Kolik výfuků má auto se spalovacím motorem
Již delší dobu se pokouším získat relevantní data ohledně těžby, dopravy a výroby kapalných paliv. České, ale i zahraniční rafinerie jsou na data poměrně skoupé a kromě výroby primární energie* žádná další data většinou neposkytují. [1]
Nedávno (únor 2025) VUT Brno publikovalo článek v odborném časopise Science Direct, který prošel recenzním řízením. Článek dostal grant od několika veřejných institucí. [2] Tento článek považuji za skutečně odborný oproti jiným, poněkud pofidérním snahám z našich rádoby odborných kruhů. Zabývá se emisemi při celém životním cyklu jak ICV (internal combustion engine vehicles), tak i BEV (battery electric vehicles) Článek se opírá o jinou studii, která uvádí nejen produkci CO2, ale i energetickou bilanci. [3] Jsou tedy data na realističtější propočty spotřeby energie při výrobě fosilních paliv.
Začněme ropou. Surová ropa se dělí na tři základní podskupiny podle vlastností.
Podle viskozity:
- Lehká ropa (typ Brent)
- Středně těžká ropa (typ West Texas)
- Těžká ropa (typ Dubaj)
Podle obsahu síry
- Sladká ropa (< 1% gravimetrického obsahu síry, např. West Texas Intermediate crude oil (WTI))
- Kyselá ropa (> 1% gravimetrického obsahu síry, např. Brent)
Podrobnější dělení je možné najít například zde. [4]
Surovou ropu je potřeba nejen vytěžit, dopravit do rafinerie a vydestilovat, ale i krakovat (narušování vazeb dlouhých uhlovodíků je energeticky náročné) a vyčistit od nežádoucích příměsí ať už jde o pevné částice, a nebo sirné sloučeniny.
Zde je potřeba si říci, že paliva do běžných motorů mají povolenou koncentraci síry 10 ppmS/kg benzínu a 15 ppmS/kg nafty. Pro srovnání demineralizovaná voda obsahuje 10 ppm rozpuštěných minerálů/kg. Známá dezinformace o zamořování planety exhalacemi z lodí, kdy údajně jedna loď znečistí životní prostředí víc, než miliony aut vychází právě z této nesmyslné premisy. [5] Námořní lodě měly povolený limit pro obsah síry až 3,5% (tj 35 000 ppm/kg paliva), zatímco auta jezdí a palivo vyčištěné. Od roku 2020 je povolený obsah síry v mazutu 0,5% a od tohoto roku 2025 jen 0,1% (1000 ppm/kg). Srovnávat paliva do aut s palivem do lodních motorů (těžká nafta, mazut) je jako srovnávat destilovanou vodu s tvrdou studniční vodou. Nemá to žádný smysl. Někdy dochází ještě většímu zmatení, kdy někteří tvrdí, že ony emise se vztahují na emise CO2. To už není ani dezinformace, ale naprostá blbost, protože co se týče dopravy, tak osobní automobilová doprava se podílí na emisích CO2 v dopravě v EU asi ze 45%÷60% (2019), zatímco lodní asi 14%. [6][2] Celosvětově jsou statistiky podobné, lodní doprava včetně námořní, vychází kolem 12% v dopravě, tedy spíše méně. [7]
Čištění ropy a produktů z ní obnáší elektrostatické čištění, kde je potřeba dodat elektrickou energii, nebo chemické čištění od příměsí síry (je také možné provádět elektrostaticky), které vyžaduje výrobu vodíku.
Kromě toho jsou potřeba čerpadla na čerpání, která spotřebovávají elektrickou energii.
Př výpočtech je tedy potřeba rozlišit, zda jde o energii v podobě tepla získanou většinou spalovaním, nebo energii elektrickou. Pro výpočty jsem zvolil jednotku kWh, která je odvozenou jednotkou SI a je běžně používaná. Je vhodná i proto, že BEV mají spotřebu udávanou v kWh. Bude snadnější porovnávat hodnoty při stejných jednotkách.
