Setinka rozhodne jak v umístění, tak, jak vyváznout se zdravou kůží

Automobiloví závodníci bývají kolegiální, ale konkurence je někdy nutí, použít lest na hranici života a smrti. Na tu smrt ale v zápalu boje nemyslí. Jaké následky mohli způsobit, jim dochází mnohem později, anebo VŮBEC. Jinak by nemohli jezdit závodně, ale pouze za volantem pohřebního vozu.

Muj zivotni mechanik, doprovod, mitfara i jezdecHaslbauer A. H.

             

 

Chtěl jsem tady vlastně psát o partě autobláznů, kteří na rallye neměli finance a zvolili si proto levnější závody do vrchu. Po ukončení této akce, kdy jsme se stěhovali po republice z města k městu, kontakty se poztrácely. Zřejmě se mi nepovede získat od tehdejších závodníků jejich postřehy a zážitky. Pokud některý z Vás, hoši, náhodou narazíte na tento blog, dejte vědět své zkušenosti a trable kolem tohoto našeho bývalého cirkusu. Bylo to naše mládí, kdy jsme nehodlali dávat nohu z plynu, a motor byl – a určitě ještě je – náš superstar. Jen tady ve zkratce rozepíši třídy, aby se Vám vrátila vzpomínka, v jaké jste jezdili a hlavně s čím.

 

  1. Závodu se mohli zúčastnit jezdci II. a III. VT s licencí platnou pro závod automobilů do vrchu. Příklad programu:                                                                                       sobota 7.00 – 9.00 (formální a technická přejímka)                                                                                                                                                9.30 – 12.00 (dvě tréninkové jízdy)
  2. 13.00              slavnostní zahájení závodu
  3. 13.30              start prvního vozidla do závodu (vozidla startují po 30 sec. intervalech)

Vstup na parkoviště závodních strojů je divákům zakázán. Diváci, jste svědky rychlostního automobilového závodu, dodržujte bezpečnostní zásady popsané v programu. Uvědomte si, že v závodech do vrchu rozhodují setiny a jezdci budou využívat co nejkratší ideální stopu v zatáčkách. Často budou využívat i nezpevněnou část mimo vozovku.

Kategorie A:

skupina 1 – cestovní sériové vozy – třída škoda bez omezení obsahu

skupina 1 – cestovní sériové vozy – do 1600 ccm

skupina 2 – cestovní speciální vozy do 700 ccm

                                                                 od 701 ccm do 1000 ccm

                                                                 od 1001 ccm do 1150 ccm

                                                                 od 1151 ccm do 1300 ccm

                                                                 od 1301 ccm do 1600 ccm

Kategorie B:

skupina 6 – dvoumístné závodní vozy do 1300 ccm

skupina 8 – závodní vozy volné formule škoda Easter

 

Dodatek: Absolutní vítězové minulých ročníků

1975  Petr Miroslav, Jičín, Š 110

1976 Bubák Oldřich, Trutnov, Š 120

1977 Rastr Petr, Mladá Boleslav, Š 110

1978 Souček František, J. Lázně, Š 130 RS

 

Byli jsme v každé třídě výborná parta. V naši převažoval fiat 128 1300 sport koupe. Jako jediný jsem měl slabší jedenáctistovku. Přesto jsem střídavě obsazoval 2, 3 a 4 místo. Nevěřili mi, že nemám nějakým způsobem nadupaný motor. Kroutili nevěřícně hlavami strčenými pod mou kapotu motoru. Mé vysvětlení, kluci, nesmíte před zatáčkou jít z plynu a v žádném případě brzdit, pak budu daleko za vámi, nebrali vážně.

Velmi rychlá byla simca 1300/85 PS. 73 koníků kupátek F 128, se muselo hodně snažit. Žigul 1500 s doktorem za volantem to měl ještě horší. Nejhůř na tom ale byl fiat 127 s obsahem jen 900 ccm. Tento jezdec – také – doktor, se jednou ptal na jistou zatáčku a jakou rychlostí se dá projet. Samozřejmou odpovědí z chumlu bylo, můžeš opatrně na plno. F 127 v této zatáčce nezůstala na vozovce, skočila bezpečně přes mělký příkop na čerstvě posekanou louku.

 

První místo lehce obsazoval pražský jezdec s nevalnou technikou v zatáčkách. Čas si naháněl 115 koňovým vw scirocco na rovinkách. Tento rychlý stroj si zasloužil lepšího jezdce. My, s našimi stařičkými miláčky, jsme při pohledu na tuto novou káru, mohli tak trochu závidět. Rekreační jízda v zatáčkách tohoto jezdce, nás ale přiváděla k šílenství.

