Morální kodex firmy Správy železniční dopravní cesty neexistuje

Pokud existuje, v tom případě jej výpravčí v Zábřeze na Moravě nedodržují. Nové vlaky za miliardy ČD více cestujících nepřitáhnou, pokud ČD nezmění přístup ke svým zákazníkům.

 

Super IC rychlíky na trase Olomouc - Zábřeh na Moravě, kde nejčastěji cestuji, jsou skoro prázdné. Vlaky RegioJet se stevardkami a stevardy, příjemnou obsluhou a většinou levnější, jsou narvány a musejí přidávat vagony. Už se pánové ve vedení molochu České dráhy zamysleli čím to je a co s tím podniknou? Mění strategii dopravy a přístupu k zákazníkům?

Zatím se z médií dozvídám, že jim stát dává miliardy na nové vlaky. Je to řešení? Myslím, že jen nové vlaky nikomu cestující nepřitáhnou. Tohle určitě ví všichni zúčastnění a zodpovědní, jenže moloch Českých drah je jen těžko rozhýbatelný, a peníze ze státní pokladny plynou dál firmě bez vize.

Soudím tak podle nevelkých, naštěstí, zkušeností s ČD. Včera večer (neděle 30. srpna 2015) jsem přijela rychlíkem RegioJet do Zábřeha na Moravě. Příjezd 19.47, maximálně pětiminutové zpoždění. Vystoupilo asi 30 až 40 lidí, z nichž asi polovina se vydala směrem k nedalekému bočnímu nástupišti, odkud vyjíždí vlaky Zábřeh na Moravě - Šumperk. Když jsme dokráčeli do poloviny nástupiště, motorák 810 se rozjel. Bezva pocit. Tohle se v Zábřehu na Moravě běžně děje cestujícím, kteří právě vystoupí z RegioJetu.

Podobnou kulišárnu spáchal výpravčí už ve středu 5. srpna 2015 večer. Nejprve jsem si nechtěla pomstychtivostí výpravčího kazit náladu, ale pokud jde o další podraz, přidávám i tuhle zkušenost s ČD.

Od rána jsem cestovala s kufrem a batohy autobusem Student Agency z Berlína do Prahy (středa 5. srpna 2015). Vyjížděli jsme z Berlína s téměř dvouhodinovým zpožděním kvůli problémům s baterií. Řidiči byli nuceni zavolat Volvo Assistance. Během cesty do Prahy stevard všem, kteří cestovali z Prahy dále, přebukoval jízdenky na pozdější vlaky RegioJet. Do Zábřeha na Moravě jsme přijeli se zhruba půlhodinovým zpožděním, vlak měl podle jízdního řádu příjezd 19.47. Když jsme přiběhli do podchodu, viděli jsme blikající tabuli s odjezdem vlaku do Šumperka, který právě odjížděl. Navíc na stejném nástupišti, na kterém jsme vystoupili, stál jakýsi neoznačený vlak s lokomotivou směrem na Prahu. Když jsme se skoro všichni s kufry dokodrcali do haly, náhle naskočil na tabuli vlak do Šumperka, byl to ten, který byl původně neoznačen na stejném nástupišti, kam jsme přijeli.

U pokladny si jedna cestující mírným hlasem stěžovala na to, že osobák na Šumperk odjel právě v okamžiku, kdy jsme my k němu běželi. Pokladní se dívala jinam. Včera jsem si nestěžovala mírným hlasem, ale velmi výrazným, pokladní mě poslala na Informace, tam se opakoval stejný scénář, paní se dívala jinam. Vyrazila jsem energicky ke kanceláři výpravčího a zabouchala na dveře, které byly zamčené. V protějších dveřích se objevil výpravčí s posunovačem a ptal se, co si přeji. Pověděla jsem mu stížnost a ptala se na jeho jméno, které mi neřekl. Jen odsekl: Výpravčí stanice Zábřeh na Moravě a zavřel dveře. Když jsem se následně ptala na jméno výpravčího paní na informacích, byla v rozpacích a prohlásila, že ona neví, kdo tam dneska je.

Mám pocit, že náplní výpravčího je dohlížet na to, aby vlaky jezdily včas a bezpečně na určité slušné úrovni služeb. Zřejmě mají v práci přehršel volného prostoru na vymýšlení podrazů na cestující, kteří si dovolili cestovat konkurenční úspěšnější firmou.

Omlouvám se tímto ČD, odkud mi bylo sděleno, že: "Za řízení provozu a za provozuschopný stav na železnici - výlukovou činnost, odpovídá státní organizace Správa železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC), která je ze zákona odpovědná za provozuschopný stav železničních tratí. České dráhy a.s. jsou jedním z mnoha železničních dopravců využívající železniční infrastrukturu SŽDC s.o."

 

 

 

 

 

Autor: Lenka Hoffmannová | pondělí 31.8.2015 9:00 | karma článku: 17,71 | přečteno: 728x