- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Běhá mi mráz po zádech, když na děti chystají pedagogové metodiky výuky jazyků z doby CK mocnářství - rozbory gramatické stránky jazyka, výuku skrze jazykovědecké pitvy, drilování slovíček, rozbory vět a podobné nesmysly.
Jak je možné, že se i malé děti ve věku kolem 5 let dokáží v krátké době naučit velmi plynule hovořit třeba i třemi jazyky, když neumí ještě ani číst a nikdo jim neobjasňuje gramatiku?! Ono totiž stačí, aby tatínek byl třeba ital a maminka češka se s ním dorozumívala anglicky.
A ať mi nikdo netvrdí, že přirozeným způsobem vyučovat jazyky na základní škole nelze, protože není dostatek rodilých mluvčích. Viděl jsem živě řadu hodin výuky angličtiny Helen Doron. Učitelky jsou české. Způsob výuky je velmi zábavný, ale hlavně přirozený. Žádné poučky dětem nevysvětlují. Prostě s nimi komunikují, tak jak je to normální a přirozené. Ani slovíčka se děti nedrtí. Dokáží je pochytit stejným způsobem, jako kdyby se učily mateřskou řeč. A způsob výuky je celkově natolik chytlavý a promyšlený, že dokonce i udrží dětskou soustředěnost delší dobu, než je běžné. Nechci jim dělat reklamu. Jenom chci upozornit, že je to všechno o přístupu.
Není to rýpnutí, jste učitelka?
Pokud se nestane vzdělání SKUTEČNOU prioritou společnosti (u nás není ani v nejmenším!), pak veškeré metody, snahy a krásné řeči zůstanou jen mlácením prázdné slámy.
Školství za posledních 30 let pořádně degradovalo a nezdá se mi, že by to kdy někomu "nahoře" vadilo, ba naopak - každý nový ministr přiložil ještě další polínko ke snížení jeho kvality.
Je to přesně tak a příčina je mimo jiné v tom, že každý nový ministr čím dál víc naslouchá vzdělávacím "odborníkům", z nichž mnozí nikdy v životě neučili.
Tenhle výraz je pravda trošku přehnaný. Jinak bych ovšem autorce článku prakticky nic nevytkl.
Oponoval bych v tom, že drilování slovíček a gramatiky (nota bene české) je sice možná cestou, jak se anglicky naučit perfektně, ale může to dokonale odradit velkou většinu lidí, kteří takové ambice nemají.
Já jsem se na ZŠ začal učit angličtinu přesně s pádem totality. Dalo by se říct, že to bylo z 90 % o drilování slovíček a gramatiky - jenže tím to bohužel taky končilo, poslechu a konverzace bylo zoufale málo. Takže po nějakých 5 letech této výuky jsem na začátku střední školy sice uměl řadu slovíček a lecjaký gramatický jev jsem také měl podrobně probraný (minimálně do zblbnutí opakované vysvětlování rozdílu mezi přítomným časem prostým a průběhovým nelze zapomenout, ale bylo toho samozřejmě mnohem víc). Jenže co to bylo platné, když mimo velmi úzký okruh naučených frází jsem stejně nebyl s to nějak použitelně anglicky komunikovat.
Naštěstí jsme ve druháku dostali na polovinu hodin američana, který česky uměl akorát "ahoj" a "pivo", takže následující tři roky mě posunuly neuvěřitelně vpřed.
Tím se snažím říct, že když se chce člověk naučit anglicky (a nejspíš i jakýkoli jiný jazyk) tak, aby mu to k něčemu reálně bylo, tak musí především mluvit. Mluvit, poslouchat, mluvit, poslouchat a potom zase mluvit. Slovní zásoba možná bude omezená a gramatika lámaná, ale aspoň dokáže něco anglicky říct a hlavně odposlechnout.
Samozřejmě je optimální, když to člověk vezme intenzivně z "obou konců". Ale pokud si mám vybrat, jestli nějaké omezené úsilí věnuju konverzaci nebo slovíčkům a gramatice, tak není co řešit - konverzace je ten skutečný základ.
Zpusob vyuky cizich jazyku na zakladnich a strednich skolach byl spatny, to nicmene nemeni nic na skutecnosti, ze flakanim se ku znalostem jeden nedostane.
je to neštěstí ... co dnes chtěj za znalosti z maturity je výsměch .. taky dnes maturant nic neznamená .. ostatně když vidím co leze z humanitních vysokých škol, je to ještě horší
Není žádným tajemstvím, že totalitní základní školství bylo kvalitativně (co do znalostí i praktických dovedností) dál...jednotné základní školství bylo lepší...i přijímací zkoušky na střední školy byly náročné..o kvalitě učňovského školství to platí také...o kázni a vychovanosti žáků ani nemluvě...a maturita z matematiky??? dnes není možná...proč, to si každý domyslí...
je faj, že ste zminil to totalitní školství, za něhož byla maturita z matiky jen na gymplu
žáci umí to, co je učitel naučí, respektive po nich vyžaduje.
Učitel naučí to, co je mu povoleno učit a je mu poskytnut náležitý prostor.