JEC Well to tank report [3] energetické náročnosti těžby a zpracovaní ropy (Graf1)
JEC Well to tank report [3] uhlíkové stopy těžby a zpracovaní ropy (Graf2)
Podívejme se na grafy podrobněji.
COD1 zobrazuje řetězec těžby ropy z typických dodávek EU, přepravu po moři, rafinaci v EU a distribuci nafty
COD1C zobrazuje řetězec těžby ropy z typických dodávek EU, přepravu po moři, rafinaci v EU se zachytáváním CO2 a ukládáním a distribuci nafty (pro naše účely nezajímavé, žádná rafinerie v ČR CO2 nezachytává)
COG1 zobrazuje řetězec těžby ropy z typických dodávek EU, přepravu po moři, rafinaci v EU a distribuci benzínu
COG1C zobrazuje řetězec těžby ropy z typických dodávek EU, přepravu po moři, rafinaci v EU se zachytáváním CO2 a ukládáním a distribuci benzínu (pro naše účely nezajímavé, žádná rafinerie v ČR CO2 nezachytává)
- Production & conditioning at source – těžba a úprava ropy po těžbě (dále jen Těžba)
- Transportation to market – doprava ropy (dále jen Doprava)
- Conditioning & Distribution – úprava a distribuce ropy (dále jen Distribuce)
- Transformation at source – přeměna na produkt u zdroje (takový typ rafinerie není v grafu přítomný) (dále jen Rafinace)
- Transformation near market – přeměna na produkt v destinaci prodeje (lokální rafinerie) (dále jen Rafinace)
- Total GHG inc. combustion – celková produkce skleníkových plynů (Green House Gases) při spalování (dále jen Celkem GHG)
Shrňme si to, co nás zajímá, tedy energetickou náročnost přepočítanou na kWh/l COD1 a COG1 zpět do tabulky, když budeme předpokládat energetickou hustotu na 1l uhlovodíku takto:
- ropa (Brent) 40.0 MJ/l, 11.11 kWh/l (energie v ropě uložená se liší podle mnoha okolností, různé zdroje uvádí různé údaje, které se signifikantně liší; IEA uvádí 37÷42 MJ/l), spálením získáme 2932g CO2 (1)
- nafta 36.9MJ, 10.25kWh, spálením získáme 2734g CO2 (2)
- benzín 33.12 MJ/l, 9.20kWh, spálením získáme 2295g CO2 (3)
Tabulka energetické náročnosti těžby, distribuce a rafinace fosilních paliv (Tab1) z Graf1
Palivo | Těžba | Doprava | Rafinace | Distribuce | Celkem |
---|---|---|---|---|---|
COD1 – nafta (kWh/l) | 1.24 | 0.14 | 1.05 | 0.17 | 2.60 |
COG1 – benzín(kWh/l) | 1.11 | 0.13 | 0.73 | 0.18 | 2.14 |
Porovnáme-li náš výsledek s skupinou Orlen Unipetrol [1], dostáváme poněkud jiné hodnoty. Přitom z dat ročenky není možné vyčíst nic o tom, k čemu se tyto hodnoty vztahují. Je možné se jen dohadovat.
