Když čteme, co chceme, a smysl nám uteče zadním východem
Statistika jako zrcadlo: každý v něm vidí jen sebe.“
Před časem jsem napsal své hodnocení mezinárodní zprávy Talis z obecnějšího pohledu. Včerejší článek na idnes ale ukázal, jak vlastně my všichni trpíme jistou provozní slepotou a naše čtenářská gramotnost je přímo úměrná tomu, co se sami osobně snažíme říci. Prostě slova pana Churchilla o statistice platí beze zbytku i dnes.
Stresující faktory, o kterých všichni mluvíme, ve srovnání se zeměmi OECD vůbec nevycházejí tak zle, jak se obecně tvrdí. Raději to všichni komentáři přehlédli a k rozboru si vybrali jen jednotlivé parametry. Jenže celek vypadá docela jinak. Na první pohled se zdá, že čeští učitelé by měli být spokojenější než jejich kolegové v zahraničí.
Podle mezinárodní studie TALIS 2024 nečelí takové míře extrémního stresu z kázně žáků nebo z nedostatku času jako jejich evropští protějšky. Ba i tak oblíbená administrativa je na evropském průměru. Je 3,2 hodiny administrativy o tolik více než u kolegů v OECD - 2,3 hodiny? |
Prosím, koukněte se na výše uvedený graf i graf zveřejněný v článku podrobněji. (ČŠI 2025- Národní zpráva TALIS)
Přesto je hlas našich učitelů plný frustrace, míra vyhoření vysoká a mnoho z nich, zejména těch začínajících, uvažuje o odchodu z profese.
Tento rozpor mezi relativně snesitelnými pracovními podmínkami a hlubokou nespokojeností odhaluje paradox, který nelze vysvětlit čísly o platech nebo odpracovaných hodinách.
Jádro problému leží v psychologické a společenské rovině. Koneckonců jsem právě tuto oblast i ve svém prvním komentáři označil za zásadní. Problémem není profese, ale postavení a společenská prestiž. |
Prvním a zásadním faktorem je chronický pocit nedocenění. Zatímco v zemích OECD cítí společenské uznání v průměru každý třetí učitel, v České republice je to pouze každý pátý. Tento deficit prestiže není abstraktní pojem; konkrétně se promítá do každodenních interakcí. Učitel přestává být vnímán jako respektovaný profesionál a stává se spíše služebníkem systému, jehož autorita je rutinně zpochybňována žáky, rodiči i někdy i samotnými kolegy.
Začínající pedagogové pak zjišťují, že si respekt musí budovat nejen ve třídě, ale paradoxně i mezi uklízečkami nebo v kanceláři školy. Tato neustálá potřeba „prosazovat se“ je psychicky vyčerpávající a podrývá samotnou podstatu učitelské identity. Bohužel přesně takový je obraz školy. Nijak k tomu nepomůže ani GDPR, chcete li, když se nám prostě nepodařilo a nejspíš v nejbližší době nepodaří potlačit pomluvy a hodnocení... toho druhého. Mentoring z povzdáli bez možnosti subjektu hodnocení se k tomu vyjádřit. S trochou nadsázky si dovolím tvrdit, že skutečnou tvář školy poznáte nikoli při otevřených dnech školy, ale na nejbližším pískovišti...
Tento pocit osamocení se dále prohlubuje nedostatkem systémové podpory. Pokud jen 15 % učitelů věří, že je jejich práce oceňována politiky, vytváří to atmosféru beznaděje a perspektivy. Učitelé mají pocit, že jsou na vše sami, že jejich práce nikoho nahoře nezajímá a že neexistuje žádná strategická vize, která by jejich úsilí nasměrovala a ocenila. Tato izolace je patrná zejména v praxi: ideál týmové spolupráce, jako je například podpora asistenta pedagoga, se často rozplývá v realitě, kde učitel stojí sám před třídou a musí zvládat všechny nároky sám. I když právě pro mnohé je naopak ideál samostatnosti učitelské práce tím nejvyšším přínosem.
Právě tento střet ideálů s tvrdou realitou je dalším klíčovým zdrojem frustrace. Mladí, motivovaní učitelé vstupují do profese s chutí něco změnit, inspirovat a inovovat. Místo toho narážejí na zavedené kulturní bariéry, byrokratické požadavky a často pasivní odpor systému. Vůbec to není o číslech, v nich je hledáme argumenty, ale jádro leží právě v té psychologické rovině.
Konečně, celou situaci umocňuje absence jasné kariérní perspektivy. Bez propracovaného systému postupu, specializace a uznání odborného růstu se učitelská profese snadno promění v zamrzlé místo. Člověk, který do ní vstoupí, může mít pocit, že za dvacet let bude dělat v podstatě totéž, jen s vyšším platem a větší dávkou skepse. Varování studie TALIS, že bez atraktivní kariérní struktury nepřilákáme nové pedagogy, tak není jen prognózou do budoucna, ale přesným popisem současného stavu, který ty stávající udržuje v apatii nebo je žene pryč. Kariérní řád už tu jednou byl navržen, v běhu a chaosu změn se odložil někam na dno ministerských šuplíků.