Už v pátek před závodem byl celý náš cirkus na místě. Postavit stany, porozhlédnout se po kamarádech. Tento den ještě silnice není uzavřená, zákaz tréninkových jízd za normálního provozu. Přesto to někteří nedodržovali, mechanici a doprovod jim stál na trati v nepřehledných zatáčkách, aby svému jezdci dávali znamení, že je čistý vzduch a žádné soukromé vozidlo se neblíží. My ostatní jsme si trať několikrát prošli pěšky pro zapamatování si zatáček. Prošel jsem si ji jen jednou, dvakrát, ale velice pomalu se zastávkami k prostudování si povrchu v zatáčkách za krajnicí. Vměstnal si do mozku, kam až budu moci, co nejblíže k příkopu, abych si zatáčku co nejvíc narovnal a mohl ji projet co nejrychleji. Jeden koumák si znamenal barevnými praporky před zatáčkami jejich možnost projetí. Červený pro opatrné pomalejší projetí, žlutý pro o něco rychlejší a zelený znamenal jízdu na plno.

 

Jeden nezodpovědný dobrák mu praporky přehodil. Vlajkonoš zažíval za volantem horké chvíle, ale řidičský um a pevné nervy ho nenechaly ve štychu. Má první tréninková jízda bez páteční procházky, se také odehrála zajímavě. Z určitého důvodu jsem na místo konání přijel až v pátek v noci. Procházka i pomoci kapesní svítilny by nic nepřinesla. Nechal jsem si jen u plápolajícího táboráku přibližně popsat trať. Samozřejmě znělo ze všech stran ze tmy, všude můžeš naplno. V sobotu brzy ráno bylo nutností jezdce, být u svého vozu připraven na přejímku a technickou prohlídku. Vyrazil jsem na trať a jel sice naplno, ale věřil jen tomu, co před sebou viděly mé oči. Pojednou mi horizont ukázal mou silnici končící v nebi. V tomto případě se jede na srdíčko, i když máš ověřeno, co tě za tím hrbolem bude čekat. V mém případě to byla velká neznámá. Zarazil jsem se hlouběji do sedačky,

stiskl volant, krátce šel z plynu a zvědavě čekal na obrázek, který se mi za tím hupem zjeví. Byl pro mě dost nevýhodný. Přede mnou prudká vpravo, málem vracečka. Chladný mozek, nervy napnuté, puls maximální. Hlavně klid a začít boj. Už dávno mi bylo jasné, že na projetí té zatáčky musím zapomenout. Šel bych kolečky vzhůru. Rychlé a jediné možné správné rozhodnutí, ven ze zatáčky do průseku mezi stromy v lese, který věrohodně kopíruje tvar zatáčky. Uvědomil jsem si jen dva problémy, bokem k zatáčce stojí v části onoho průseku hasičské auto, po obou stranách hasiči v plné pohotovosti s rukama v bok. Řazení dolů, přerušované brzdění, houkačka, blikání světlomety. Hodní hoši, pochopili můj úmysl a zhodnotili i mou situaci. Na případné pařezy jsem přestal myslet, hlavně to dostat vedle červeného auta a co nejrychleji ještě zpomalovat. Lidský řetěz se mi otvíral ve tvaru A, ta špička v tomto písmenku byla mým cílem. V neproniknutelném zvířeném prachu jsem zahlédl osobu v červeném na mé kapotě, podařilo se mu kousek se projet lesem díky tomu, že jeho ruce se držely stěračů. Trvalo dosti dlouho, než si prach sedl, stopaře měli okamžitě v parádě zdravotníci. Naštěstí ani škrábanec, jen malý šok. Člověk vcelku, ani auto se nepotkalo s pařezem.

 

  1. Po mém objevení se na parkoviště závodních vozů, to bylo, jako když vjede zjevení. Už se rozkřiklo, že jsem šel na houby, nikdo s projíždějících po onom úseku po mně, nevěřil, že v tom mračnu prachu budu mít to štěstí, že se mi vyhnou pařezy. Technik si prošel mé hodné autíčko, dal svolení k druhé     tréninkové jízdě a přítomné partnerky jezdců z naší stáje mi tleskaly a gratulovaly ke štěstí.          

Pozor, ona dáma na fotografii, mi často dělala mechanika anebo doprovod. Cedulka na zádech to dokazuje. Ničím ale nemohu dokázat, že spolu „MIRDUJEME“ od dob sanitek, a již 20 let jsou naše jména na společném oddacím papírku. Podle jejich slov, se prý pokusí se mnou ještě více zestárnout. Vlohy ONA na to má, je o patnáct let mladší, a v případě nouze „prej“ bude mé poslední – invalidní – vozidlo, tlačit nebo tahat cestou necestou. Už dnes jí za to děkuji, i Vám, kteří mi zůstáváte věrní!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Autor: Horst Anton Haslbauer | čtvrtek 18.3.2010 18:06 | karma článku: 11,01 | přečteno: 846x

