Kaipan

Víte, že se u nás vyrábí roadster značky Kaipan? Poprvé jsem se setkala s tímto netypickým českým automobilem na Prvního máje. Nový model představil prodejce na Hlavní třídě v Šumperku. Tyto zajímavé vozy se vyrábí ve Smržovce.

Roadster KAIPAN na Hlavní třídě, Šumperk. 1. květen 2013

Firma Kaipan byla založena v roce 1991 jako ryze česká společnost. Cílem jejího zakladatele bylo rozšíření českého trhu s automobily o ryze sportovní kabriolet (roadster).

Jako vzor posloužil Lotus Seven a následně i z něj vycházející repliky. Původní záměr dovážet repliky autmobilu Lotus Seven ze zahraničí byl postupně změněn na vývoj a výrobu vlastní varianty. První prototyp byl představen na podzim roku 1992 a následovaly roky vývoje a zkoušek. Až v roce 1997 byl vývoj dokončen a vozidlo Kaipan 47 bylo schváleno pro sériovou výrobu a pro provoz na pozemních komunikacích. Od té doby byly vyrobeny desítky těchto automobilů. V letech 2001 a 2002 byl vyvíjen a testován nový typ Kaipan 57 s motorem Audi 1.8 Turbo 20v. 

V roce 2006 byl schválen pro provoz na pozemních komunikacích nový model. Bylo vyrobeno a formou stavebnic rozpracováno 80 vozidel Kaipan 14. Kromě České republiky byl expedován do Německa, Holandska, Srbska, Černé Hory a na Slovensko.

Firma postupně rozšiřuje výrobní prostory a přijímá a školí nové pracovníky.

V roce 2008 byl představen model Kaipan 15 s motorem ze Škody Fabie o obsahu 1,4 a výkonu 44kW a dále rozšířený o variantu s motorem o obsahu 1,4 a výkonu 74kW.

Od roku 2009 byl ve spolupráci s Vysokou Školou Báňskou v Ostravě vyvíjen nový model. Byl též vyvinut hybridní model Kaipan Voltage, který je vybaven doplňkovým benzinovým motorem.

V roce 2011 byl veřejnosti představen nový Kaipan 16, který je osazen motorem VW 1,2TSI 77kW. V roce 2012 měl premiéru na autosalonech v Bratislavě a Lipsku. 
Na konci roku 2012 byl dokončen čtyřletý projekt vývoje pohonu elektromobilu Kaipan. Elektromobil Kaipan Voltage byl vyroben na základě spolupráce firem Kaipan, Isotra a VŠB-TU Ostrava. Projekt byl spolufinancován řešiteli a z veřejných financí agenturou TIP MPO ČR. 

Roadster Kaipan Voltage je postaven na standardním chassis Kaipan 14 přizpůsobený pro prostorově odlišný elektropohon. Dvousedadlová skořepinová karoserie je vyrobena laminováním ze sklotextilních rohoží nebo uhlíkové tkaniny. Pro zvýšení bezpečnosti lze na přání vyrobit karoserii v kombinaci uhlíkové tkaniny a kevlaru o hmotnosti pouhých 25 kg. Montáž vozidla se provádí v továrně Kaipan. 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lenka Hoffmannová | středa 29.5.2013 21:19 | karma článku: 15,17 | přečteno: 944x