Řešení české učitelské krize nespočívá pouze ve zvyšování platů, byť je to důležité. Skutečný „zakopaný pes“ je v kulturním a systémovém nastavení. Dokud nezačneme s učiteli zacházet jako s klíčovými aktéry vzdělávání, dokud jim neposkytneme skutečnou podporu,(a to není pdf, a ani webinář) respekt a perspektivu, budeme i nadále přicházet o ty nejtalentovanější. Neodcházejí kvůli počtu hodin přípravy, ale kvůli ztrátě smyslu své práce. A to je pro budoucnost národa daleko nebezpečnější než jakýkoli jiný stresor.
Milan Hausner
„Nejsem závistivý, jen spravedlivě rozhořčený“
„Závist je čistě českým fenoménem.“ Tato věta, často pronesená s hořkým úsměvem, rezonuje českými hospodami i salóny. Je snadné ji přijmout jako neměnnou pravdu, ale ...
Milan Hausner
Čumák se zkrabatil. Jasné znamení...
Kdykoli něco napíšu, běžím nejdřív za paní domácí, aby předešla společenským lapsům, politické nekorektnosti a přidala něco z ženského vtipu. Tentokrát se do toho ale připletla další ženská...
Milan Hausner
Aurora borealis sponsored by...
S radostí, vážený čtenáři, usedám do svého virtuálního křesla, abych Ti, obdarován Tvou pozorností, předal esej – onen „sváteční dárek“, jehož se nám od velkorysé společnosti Meta dostává.
Milan Hausner
Desatero, které rozhodně není boží, ale vánoční ano..
Milovaní bratři a sestry v rolničkách, slyšte slovo dnešní: „Nedůvěřuj hlasu, který zní jako tvůj vnuk, ale žádá o bitcoiny, neboť ani Ježíšek nepřijímá kryptoměny.“ Neví totiž, co to je.
Milan Hausner
Chatbot narazil... na masokostní substrát.
Výprava za pravdou aneb jak se robot snažil vysvětlit gender a narazil na zeď z masa a kostí. V této úvaze se role vyměnily. Na základě zkušenosti budu za AI psát já, nikoli obráceně...
| Další články autora |
Na prodej je vila po Petru Kellnerovi od slavného architekta. Nahlédněte dovnitř
Realitní kancelář WIN & WIN reality inzeruje na svém webu vilu, která se dostala do učebnic...
Rezignace? Zveřejnit intimní video je zásah do soukromí. Rajchla se zastává i Rakušan
Nejen členové nové vládní koalice se zastávají poslance za SPD Jindřicha Rajchla při jeho sporu s...
Jak se nakupuje v nizozemské „matce“ českého Alberta. Ceny někdy překvapí
Řetězci Albert Heijn patří zhruba třetina nizozemského maloobchodního trhu s potravinami. V Česku...
Česko má po 13 letech světovou Miss Earth. Korunku získala Natálie Puškinová
Česko má další světovou královnu krásy. Mezinárodní soutěž Miss Earth 2025 vyhrála ve filipínské...
Rajchl obvinil aktivisty, že pronásledují jeho dceru. Chtějí zveřejnit intimní video
Poslanec za SPD a předseda strany PRO Jindřich Rajchl podal trestní oznámení na aktivisty pod...
Když luxus znamená klid. Kde leží nejlepší lyžařská střediska bez davů
Populární evropská i americká zimní střediska trpí stále více náporem lyžařů. Ti, kdo preferující...
Jak se žije ruským podnikatelům na Západě. Bojují s regulacemi i podezíravostí
Od počátku invaze na Ukrajinu se rozhodly opustit Rusko stovky tisíc lidí. Přestěhovali se do...
Bill objal Monicu. Zapomenutý snímek po letech otřásl Bílým domem
Seriál Byla to jen vteřina. Zjihlý pohled mladé stážistky, objetí prezidenta a cvaknutí závěrky. Dirck...
Ve vězení jsem skončit měl, dospěl jsem. Teď chci být reportér, říká Pavel Novotný
Premium Pavel Novotný, starosta rebel. Dostal původně podmínku za výtržnictví, podněcování k trestnému činu...

Prodej pozemku k bydlení, 2064 m2, Ujkovice
Ujkovice, okres Mladá Boleslav
2 600 000 Kč
- Počet článků 161
- Celková karma 8,67
- Průměrná čtenost 204x
Jako bývalý ředitel velké školy jsem dnes už v důchodu. Celá řada věcí kolem nás mne nenechává klidným a tak si vám dovolím nabídnout svůj pohled na některé situace. Mým hlavním zájem je skutečné šílenství, které nás zaplavilo v oblasti umělé inteligence. Mnohé mé články najdete na profilu LinkedIn. Sem do obecnější čtenářské vrstvy se pokusím přenést články, které mají nějaký ten přesah. Protože nejen školou je živ člověk :)
Grafické prvky v článcích jsou tvořeny autorem prostřednictvím AI nástrojů - zejména gamma. V případě převzatého zdroje bude tato okolnost uvedena.




















