Recenze: Cizinec s Jolie a Deppem září jenom kýčem

Elis (Angelina Jolie) v Paříži dostane od svého bohatého milence Alexandra, kterého hledá Scotland Yard a Interpol (dále policie…) za krádež několika milionů, dopis, ve kterém ji žádá, aby si ve vlaku do Benátek vybrala náhodného muže, který by byl Alexandrovi podobný, a přivedla tak policii na falešnou stopu. Ve vlaku do Benátek je i americký turista Frank (Johnny Depp) a právě jeho si Elis vybere. Prožijí spolu „románek“, který je pro Elis pouze splněním rozkazu… Na falešnou stopu skočila nejen policie, ale i ruský mafián, kterému Alexander dluží ještě větší balík peněz.

Film Cizinec nepřináší nic nového! Od začátku víte, a nemusíte být žádný ostřílený znalec filmů, co se kdy v jaké scéně stane. Laicky napsáno asi takhle: Když Elise stojí u vchodu do metra, podívá se na hodinky a zahlédne policii, která ji sleduje, je tedy jasné, proč se dívala na hodinky. Elise si počká, až přijede metro, aby do něj nastoupila a těsně ujela policii… Jak „nepředvídatelné“! Místy chybí i logika: Spálený dopis na popel je během chvíle, po postříkání zázračnou tekutinou, složený dohromady a směle funguje pro potřeby policie.

Film Cizinec je nejen předvídatelný, ale také podobný dříve vzniklým snímkům. Může tak připomínat v mnohých případech filmy, které jsou postavené na ústřední dvojici, namátkou filmy z posledních let Dvojí hra (Clive Owen a Julia Roberts) nebo Zatím spolu, zatím živí (Tom Cruise a Cameron Diaz). Ve všech takových filmech se sází na společnou „chemii“ mezi párem. U snímku Cizinec ale všechna chemie vyprchala v první třetině filmu. Volba dvou hollywoodských hvězd nemusí vždy znamenat výhru pro film.

Angelina Jolie je krásná a umí svou krásu velmi dobře prodat. Johnny Depp hraje po několika letech konečně normálního smrtelníka bez pomoci masek (i když…). Oba jsou skvělí herci, ale v Cizincovi nemají co hrát. Filmovým příběhem lehce proplouvají, sem tam po sobě mrknou, sem tam zažijí akci (honička po střechách v Benátkách) a sem tam i napětí. Nic víc, nic míň. Takže za co vlastně dostali oba herci nominaci na Zlatý Glóbus, když hrají sem tam?

Kdyby režisér Florian Henckel von Donnersmarck zůstal pouze u romantického vyprávění, mohli jsme se těšit z ústřední dvojice, jenže natočil film stylem „od každého trochu“, který nudí a je plný "osvědčených" scén, a když už to vypadá, že se konečně něco začne dít, je konec.

Nebýt závěrečné pointy film by se v celkovém hodnocení posunul ještě výše. Takto, bohužel, Cizinec zůstává daleko za průměrem.

Hodnocení: 40 %

USA / Francie, 2010, 105 minut