Další články autora

Horst Anton Haslbauer

Do Sokolova udeří blesk - na vrátnici ČSAD mě čeká jeho hrot

K polednímu hlásí v ČSAD podnikový rozhlas, abych se dostavil na vrátnici, kde na mě čeká návštěva. V první chvíli jsem myslel, že se muselo něco stát doma. Kluci na mě z montážní jámy křičeli: „Pospěš si, čekají tam na tebe s

18.4.2025 v 10:48 | Karma: 14,82 | Přečteno: 273x | Diskuse | Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

Nubiánka a ekonomka

Začala po prázdninách jezdit vlakem do Varů studovat ekonomii. Chodil jsem ji na nádraží z Dolního Rychnova do Sokolova naproti. Měli jsme vždy před sebou krásnou procházku šourem domů. Já to vychutnával, naschvál jsme se loudali

11.4.2025 v 11:10 | Karma: 13,26 | Přečteno: 282x | Diskuse | Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

Mé malé odskočení a poté: Přebalovač dopisů Vilda

Můj ODSKOK: Ženy. Můj pohled nejdříve přitahují udělané nohy - pořádné haxny -, jak to má špejle i sebehežčí obličej už mě nezajímá. Pokud pohled uspokojí nohy, tak ho teprve musí uspokojit obličej. V případě velkého nosu, skoby,

4.4.2025 v 9:44 | Karma: 14,27 | Přečteno: 265x | Diskuse | Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

S Nubiánkou to začíná jiskřit

Hojně jsme se začali scházet a začali se vášnivě líbat. Můj mozek, i jiné, bylo k prasknutí. Vyzvědač Bartlík tvrdil, že Nubiánka je moje stará. Jednoho dne mě při mé rychlé chůzi kolem hospody U Krátkého zabrzdil asi

28.3.2025 v 9:58 | Karma: 19,38 | Přečteno: 1096x | Diskuse | Poezie a próza

Horst Anton Haslbauer

Co mi zavařila voda

Růžena Peroutková musela uznat, že k MDŽ ještě nejsme zralí předstoupit před veřejnost. Jarda Studený přinesl do klubovny další texty scének. Některé nebyly nejhorší, ale chtělo je trochu oživit. S tím ale Jarda nesouhlasil. Dál

21.3.2025 v 10:16 | Karma: 15,58 | Přečteno: 279x | Diskuse | Poezie a próza

Nejčtenější

Skokem do propasti Macocha ukončila život matka oběti střelby na fakultě

14. dubna 2025  8:27,  aktualizováno  9:06

Skokem do Macochy ukončila o víkendu život matka jedné z obětí tragické střelby na Filozofické...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

20. dubna 2025  8:48,  aktualizováno  13:55

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...

Bílá rakev, věnec od Gottové. Na rozloučení se Slováčkovou dorazil i prezident

15. dubna 2025  8:30,  aktualizováno  16:35

Rodina a přátelé se v kostele v centru Prahy rozloučili Annou Julií Slováčkovou. Zpěvačka a...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

21. dubna 2025  18:19

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...

Trump si hraje s vojáčky. Stažení by Evropu bolelo, na výběr jsou jen špatné varianty

15. dubna 2025  14:06

Premium Je to jen pár dní, co Donald Trump vyslal směrem k Evropě poněkud nepříjemnou zprávu. USA mohou ze...

Obří požár skládky plastů na Rakovnicku. Zasahují stovky hasičů, jsou i zranění

21. dubna 2025  23:59,  aktualizováno  22.4 9:26

Hasiči v úterý pokračují v likvidaci obřího požáru skládky lisovaných plastů u Rynholce na...

Srážka dvou aut ráno uzavřela silnici na Královéhradecku, sanitky odvezly tři lidi

22. dubna 2025  9:22

Dvě osobní auta se ráno srazila na okraji Holohlav na Královéhradecku. Zdravotničtí záchranáři...

Ve Vatikánu se scházejí kardinálové, začínají přípravy na pohřeb papeže

22. dubna 2025  8:56,  aktualizováno  9:04

Sledujeme online Zatímco svět truchlí, ve Vatikánu řeší, co po smrti papeže Františka bude dál. V úterý se mají...

Příměří je minulost. Rusko poslalo drony na Oděsu a plně obnovilo boje v pohraničí

22. dubna 2025  7:16,  aktualizováno  9:01

Rusko s koncem třicetihodinového příměří provedlo v noci na úterý rozsáhlý dronový útok na...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 677
  • Celková karma 16,31
  • Průměrná čtenost 743x
Nejstarší z pěti sourozenců. Máma byla jak ředitelkou, tak klaunem tohoto cirkusu. Knihy o tom jsou v knihkupectvích a jako E-knihy (www.palmknihy.cz/transfuze-antona-horsta.html + www.palmknihy.cz/ruksak.html). V obou knihách se střídá VESELÉ se SMUTNÝM. LEGRACE nebývá NONSTOP!  

Seznam rubrik