Urzův anarchokapitalismus - silnice a dopravní pravidla

Začínám mít vážně podezření, že Urza usilovně soupeří s marxisty o to, kdo vymyslí větší šílenost. Je ve výhodě, protože marxisté mají své zvrhlé nápady ustálené, tedy se zdá, že má dobrou šanci souboj vyhrát.

Anarchokapitalismus, díl dvanáctý: Silnice a dopravní pravidla

"Projevem nemožnosti ekonomické kalkulace je zas to, že nikdo pořádně neví, odkud kam se za dané peníze vyplatí vést dálnici; stejně jako není jasné, jak často je výhodné silnice opravovat vzhledem k jejich potřebnosti a ceně oprav. Nemluvě o tom, že neexistuje způsob, jak by stát mohl zjistit, zda máme silnic celkově málo (a které chybí), případně příliš mnoho (a které jsou ty přebývající)."

Jsem na velkých rozpacích, jak toto tvrzení nějak slušně pojmenovat. No, asi jako těžkou ideologickou - a hlavně lživou - propagandu. Ani ten nejšílenější úředník nenavrhne stavbu dálnice, aniž by si zjistil, zda je nebo není zapotřebí. Protože by velmi rychle skončil s dlouhou řadou závažných trestních oznámení a následně na hodně dlouho v kriminále. Jakkoliv můžeme diskutovat a propočítávat, o kolik je stavba dálnice státem dražší než soukromým subjektem, nelze nijak diskutovat na téma, že stát neví, kde je dálnice zapotřebí. Ani o tom, jak často je třeba dálnici opravovat. Podobně šílená je Urzova naznačená úvaha, že soukromý investor si někde jen tak postaví dálnici a lidi mu po ní buďto jezdit budou, nebo nebudou. Oba subjekty musí velmi pečlivě propočítat provoz na takové komunikaci včetně nějakého rozumného odhadu do budoucna. Tedy je jasné, že první dálnice u nás z Prahy do Brna (a druhým pruhem zpět, protože co by Pražák dělal dlouho v Brně, že? Navíc kdyby se Pražáci hromadili v Brně, Brňáci by byli zpruzení ještě víc) nebyla jen tak nějakým slepým výstřelem státu, ale dobře propočítaným projektem - samozřejmě z hlediska nutnosti existence takové dálnice. I stát má velmi dobrý přehled o tom, kde a jaké silnice jsou zapotřebí. Musí ho mít a má k dispozici i potřebná data.

O cenách za průjezd soukromou silnicí:

"Nastaví-li někdo ceny extrémně vysoké, ztratí zákazníky. A i kdyby se náhodou majitelé všech dopravních cest mezi dvěma body dohodli na zvýšení cen, může vzniknout cesta nová"

Dejme tomu, že to může do určité míry platit v otevřeném prostoru. Určitě to však nemůže platit v hustě zastavěné oblasti. Toto rozeberu na příkladu níže. V každém případě lze říct, že pokud někde vznikne alternativní cesta, může v nějaké oblasti dojít k přesilnicování. Tedy vznikne víc silnic, než je reálně třeba, samozřejmě na úkor jiných způsobů využití pozemků. To vnímám jako zásadní díru v Urzových fantaziích. Jestliže tedy někdo vyšponuje cenu za průjezd po své silnici do nesmyslné výše, nová silnice vůbec nemusí vzniknout, protože jinému investorovi nikdo na takovou cestu neprodá pozemky. Z hlediska vlastníka cesty se pak může jednat o jasnou spekulaci a zneužití svého postavení na trhu, protože ví, že konkurence nebude a lidi nebudou mít rozumnou možnost jet jinudy. Opět lépe vysvětlím na příkladu níže.

"Mohlo by se tedy zdát, že skupování pozemků pro dálnice by bylo v anarchokapitalismu moc drahé. Realita je však taková, že bez státních zásahů by byla cena zcela přirozená a se státními zásahy levnější; jenže na úkor vlastníků vyvlastňovaných pozemků!"

