- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Stát nemůže kontrolovat všechno, nemůže zajistit, aby máslo bylo máslo a aby se výrobek obdobný, ale přesto velmi jiný jmenovat přesně tak, jak by měl. Zaměstnalo by to tisíce lidí s výsledkem nevalným. Co ale stát může je podívat se do zahraničí, jak jsou tam řešeny zákony, a to vhodné pro nás vložit do zákonů našich.
Věci je třeba vidět ne ze stránky kontroly a represe, ale hodně ekonomicky, tak, aby samo prostředí neumožňovalo a nenutilo všechny možné články řetězu od zemědělce až po onen hypermarket ubírat z kvality kvůli ceně.
Jak se totiž vlastně na pult dostanou ty špekáčky, které nejsou špekáčky? Když chce výrobce potravin umístit své zboží do hypermarketu, tak musí zaplatit řadu různých poplatků a také přistoupit na vydřidušské fakturační a platební podmínky. Zároveň ale musí udržet cenu hodně nízko. Takže udělá co? Tyto náklady přenese na zemědělce a do kvality suroviny. Takže: zemědělci dostanou málo a špekáčky se dělají z odpadu. Pardon, že to tak říkám, ale z odpadu.
Není to tak dlouho, co si dva významní čeští „pekaři" zavzpomínali na jednání s představiteli nejmenovaného obchodního řetězce. Byl po nich za minimální cenu požadován chléb, nad kterým nebudou zákazníci zvracet hned u regálu, ale až na parkovišti. „Tam už nám to nevadí," poznamenal podle této výpovědi pekařů onen obchodník. Jde z toho hrůza? Jistě - přesně tak.
Je to třeba zastavit, nebo se dočkáme toho, že budeme jít solené otruby vydávané za biskupský chlebíček.
Vždycky, když začnu mluvit o tom, že je třeba zavést do vztahů mezi dodavateli a prodejními řetězce více slušnosti, objeví se nějací top liberální chytráci s pokřikem, že to je komunistické... Není, je to jen výraz faktu, že řetězce jsou z principu uspořádání trhu v podstatně lepší situaci nežli potravináři a zemědělci, mohou si daleko více dupnout a diktovat. Nevidím nic neslušného na tom, když řekneme, že platit dodávku devadesát dnů po obdržení zboží není fér, když řeknu, že požadovat od výrobce regální a příspěvek na marketing také není fér. Prodej je džob řetězce, on potřebuje tržby. Není nic špatného chtít, aby na každém výrobku bylo dostatečně jasně, dostatečně velkým písmem a přesně napsáno, z čeho se skládá.
To všechno dokázaly dostat vyspělé země do svých zákonů a nevidím žádný důvod, proč bychom to neměli umět také. Stejně jako to, že za prodej zkaženého masa má být taková pokuta, která zabolí i nadnárodní koncern. Neslušnost se nesmí vyplácet, to je celé.
Další články autora |