- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
O víře toho bylo napsáno mnoho, je pojímána a definována z různých hledisek, především pak ve dvou významech, a to gnoseologickém, což se dá vyjádřit "věřit, že...", "věřit čemu", nebo v psychologickém a náboženském významu, což se dá vyjádřit "věřit v co". Že by ale podmínkou víry bylo její aplikování, jinak se nejedná o víru, je pouze váš svévolný výmysl. Ostatně, co přesně podle vás znamená aplikace víry? A co to je "bastl"? To slovo v češtině neexistuje.
Někteří říkají, že věří tomu či onomu, ale nežijí podle toho. To není víra, ale bastl. Chcete-li být konzistentní a důvěryhodný, musíte žít v souladu s tím, čemu věříte, nebo co jako svou víru předkládáte ostatním. To platí pro jakoukoliv víru (přesvědčení), nejen náboženskou.
Zbastlit: https://cestina20.cz/slovnik/zbastlit/
Bastl je pak podstatné jméno utvořené z uvedeného slovesa.
Pro věřícího je Písmo svaté nadpozemským zjevením Božího slova lidstvu, a jako takové musí zůstat neotřesitelným základem všeho náboženství i všeho jednání, které se nějak náboženství dotýká. Toto neplatí jen pro protestanta, který akceptuje učení kazatele jen natolik, nakolik je v souladu s Písmem. Platí to i pro katolíka, který na jedné straně odvozuje autoritu Písma od církve, ale na druhé straně připisuje Písmu nadpozemský původ učením, že vzniklo s pomocí Ducha svatého. Dualismus je zde vyřešen tím, že jen církev může vydávat konečné a autentické – neomylné – interpretace Písma. Obě učení předpokládají logickou a systematickou jednotu celku posvátných písem. Překonání potíží, které plynou z tohoto předpokladu, je jedním z nejdůležitějších úkolů náboženských doktrín a bádání.
No, někteří to tak chápou (jak píšete), někteří to mají jinak. Důsledně nadpozemským zjevením je pouze Korán (protože to tak Mohamed prohlásil). V případě Bible lze najít tvrzení, že Písmo je vdechnuté Bohem, což si někdo vykládá jako diktát, jiný jako inspiraci. Textů výslovně diktovaných (tedy z důkazního hlediska, budeme-li analyzovat text a předložená tvrzení) je velmi málo, zejména se jedná o desatero, nebo nějaké příkazy ohledně konkrétních historických událostí v SZ.
Rozumím tomu, že někdo věří v boha, že věří v živého boha, ano, v tom případě je předmět jeho víry živý. Co je to ale věřit v křesťanství (islám, marxismus...)? Učení je určitý systém myšlenek a představ a systém není přece živý a nemůže být ani předmětem víry. Například křesťanem se člověk stane, když je pokřtěn, ale jestli pak také věří v Krista, to je jiná věc.
Jde o to, že pokud někdo v něco věří, pak je aplikace zásad víry do jeho současného života nutná. Jinak to není víra, ale póza.
Jasně, věř, a Víra Tvá Tě uzdraví ... kurňa, ale co Zbyšku s řečenou moudrostí činit mám já bezvěrec, když se už můj dědek vod otca - ne ten Tvůj vod otca - dal ve dvacátých letech minulého století vypsat z katolické církve, a já jsem, už sedmdesát let plus, od té doby jen geneao bezvěrná třtina větrem se klátící ?!
Ty patříš do řady těch, kteří věří, že nevěří.
Na rozdíl od toho muslima je "křesťan" nejednoznačný a mlhavý pojem. Kristus toho oproti Mohamedovi řekl relativně málo; navíc je si možno vybrat ze čtyř verzí a není žádná záruka, že ho citují spolehlivě. Takže křesťan má poměrně široký prostor pro vlastní interpretaci a nemusí se příliš ohlížet na názory apoštolů a evangelistů, natož pak na Starý zákon, který je s Novým ve zjevném rozporu.
Křesťan má (díky Bohu!!! ) mnohem víc volnosti než muslim. Proto lze také snáz aplikovat křesťanské učení na současnost. Základní zásadou při tom je - pokud možno jiným neškodit. Takový lenoch jiným škodí, proto je křesťansky legitimní nechat ho napospas svému rozhodnutí a necpat mu silou mocí sociální dávky.