To je lež jako věž, proto má stát obezličku v podobě vyvlastnění. Mějme zaměstnance firmy, která se rozhodne postavit někde dálnici. On ví předem, takže skoupí levně potřebné pozemky a následně je nabídne investorovi dálnice za vyšponovanou cenu (samozřejmě před tím z firmy odejde, jinak by byl naprostým idiotem). Náš trestní zákoník na takovou situaci myslí a dle § 255a může být takový vykuk potrestán až deseti lety vězení. Že tedy dálnice povede jinudy? I tak to znamená prodražení investice, protože nová jednání, prodloužení trasy a zdržení výstavby. Od matfyzáka bych očekával, že ho takto jednoduchá možnost podvodu napadne a nějak jí ve svých úvahách pořeší. Nic, nula. Jedna velká NULA. Naopak, pod články má několik poznámek k různým námitkám a ve Spekulantech celou věc bagatelizuje. Tím prokazuje, že problematiku ani v nejmenším nechápe a v mých očích se tak zařadil k úspěšným soupeřům s marxisty.

Ke konci článku rozvíjí úvahy o tom, jak by mohlo vypadat vlastnictví silnic ve městech, a dále o tom, jak by mohla vypadat silniční pravidla - určovaná vlastníky silnic. Teď dojde na sliby učiněné výše. Vezměme jako příklad Prahu, ve které je hodně hustý provoz. Jsou ulice, které jsou méně exponované a kolem nich je hodně bohatých vlastníků. Oproti tomu jsou jinde ulice, které jsou dopravně exponované a vlastníků je výrazně méně. Uvědomme si, že provoz je dán do značné míry kapacitou silnice a kapacitou silnic navazujících. Pro jednoduchost uvažujme, že vlastníci nemovitostí a pozemků kolem každé silnice (či jejího klíčového úseku) se sdruží do jednoho subjektu, který bude silnici spravovat a na jejím provozu vydělávat. I za předpokladu, že průjezd vedlejší uličkou s mnoha sdruženými vlastníky bude v podstatě za hubičku a frekventovaná cesta s málo sdruženými vlastníky bude drahá, vznikne tu značná disproporce v cenách za stavbu a údržbu. Taková situace pak může vést k tomu, že drahou silnici vlastníci prodají někomu jinému, kdo dokáže lépe vytěžit vlastnictví takové silnice. Ovšem zaplatí za to rizikem, že jim prudce vzrostou náklady na to, když byť jen vyjedou z garáže. Nebo i rizikem, že se dostanou s novým vlastníkem do sporu a ten jim znemožní vjezd na silnici. Jasně, mohou svou nemovitost (i se silnicí) prodat a přestěhovat se jinam. OK. Představme si tedy nějakou konkrétní situaci. V Praze existuje extrémně frekventovaná křižovatka u náměstí I.P.Pavlova (dříve Pavlák, dnes Ípák), Dejme tomu, že majitelé nebudou chtít prodat své nemovitosti, protože jsou v docela výhodné lokalitě. Na druhé straně budou chtít silně omezit provoz aut i tramvají, takže si vymyslí nesmyslné ceny za průjezd a úchylná dopravní pravidla. Dle Urzovy idey jim tam lidi přestanou jezdit, což je ovšem záměr těch lidí. Co se stane? Zkolabuje doprava v půlce Prahy. Že se tedy postaví jiné silnice jinudy? Podívejte se na mapu Prahy a snadno zjistíte, že i bez jakýchkoliv byrokratických překážek se jedná o akci na dlouhá léta, protože je třeba skoupit nemovitosti, zbourat je a postavit jinou cestu. Tedy šprajc jednoho sdruženého vlastníka (lze realizovat ihned) může totálně vyřadit funkčnost velké části města na hodně dlouhou dobu. No dobře, lidi Prahu opustí a přestěhují se jinam. Jenže tam jinde se začne scénář opakovat. Opravdu toto někdo může chtít? Snad jedině nějaký terorista nebo podobný vyšinutec...

Autor: Zbyšek Hlinka | pondělí 24.5.2021 23:15 | karma článku: 10,29 | přečteno: 231x

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Další články autora

Zbyšek Hlinka

Koalice otevřela víko kanálu, ze kterého lezou členové ANO

Alena Schillerová alias Dlužena Hranolková kritizuje koalici SPOLU za něco, co tu sami nepřetržitě dělají už 3 a půl roku. Ze svého kanálu hážou kýble té nejhorší špíny – to víko je třeba otevřít a kanál vyčistit.