Tabulka spotřeby energie Orlen Unipetrol pro rok 2022 (Tab2)
Společnost | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|
ORLEN Unipetrol RPA | 0.143 | 0.151 | 0.158 | 0.145 | 0.140 |
Litvínov Refinery | 0.045 | 0.047 | 0.050 | 0.048 | 0.046 |
Kralupy Refinery | 0.057 | 0.053 | 0.059 | 0.063 | 0.059 |
Paramo Pardubice Profit Centre | 0.123 | 0.134 | 0.148 | 0.154 | 0.131 |
Paramo Kolín Profit Centre | 0.317 | 0.281 | 0.304 | 0.331 | 0.376 |
Spolana | 0.117 | 0.126 | 0.119 | 0.109 | 0.113 |
Spotřeba specifického (?) množství energie v tunách ropného ekvivalentu (Tonne of Oil Equivalent) TOE/t na tunu paliva v letech 2018 až 2022 (typ paliva není specifikován)
Přepočítaná tabulka Orlen Unipetrol spotřeba energie při rafinaci (Tab3)
Rafinerie | TOE/t | MJ/l | kWh/l |
---|---|---|---|
Litvínov | 0.046 | 1.536 | 0.427 |
Kralupy | 0.059 | 1.970 | 0.547 |
Porovnáme-li Tab1 a Tab3, dojdeme k závěru, že rafinerie deklarují asi poloviční spotřebu energie na rafinaci, než je v EU obvyklé. Celková energetická bilance by se tak zmenšila asi o 0.3÷0.5 kWh. Jako další výtku uvádím, že se nedá dohledat přímá spotřeba elektrické energie. Jediný údaj, který se podařilo zjistit (nikoli ověřit) je, že Litvínov spotřebovává ročně asi 1TWh (tj. asi 1.25% roční produkce ČR) elektrické energie, viz též níže.
Podívejme se teď na spotřebu energie z hlediska produkce CO2. Jde sice o výpočet, který poměrně složitě dopočítává zpětně energii, ale data jsou mnohem lépe dostupná.
Tabulka uhlíkové náročnosti těžby, distribuce a rafinace fosilních paliv (Tab4) z Graf2
Palivo | Těžba | Doprava | Rafinace | Distribuce | Celkem |
---|---|---|---|---|---|
COD1 – nafta (gCO2/MJ) | 9.752 | 0.914 | 7.010 | 0.914 | 18.590 |
COG1 – benzín (gCO2/MJ) | 9.752 | 0.914 | 5.486 | 0.914 | 17.066 |
Pro upřesnění je třeba dodat, že jednotka gCO2/MJ se vztahuje na ekvivalentní MJ v palivu obsaženém. Po rafinaci už nejde o ropu, ale o produkty.
Porovnejme tuto tabulku s článkem VUT Brno. [2]
Tabulka uhlíkové náročnosti těžby, distribuce a rafinace fosilních paliv (Tab5) z [2]
Družba ropovod | Rafinace benzín | Rafinace nafta | Distribuce** | |
---|---|---|---|---|
Česko | 9.24 | 7.13 | 6.20 | 0.27 |
Slovensko | 9.24 | 7.14 | 6.11 | 0.13 |
Maďarsko | 9.24 | 7.61 | 6.34 | 0.20 |
Polsko | 9.24 | 10.32 | 9.62 | 0.21 |
Jednotky jsou stejné, jako v Tab4, tj. gCO₂eq/MJ na ekvivalentní MJ v palivu obsaženém.
Porovnáním obou tabulek vidíme celkem dobrou shodu. Hlavní rozdíl je v tom, že na rafinaci benzínu a nafty jsou hodnoty jakoby prohozené, novější [2] a zřejmě i přesnější data jsou poněkud vyšší.
Přepočítaná tabulka ekvivalentních gramů CO₂ na litr paliva (gCO₂eq/l) (Tab6)
Družba ropovod | Rafinace benzín | Rafinace nafta | Distribuce** | |
---|---|---|---|---|
Česko | 369.60 | 236.15 | 228.78 | 10.80 |
Slovensko | 369.60 | 236.48 | 225.46 | 5.20 |
Maďarsko | 369.60 | 252.04 | 233.95 | 8.00 |
Maďarsko | 369.60 | 341.80 | 354.98 | 8.40 |
Při přepočtu jsou stále použité stejné odhady energie v palivu obsažené, viz (1), (2), (3), které se liší od [2], kde se počítá s hodnotami vyššími. Viz tamtéž: ropa 42 MJ/l, benzín 33,7 MJ/l, diesel 36,9 MJ/l. Výsledky se tedy mohou mírně lišit.
Odtud je pak možné přepočítat emise zpět na energii.
