Uplatnění principu EET v MHD
Představte si, že dopravní podnik si udělá odhad, že černí pasažéři způsobí podniku škodu ve výši X peněz tím, že nezaplatili jízdné. Takové odhady si bezpochyby dopravní podnik dělá průběžně a snaží se omezit množství černých pasažérů namátkovými kontrolami platných jízdenek. Až sem je vše v pořádku, namátková kontrola neobtěžuje ani neomezuje řádně platící cestující nad míru únosnou. Je také zřejmé, že o co méně zaplatí černí pasažéři, o to více musí zaplati někdo jiný.
Na základě výše uvedených tvrzení (zejména toho druhého) tedy dopravní podnik vymyslí, že je třeba zpřísnit kontrolu všech cestujících (všeci kradnú), zmenšit X na x a zavede zařízení, které monitoruje pohyb cestujících v prostředcích hromadné dopravy. Zařízení funguje tak, že při nástupu do dopravního prostředku se aktivuje a odesílá dopravnímu podniku průběžné informace o tom, kde právě se cestující nachází. Můžete zůstat v klidu, po vystoupení z dopravního prostředku se zařízení deaktivuje (rozuměj, přestane sledovat polohu), takže nebude zneužito ke sledování pohybu u milenky (možná). Cestující samozřejmě musí mít kromě toho ještě platnou jízdenku, kterou kontrolují již existující kontroloři. Zařízení si každý cestující musí zakoupit na vlastní náklady - a jako kompenzaci dostane jednorázovou slevu při nákupu roční jízdenky, nikoliv však už pro jednotlivou jízdenku, nebo třeba čtvrtletní.
Dopravní podnik vedle již existujících kontrolorů najme další kontrolory, kteří kontrolují, zda má cestující u sebe zapnuté zařízení na monitorování jeho cesty prostředkem hromadné dopravy a zda záznamy z tohoto zařízení odpovídají označené jízdence. Aby tito kontroloři měli jednodušší práci, je každý nastoupivší cestující povinen ostatním spolucestujícím ukázat, že má s sebou zapnuté sledovací zařízení. Pro případ, že by do prostředku hromadné dopravy nastoupil cestující bez zapnutého zřízení, je u každých dveří bonzovací tlačítko, kterým může každý cestující ohlásit řidiči či dopravnímu podniku, že nastoupil nepoctivý pasažér. Ještě štěstí, že ostatní cestující nejsou pokaždé povinni nahlas ohlásit "viděl jsem".
Přijde vám to absurdní? A EET vám absurdní nepřijde? Ať tak či tak, vítejte v Absurdistánu.
Aby to nebylo zas tak jednoduché, dopravní podnik má speciální linky z místa A do místa B, do kterých může nastupovat jen někdo. Pasažéři v těchto linkách nejen že neplatí jízdné, ale ještě ke všemu dostanou během cesty občerstvení. Přitom vůbec nezáleží na tom, zda pasažér opravdu potřebuje přejet z místa A do místa B. Dopravní podnik prostě prohlásí, že linka z místa A do místa B je pro hromadnou dopravu prospěšná a průběžně posiluje počet spojů jezdících na této lince. A kdopak provoz této linky platí? No přece cestující z ostatních linek, kteří se však většinou do prominentní linky nedostanou. Máte ještě chuť platit za jízdné v MHD? Kdo je vlastně největším černým pasažérem?
Zbyšek Hlinka
Starý pán se cítí jako šestiletá dívenka
Pánovi je 59 a má 7 dětí. Já jsem o malinko starší a cítím se jako idiot. Je to nějaké další pohlaví? Pokud ne, žádám o rozšíření seznamu. Ale teď to podstatné – ujme se mě někdo?
Zbyšek Hlinka
Datovkofobie aneb proč se lidi bojí datové schránky?
Nedávno se pod dojmem povinného zavedení datových schránek (datovek) pro OSVČ a další subjekty vyrojilo několik blogů, které lze nazvat jako datovkofobní. Myslím, že důvodem je neznalost.
Zbyšek Hlinka
Budu Babiše žalovat za poškození zdraví
No, popravdě, asi budu mít trošku problém prokázat příčinou souvislost mezi jeho prohrou a tím, že jsem se ze samé radosti z jeho prohry ožral jako mužik. A tvrdá játra a měkký mozek mohou vést i k tomu, že přijdu o práci.
Zbyšek Hlinka
Babiš chce zavléct Česko do války…
No, on teď sice v předvolební kampani tvrdí opak, názorové veletoče však předvádí každou chvíli podle toho, jak se mu to zrovna hodí. Tedy tvrdí v daný okamžik to, co chtějí slyšet přikyvující ovce.
Zbyšek Hlinka
Lže generál Pavel o své minulosti? Úvaha…
Jde o to, že Pavel vykládá své členství v KSČ jako mladickou naivitu a dále o to, co říká ohledně své služby v armádě a zejména pak ke studiím v kurzu pro pracovníky vojenské rozvědky.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Začaly maturity. Podle učitelů lehké, studenty ale trápily logaritmy
Studenti posledních ročníků maturitních oborů poprvé usedli k maturitním písemkám. Ve čtvrtek...
Auto vyjelo ze silnice a srazilo tři chodce. Žena zemřela, dvě děti jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
D35 u Litovle blokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad
Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici komplikovala více než sedm hodin nehoda...
Vlak bez strojvůdce ujel několik kilometrů, pak vykolejil. Řítil se stovkou
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
Byt 1+kk, OV, 45,24 m2, po rekonstrukci.
Kollárova, Hradec Králové - Pražské Předměstí
4 590 000 Kč
- Počet článků 471
- Celková karma 26,83
- Průměrná čtenost 2082x