Z Liberce do Hradce a zpět – zn. rychle

Evidentní brzdou pro rozvoj průmyslu a obchodu v Libereckém kraji je stále nevyřešená otázka rychlého dopravního spojení Liberce s Hradcem Králové. Jak se dostat rychle z Liberce do Hradce by se mělo stát prioritou zejména Libereckého Kraje.  Kraj, resp. oba Kraje, přitom musí zajistit ochranu oblasti Českého ráje.

Pomalá doprava mezi Turnovem a Jičínem je pro dnešní dobu neúnosná. Stávající silnici je třeba upravit tak, aby umožnila rychlý průjezd územím. V zásadě je nutno ji přetrasovat nebo upravit ve stávajícím koridoru, ale hlavně je nutno se rozhodnout a začít konečně připravovat realizaci.

Zároveň je nutno ochránit nejstarší CHKO Český ráj. S trochou nadsázky je zadání takovéto: „schovejte tu silnici co nejvíce“. Skutečnou tragédií by bylo zničit hlukem a dalšími vlivy z moderní silnice přilehlé oblasti např. Hruboskalsko, které jsou součástí evropského geoparku UNESCO.

Když se na trasování silnic podíváme z nadhledu ptačí perspektivy nebo nadhledu řidiče kamiónu (který mnoha politikům chybí), je evidentní, že skvělou paralelní cestou na východ je polská dálnice A4, na našem území to je a bude D1 a D11 ve spojení s D8, D5 a dalšími radiálními komunikacemi.

Měli bychom zapomenout na nesmyslná dopravní řešení jakým byla superseverní varianta trasovaná přes Železnobrodsko a Semilsko. Ale měli bychom pracovat na rozšíření silnice I/16 z Jičína do Mladé Boleslavi, kde je dostatek prostoru na umístění čtyřproudé silnice. Umožnit zde dobré a bezpečné napojení na tuto silnici ze směru od Mimoně v oblasti Mnichova Hradiště.

Prostorem přes Turnov a Český ráj je nutno naplánovat moderní silnici v dobré trase. Možností není moc. V úzkém hrdle Turnova je bohužel jediná. Vede v koridoru dávno upevněném v územním plánování. Ve však nutné zajistit ochranu obyvatel zejména proti hluku a emisím. To by měla být výzva projektantům na předložení dobrých technických řešení s vědomím, že tato řešení nebudou levná. Stejným způsobem by měla být zabezpečena ochrana navazujícího prostoru významných přírodních lokalit – Hruboskalsko, Kozákov, Trosky, Borecké skály aj.

Zadání by měl být jasné. Nebudujeme mezistátní dálnici, ale rychlou regionální silnici. Kde je velkou prioritou ochrana životního prostředí. Je třeba počítat, že to bude stavba minimálně pro další století nebo dvě století. Tj. počítat s nárůstem kapacity a nárůstem požadavků na kvalitu dopravního spojení. Je však třeba také počítat se zlepšením technologií, které přinesou např. snížení emisí.

Na závěr si neodpustím poznámku. Podílel jsem se na mapování přírodovědecky cenných území v prostoru mezi Hruboskalskem a Kozákovem. Toto mapování ovlivnilo mj. trasování navrhované silnice R35 v tomto prostoru. Navržená trasa doslova kličkuje mezi obcemi a těmito lokalitami. Nicméně možností je při zachování základního zřetele, tj. ochrany území, jistě více a to i varianta spočívající v myšlence co nejkratšího spojení dvou bodů zhruba s pomocí pravítka.

To nejdůležitější však je umět se dohodnout a nalézt všeobecně přijatelné řešení.

 

Aleš Hoření

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Aleš Hoření | sobota 29.11.2014 13:07 | karma článku: 9,10 | přečteno: 602x
  • Další články autora