Přepočítaná tabulka spotřeby energie z ekvivalentních gramů CO₂ na litr paliva (kWh/l) (Tab7)
Družba ropovod | Rafinace benzín | Rafinace nafta | Distribuce** | Benzín celkem | Nafta celkem | |
---|---|---|---|---|---|---|
Česko | 1.40 | 0.95 | 0.86 | 0.04 | 2.39 | 2.30 |
Slovensko | 1.40 | 0.95 | 0.85 | 0.02 | 2.37 | 2.27 |
Maďarsko | 1.40 | 1.01 | 0.88 | 0.03 | 2.44 | 2.31 |
Polsko | 1.40 | 1.37 | 1.33 | 0.03 | 2.80 | 2.76 |
Porovnáme-li Tab7 a Tab1 nalézáme celkem dobrou shodu, zatímco Tab3 vychází silně podhodnocená (hodnoty jsou skoro poloviční). Nebudu spekulovat o příčinách, ale v každém případě údaje od Orlen Unipetrol nemůžeme považovat za hodnověrné. Je zde značná diskrepance ve srovnání s jinými zdroji.
Jak jsem zmínil výše, nelze dohledat spotřebu elektrické energie. Některé zdroje uvádí, že celková spotřeba elektrické energie by se mohla pohybovat kolem 0.4kWh/l (bez záruky).
Celkovou bilanci můžeme tedy považovat za spíše dolní mez, než za skutečnou energetickou bilanci. Jakkoli, dá se spolehnout na to, že při výrobě paliv je potřeba při vlastní rafinaci asi 1 kWh na litr paliva a že celková bilance od těžby až po čerpací stanici (well to tank) se pohybuje kolem 2.5 kWh.
Nejsou to jen nějaké drobné. Například rafinerie Litvínov vyrobí ročně 1.875×109 litrů benzínu a 1.588×109 litrů nafty. Zpracuje přitom 6.2×109 litrů ropy (2022) [1] (rozdíl mezi množstvím ropy a paliv je dán zřejmě tím, že rafinerie vyrábí jiné produkty, a že část odpadů z ropy spálí jako zdroj energie). To odpovídá asi 69TWh. Celkově se ročně doveze do ČR ropa v energetickém ekvilalentu 85 TWh. Většina z toho, tj. asi 70÷75% se promění na teplo v neefektivních spalovacích motorech; jen asi čtvrtina je smysluplně použitá na mechanickou energii. Dotace do ropných produktů výrazně pravidelně převyšují dotce do obnovitelných zdrojů a to jak na úrovni států EU, tak i v ČR. [8][9]
Závěrem bych chtěl říci, že kdykoliv jsem se ocitnul v blízkosti rafinerie u Kralup nad Vltavou, které jsou nedaleko Prahy, měl jsem smůlu na inverzní počasí a místní exhalace mi způsobovaly alergickou reakci s následným zánětem dýchacích cest. Jde nejen o emise a o globální oteplování, ale i o zdraví a to nejen lidí, ale i okolní fauny a flory.
Přiznejme konečně, že doba pokročila, a že to co bylo dříve beztrestné, by se mělo začít nazývat pravým jménem. Zločinné ničení životního prostředí nemůže pokračovat do nekonečna, nebo do vyčerpání zásob té zvláštní hnědočerné zapáchající a karcinogenní viskózní kapaliny zvané ropa, která sice na jednu stranu akcelerovala technický pokrok, ale na stranu druhou páchá nenapravitelné škody na lidském zdraví a životním prostředí. Nikdo asi nechce, aby, někdo jiný obětoval srdce, plíce nebo ledviny, ale je logické, že ten, kdo znečišťuje, by to měl adekvátně kompenzovat. Čmoudíš? Zaplatíš!
Ale hlavně bychom měli a přestat vytěžovat tyto ropné hroby, které ukrývají karbonizovanou organickou minulost planety. Nechť odpočívají v pokoji a my nechť najdeme jiné postupy, jak tuto smrtonosnou látku v našich technologiích nahradit.
Poděkování: Ing. Kamil Jaššo, Ph.D. Ústav elektrotechnologie Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií VUT Brno, za pomoc a za oponenturu, několika chatovacím AI a AI generátoru obrázků.