25.3.2025 v 18:53 | Karma: 27,00 | Přečteno: 599x | Diskuse | Společnost

Zbyšek Hlinka

ANO, lhali jsme, lžeme a lhát budeme, až do úplného vítězství

Nemohu si pomoct, ale nejsem schopen pochopit, proč lidi tolik miluji lháře. A čím víc a hloupěji lže, tím víc ho milují. Asi trpím nějakou nedostatečností...

10.3.2025 v 18:28 | Karma: 31,27 | Přečteno: 1289x | Diskuse | Společnost

Zbyšek Hlinka

Bavit se s koblihou je jako mlátit hlavou do zdi

„Hnutí ANO má i jednoduché voliče, prohlásil jeho předseda Andrej Babiš. Já jsem také jednoduchý, prohlásil Babiš ve Sněmovně v rámci kritiky médií.“

18.1.2025 v 15:02 | Karma: 29,91 | Přečteno: 1051x | Diskuse | Ekonomika

Zbyšek Hlinka

K Fikáčkovu „důkazu“ neexistence Boha

Nedávno zde vyšel redakční blog o knize Jana Fikáčka (dále autor), v níž prý vysvětluje i neexistenci samotného Boha. Mám za to, že se autor pouští do oblasti, které nerozumí.

15.12.2024 v 11:21 | Karma: 15,14 | Přečteno: 558x | Diskuse | Věda

Zbyšek Hlinka

Čí voliči jsou hloupější?

V podstatě periodicky se setkávám s „debatou“ na téma, čí volič je hloupější. Vesměs je to jen výkřik z víry, bez bližšího určení, proč je „ten druhý“ hloupější. Zkusme si tedy projít jednu možnou metodiku.

23.7.2024 v 16:10 | Karma: 31,69 | Přečteno: 2957x | Diskuse | Společnost

Nejčtenější

Cizinec zaplatil za jízdu taxíkem v Praze přes 200 tisíc, zjistil ráno s hrůzou

13. května 2025  17:07

O více než 200 tisíc korun málem přišel v Praze cizinec, který se v noci vracel na hotel taxíkem,...

Požadavky odtržené od reality, zoufají po jednání Ukrajinci. Rusové jsou spokojeni

16. května 2025  6:43,  aktualizováno  16:12

Sledujeme online Jednání delegací Ukrajiny a Ruska v Istanbulu po necelých dvou hodinách skončilo. Bylo to první...

VIDEO: Turecké letadlo škrtlo v Praze ocasem o ranvej. Modleme se, vyzýval pilot

13. května 2025  19:14

Napínavý pokus o přistání si prožili cestující na palubě letu TK1771 společnosti Turkish Airlines z...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

18. května 2025

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Marketér prodělal miliony a splácí je miliardáři Janečkovi. Nebylo to krypto, tvrdí

16. května 2025  9:48,  aktualizováno  20:57

Sedm let bude muset splácet marketingový expert Jakub Horák svůj dluh vůči miliardářovi Karlu...

Izrael zahájil velkou pozemní ofenzivu v Gaze, předtím ničil stovky cílů Hamásu

18. května 2025  16:05,  aktualizováno  16:09

Izraelská armáda v posledních 24 hodinách spustila novou rozsáhlou pozemní ofenzivu na severu i...

Dvě ženy a pět dětí se zranily při nehodě dvou aut na Olomoucku. Pomáhal vrtulník

18. května 2025  15:05,  aktualizováno  16:02

Při střetu dvou osobních aut na Olomoucku se po nedělním poledni zranilo sedm lidí - obě řidičky a...

Papež se ve Vatikánu setká se Zelenským. Ten poprvé od roztržky jednal s Vancem

18. května 2025  12:47,  aktualizováno  15:51

Papež Lev XIV. se v neděli odpoledne soukromě sejde s ukrajinským prezidentem Volodymyrem...

Jako perpetuum mobile. Umíme recyklovat donekonečna, popisuje vynálezce Španiel

18. května 2025  15:29

Z komunálního i průmyslového odpadu vytváří odolné a recyklovatelné stavební materiály....

  • Počet článků 478
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2067x
Čacký junák s pohledem upřeným do dáli
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.