Realitní makléř – co by mělo být součástí jeho služby?

Od klientů často slýchám stížnosti na realitky. Navíc málokdo ví, co vlastně po realitním makléři může chtít a co je, nebo by aspoň „za ty prachy“ mělo být v jeho službách.

Běžně se stává, že realitka jen sebere peníze od klienta, ale skoro žádné služby za to neposkytne – jedinou jejich službou je dodat nemovitost a zařídit sepsání kupních smluv a smluv o úschově. Od všeho ostatního dají ruce pryč.

Pojďme se podívat na to, jak by správná realitka měla fungovat, s čím vším Vám má pomoci:

Před náborem nemovitosti by si měl realitní makléř vytáhnout výpis z katastru z placeného přístupu, aby zjistil, jaké na nemovitosti váznou závazky, břemena. Staré neplatné závazky by měl pomoci prodávajícímu vymazat, nezapsané stavby zapsat, nezkolaudované stavby zkolaudovat atd.  Nemovitosti zatížené exekucemi se také dají prodat, ale je to náročné a vyžaduje to mnoho práce kolem. Takových nemovitostí stále přibývá, takže i s tím si musí vědět realitní makléř rady. Měl by projít i geometrický plán a porovnat se skutečným stavem nemovitosti. Pokud nesedí, pomoci s nápravou. Pomůže se zajištěním energetického štítku, revizemi, přípojkami. Po domluvě s prodávajícím pomůže s uvedením nemovitosti do lépe prodejného stavu.

Před samotným prodejem by měl na základě tržní analýzy pomoci prodávajícímu stanovit reálnou prodejní cenu – analýza by měla vycházet z podkladů z katastru nemovitostí o uskutečněných prodejích (placená služba), prodávající díky tomu neprodává pod cenou a naopak cenu příliš nepřežene = nečeká na kupce příliš dlouho.

Až je toto vše přichystáno, začíná se řešit prezentace nemovitosti. V současné době je ve velké oblibě home staging (vybavení prázdných prostor nábytkem, dekoracemi) a videoprezentace nemovitosti – na videu je krásně vidět, jak nemovitost opravdu vypadá, jak je situovaná a prostorná. Díky tomu na prohlídku příjdou už jen skuteční zájemci a odpadají tak zbytečná zklamání z návštěvy nemovitosti.

Vážný zájemce složí tzv. rezervační zálohu - ta slouží k tomu, aby se nemovitost již dále nenabízela. Použije se k zaplacení nákladů souvisejících s převodem nemovitosti. Obvykle je rezervační záloha ve výši provize realitní kanceláře, solidnější realitky si jako rezervační zálohu berou jen 50% budoucí provize – je to pro kupujícího příjemnější.

A jsme ve fázi prodeje.

Realitní kancelář by měla spolupracovat s advokátní nebo notářskou kanceláří. Ta připraví smlouvy o prodeji nemovitosti a úschově prostředků při převodu, ověří podpisy na smlouvách, zajistí pohodový převod financí mezi oběma stranami a provede vklad kupní smlouvy na katastr.

Dalším spolupracovníkem dobré realitní kanceláře je finanční poradce – úvěrář, který může včas posoudit bonitu klienta = jeho úvěruschopnost. Často se tak předejde zbytečnému složení rezervační zálohy. Některé solidnější realitní kanceláře umožní za jistých podmínek i po složení zálohy klientem vrácení většiny rezervační zálohy v případě, že na úvěr i přes posouzení bonity poradcem nakonec nedosáhne nebo dojde k jiným nenadálým událostem.

Ani tady však práce realitního makléře nekončí.

Ještě je potřeba předat oficiálně nemovitost novému majiteli, zapsat stavy energií při převodu, pomoci s převodem odběrných míst na nové majitele, zpracovat daňové přiznání nového majitele pro daň z nabytí nemovitosti a k 1.lednu následujícího roku připravit daňové přiznání pro daň z nemovitosti. 

Teprve tady se dobrý realitní makléř loučí. Obvykle ne napořád, protože spokojení klienti se rádi k takovému makléři vrací – a to původní prodávající i kupující.

Jaké Vy máte zkušenosti s realitními makléři?

Autor: Iva Hlavinková | středa 18.4.2018 9:32 | karma článku: 8,84 | přečteno: 446x