* Pojem primární energie (PE) je v tomto kontextu energie přímo potřebná k rafinaci. Nejsou zahrnuté externality
** Pro distribuci předpokládejme, že jde o ekvivalent MJ, jako by šlo o ropu. Jde o malou položku, která je zatížená malou chybou
[1] Orlen Joint Report 2022 Spolana Neratovice Rafinerie Litvínov
[3] JEC Well-to-Tank report v5
Poznámka: Opětovné použití dokumentů povoleno na základě licence Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
[4] O Energetice
[5] Patnáct největších lodí znečistí životní prostředí více než všechna auta světa
[6] European parliament CO2 emissions from cars
[7] Emise z letecké a lodní dopravy
[8] Konec dotací do fosiních paliv Podpora fosilních paliv v ČR Solární dotace v ČR
[9] Mezinárodní měnový fond dotace fosilních paliv Mezinárodní měnový fond dotace fosilních paliv v roce 2023
Petr Hariprasad Hajič
Solární rok v Indii

Setkal jsem se s názorem, že v jižních oblastech se nebude dařit solárním elektrárnám z důvodu vysoké prašnosti a vysokých teplot. Pojďme se tedy podívat na jeden takový případ v Indii
Petr Hariprasad Hajič
Nějaké výpočty a trocha teorie v praxi

Opakovaně se setkávám v diskuzích s chybnými názory na globální oteplování. Prosím ty, kteří nejsou nakloněni vědeckým poznatkům a libují si v konspiračních dezinformacích, aby nečetli. Nic jim to nedá.
Petr Hariprasad Hajič
Houstone, Evropa má problém

Nacházíme se v období a procesu dekarbonizace a transformace nejen energetiky, ale i průmyslu a dopravy. Stará dobrá Evropa je v útlumu, kasička EU není bezedná a čeká nás zřejmě několik otřesů
Petr Hariprasad Hajič
Suché poldery by nestačily?

Rovinatá krajina Rádžasthánu neskýtá moc možností k výstavbě přehrad. Přestože by se mohlo zdát, že polopouštní krajina nepotřebuje ochranu před povodněmi, opak je pravdou.
Petr Hariprasad Hajič
Dá se sedět na dvou židlích současně?

Jak americké, tak i evropské tradiční automobilky se topí v problémech zatímco některé elektromobilní startupy jen kvetou. Důvodů může být mnoho a názory se různí.
Další články autora |
Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje
Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které...
Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií
Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po...
Jednání o míru jsou v kritické fázi, řekl Trump. Rubio rovnou naznačil konec
Sledujeme online Americký prezident Donald Trump v pátek naznačil, že USA zastaví mírové rozhovory, pokud Rusko nebo...
Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let
Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit...
Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout
Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané...
Každý šestý umírá. Pneumokoky zabíjejí neočkované, zájem o vakcínu je však malý
Premium Dusí se, mají horečky a silné bolesti. Jsou zmatení, ztrácejí vědomí. Každý rok bojuje okolo 600...
Inflace na hotely dopadla silněji než na jiné, zvedají proto ceny
Premium Hotely v Česku zvedají ceny za ubytování. Přičítají to rostoucím mzdám, dražším potravinám,...
„Heretický papež přinese rozkol v církvi.“ Ortodoxní kardinál varuje před konkláve
Premium Pokud měl zesnulý papež František ve vatikánských řadách nějakého neskrývaného nepřítele, byl jím...
Ukrajinistka: Zelenskyj Trumpův mír s Putinem nepodepíše, je to vlastizrada
Vysíláme Podle ukrajinistky Lenky Víchové nemůže Volodymyr Zelenskyj přistoupit na mírový plán Donalda...

Jak prodat dětské kolo a koupit nové? Otestovali jsme službu Decathlon Buy back
Když na jaře vytáhnete dětské kolo z garáže, možná zjistíte, že už je vašemu potomkovi malé. Co s tím? Můžete ho prodat jednoduše a rychle díky...
- Počet článků 36
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 472x