O sedmidenním svátku sukot, který dnes večer začíná

Svátek sukot začíná v noci 15. dne měsíce Tišri, kdy je měsíc v úplňku. Slaví se 7 dní a přechází hned do svátku šmini aceret/simchat tora.

2. Sukkot je svátek stánků

Nad stánky sukot musí být otevřené nebe, a ne další balkon, Brooklyn, NY

Sukot je hebrejsky přístřešek nebo stánek. Jak říká verš, Vaše (následující) generace by měly vědět, že jsem vedl děti Izraele a bydleli v přístřešcích, když jsem je vedl z egyptské země
Jaké byly tyto přístřešky? Talmud říká, že to byla oblaka slávy, která obsáhla celý národ během jejich impozantního 40 letého putování přes Sinajskou poušť.
3. Sukkot má tři další názvy
Sukot má také zemědělský význam, který označuje dobu, kdy zemědělci v Izraeli sklízí plodiny, které uzrály na polích. Z tohoto důvodu nazývá tento svátek Chag Haasif, Svátek sklizně.
Sukot je radostný svátek - tak radostný, že jej mudrci nazývali Chag, což v hebrejštině znamená Svátek. V židovské liturgii ho nazýváme Zeman Simchatejnu, čas naší radosti.
4. Stánek sukot je pokryt organickým materiálem
Po dobu Sukot se stává pro Židy dočasným domovem suka - struktura pokrytá zelení, bambusem nebo něčím jiným, co bylo o z půdy. Pokrytí suky je známé jako sechach. Kosher sechach musí vyrůst ze země a být sklizen. Nemůže to být například větev nedalekého stromu. Mezi běžně používané materiály patří stálezelené větve, obilné klasy, palmové listy, bambus nebo zvlášť pro tento účel vyrobené rohože.
5. Suka se stává druhým domovem  během svátku sukot
Židé stolují, studují a dokonce i spí v suce, kde je od samého nebe odděluje jen chatrná stříška. 
Suka může být postavena téměř kdekoli, za předpokladu, že je umístěna pod širým nebem. Talmud mluví o suce na volském potahu, na loďce, v koruně stromu či na hřbetu velblouda. V dnešní době se vyskytují mobilní suky (na nákladních vozidlech) a dokonce pěší suky, které si lidé nosí neustále sebou.

6. Lulav a etrog se používají téměř každý den
Každý den během svátku Sukot (kromě šabatu) bereme do rukou svazek zelených rostlin - složený z lulav, což jsou palmové listy, tří hadasim (myrta) a dvou aravot (větvičky vrby) - spolu s etrog (citron). Držíme je dohromady, žehnáme Bohu, který nás obdaroval svými přikázáními a přikázal nám vzít lulav a jemně jím mávat šesti směry. To je často označováno jako lulav a etrog nebo arba minim (čtyři druhy).
Čtyři druhy držíme a máváme jimi během modlitby Halel, která se odříkává jako součást svátečního rána, stejně jako během Hoshanot, každodenního ceremoniálu svátku Sukot, který zahrnuje obcházení s torou za odříkávání modliteb za naši spásu.
7. Jsou odříkávány modlitby k tomuto svátku
Kromě modlitby odříkáme před tím, než uchopíme lulav a etrog a než usedneme k jídlu v suce,, modlíme se a končíme slovy layshav basukkah, kdy žehnáme Bohu: Který nás obdařil přikázáními a přikázal nám pobývat v suce. 
Když poprvé naplníte všechny micva, dále se pomodlíte Shehecheyanu, který žehná Bohu, který nám dal život, podporoval nás a bezpečně dovedl do dnešní doby. 
8. Poslední den svátku sukot se nazývá Hoshana Rabbah
Sedmého dne svátku Sukot sedmkrát obejdeme bimu (místo, kde čteme z tóry uprostřed synagogy), namísto jednou, což provádíme v ostatní dny svátku. Jelikož Hoshaanot se je odříkáván opakovaně, tomuto dni se říká Hoshana Rabba (Velký Hoshana).Na konci této bohoslužby, která se koná jednou za rok, každý člověk udeří svazkem z pěti vrbových proutků (také známý jako hoshaanot) o zemi.
V tento den je zvykem jíst v suce slavnostní jídlo, které zahrnuje chalu namočenou v medu (naposledy v roce) a kreplach, knedlíčky plněné masem.
9. Sukot byl v dávných dobách poutním svátkem

Tóra přikazuje Izraelitům, aby třikrát do roka putovali do svatého Chrámu - o Pesachu, Shavuot a Sukot - přinášeli oběti a jiné dary. Sukot byl poslední ze tří svátků, kdy ještě bylo možno se vypořádat dluhy vůči Bohu. 
10. Radostné malování na vodě o svátku sukot
V dobách, kdy stával svatý Chrám probíhaly oslavy sukot v noci s extrémní radostí a mudrci o tom přinesli svědectví: Každý, kdo neviděl radost z malování na vodě, nikdy ještě neviděl radost ve svém životě. Oslavám předcházelo malování na vodě výhonky shilach, která byla poté nalita do zvláštního otvoru v oltáři. 

Kněží udržovali oheň ve velkých lampách, čímž osvětlovali Jeruzalém, jako by to bylo uprostřed dne. Po celou noc zbožní muži tančili s pochodněmi, učenci žonglovali a levité muzicírovali, zatímco laici je nadšeně pozorovali.
V dnešní době mnoho komunit pořádá oslavy v noci během sukot na památku slavnostního ceremoniálu. Rabín povzbuzuje Židy, aby šli tančit do ulic. 
11. Každý den navštíví suku duchovní otcové
Podle mystické tradice, která se dočteme v Zoharu, sedm pastýřů navštěvuje naše suky každý den po celou dobu svátku. Tomu se říká ushpizin, hosty jsou: Abraham, Isaac, Jacob, Mojžíš, Aaron, Joseph, David.
Někteří lidé odříkávají zvláštní text, kterým formálně zvou ushpiziny do své suky. 
12. Ne všechny dny jsou stejné
První dva dny sukot (jen první den v Izraeli) jsou Jom Tov. Stejně jako o šabatu se zdržíme mnoha forem tvůrčí práce, cestování atd. Jediné dvě výjimky spočívají v tom, že můžeme vykonávat některé přípravy jídla (jako je vaření s použitím již existujícího plamene) a nesení věcí, které potřebujeme pro svátek, jsou povoleny. Modlitby jsou poněkud delší než obvykle.
Zbývající dny Sukot jsou známé jako chol hamoed, během nichž je povoleno cestování a jiné melachot (zakázané činy). Pokud je to možné, je třeba se vyhýbat namáhavé práci. 
13. Po sukot ihned následuje další svátek
Bezprostředně po sedmi dnech sukkot vstupujeme do Shemini Atzeret a Simchat Torah. V diaspoře je tento svátek rozložen do dvou dnů; v Izraeli je omezen na jediný den. Simchat Tóra oslavuje ukončení ročního cyklu čtení Tóry a začátek nového cyklu. Vyznačuje se mohutným zpěvem a tancem v synagoze. Je to jediný případ, kdy další židovský svátek přichází hned po předchozím. 

Autor: Lenka Hoffmannová | pondělí 24.9.2018 11:58 | karma článku: 14,81 | přečteno: 475x