozumím mu. A proto neodsuzuji protestující. ... Na druhé straně mám smutný pocit, že právě o to Frljićovi – i Božímu nepříteli – šlo. Budou moci církev líčit jako netolerantní, zakazující, zpátečnickou atd. atd. Křesťané poslušně vstoupí do role, kterou jim určil někdo jiný, a Bůh to nebyl. ... V dobách prvních křesťanů, v době Římského impéria, se nekonaly potraty. Nechtění novorozenci byli odkládáni na ulici, kde je sežrali potulní psi. Křesťané nepořádali demonstrace proti této hrůzné praxi (ano, vím, to by ani nebylo možné). Nerozčilovali se nad tímto hrůzným zvykem. Ale tyto novorozenci zachraňovali a přijímali za své. Jestli byli něčím přitažliví, tak něčím pozitivním, nikoli bojem proti tmě. Proto jsem všemi deseti pro „Pochod pro rodinu“, ale nefandím protestům proti „Pochodu hrdosti“.
http://dan-drapal.cz/rouhani-v-brne/
.
Narozdíl od slov Tomáše Halíka zde není ani náznak povyšování se nad "prosté věřící". Pokud by Frljič pouze chtěl vyjádřit bolest nad jednáním jistých křesťanů za jistých okolnosti, nezvolil by formu, která způsobí bolest jiným. Ví o tom a víceméně otevřeně to řekl. Kroku Duky s žalobou svým způsobem rozumím, i když z něho nadšený nejsem. Jsou důvody pro i proti a záleží, jakou jim kdo dá váhu.
Ale Vaše povyšování se nad Duku je pokleslý morální kýč, i kdybyste měl v některých jednotlivostech pravdu.
Ked nerozumiem abstraktu,radšej mlčím.
Já naopak od předchozího diskutujícího naprosto souhlasím s vaším textem
No a já touto cestou vyslovuji nejhlubší neúctu vám. A nebýt zdejších adminů, formuloval bych to jinak.